Lexanrutor?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Lexanrutor?

Inlägg av gasekke »

Jisses det här måsta vara det minst skrivna forumet på sts..
Nåja skriver ändå.
Jag undrar om d här med lexan i alla rutor utom vindruta, finns det några krav på tjocklek eller är det lättast möjligt som gäller?
Har begärt offerter från div,företag men tänkte inte på att d kanske finns ev.regelverk att följa om man vill åka lite mer gatorienterat oxå?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

"Gatorienterat"? Ska du ha den laglig för gatbruk, eller i någon tävlingsklass? För tävling, läs reglementet, för gatbruk är det väl bara ganska gamla eller amatörbyggda (möjligtvis ombyggda) fordon som ens får ha annat än glas.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Inlägg av gasekke »

Min bil är ju både gammal och ska gå som ombyggt fordon så som jag förstår det så ska det ju funka och enda reglementet som borde bli aktuellt är väl isåfall EDPS typ då den inte är tänkt för eller passar in i ngn som helst klassracing.

Med gatorienterat menar jag besiktat med dessa ändringar på bilen vid besiktning.

Jag tänkte mest om ngn kör med det och har erfarenheter av lämplig tjocklek och så , funkar det i skogsmaskiner så bör det ju funka ipå bil.
Erik
Mr.Fluff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: sön sep 07, 2008 3:51 pm
Ort: Stockholm Solletnuna
Kontakt:

Inlägg av Mr.Fluff »

Att det funkar på en gatbil är nog inga problem,det ligger nog i lite mer att rutorna skall kunna krossas vid en eventuell olycka så du kan räddas ur bilen.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

I ombyggt fordon får man ha plastrutor (polykarbonat då) överallt men det rekommenderas inte på framrutan, pga att torkarna fort repar rutan.

Det finns inga formella krav på tjocklek men det ska ju fungera. Det gör att man beroende på form och typ av monteringssätt kanske hamnar på 3-6 mm nånstans, i de flesta fall.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Mät hur tjocka dina originalrutor är. Tar du samma tjocklek passar de utmärkt i skenorna för fönsterhiss-mekanismen. Brukar vara praktiskt att kunna öppna rutan ibland :thumbright:

Som "therealpinto" skrev heter materialet ifråga polykarbonat. Lexan, Makrolon etc. är bara handelsnamn på plasten.
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

de finns repfria plastrutor med.. används i rallycross som framrutor..

www.plastskarmar.se har bra priser på plast rutor..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Inlägg av gasekke »

Har beställt 3mm lexan nu så såna får det bli, kommer nog att fimpa rutmekanism och sånt krafs och bara behålla den lilla ventilationsrutan så att man kan få böteslapparna istoppade någonstans :hihi:

Men du Gustaf (om du läser ngt mer) hur gör man för att boka upp en för besiktning för SFRO och visst är det du som gör det i umeåområdet?
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Inlägg av gasekke »

Ska snart börja med lexanpysslandet, men är det ngn som har erfarenhet av att göra en bakruta som är lite väld? Det verkar ju inte vara ngt problem att böja plasten typ 90grader men att få det välv verkar vara lite knepigare.
ngn som har testat? måste man muta ngn pizzabagare och värma alltihop i ugn eller funkar det ändå? är ju inte helt gratis att hålla på mig så om det finns några stalltips så tar jag gärna till mig dem.

Erik
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Kolla material spec. först av allt, tillverkare brukar ha datablad on-line -värmer du rutan några grader för mycket är den bara att kasta. Vill minnas att det jag använder blir formbart vid 120 C, vid 125 C blir det luftbubblor inuti plasten..

Det går att forma med en mall, ett batteri av terassvärmare, och lasertemp.mätare -samt mycket noggranhet och tålamod :thumbright:

Edit; Infravärmare heter det ju..
Torbjörn Blomfeldt
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Lexanrutor?

Inlägg av hauge »

tålamod är ordet.. plasten leder värme dåligt och det är lätt att ha för bråttom så att den är överhettad på ytan och fortfarande hård inuti
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar