Tänkte höra vilka föreskrifter och regler som gäller vid taksänkning.
* Antar att sidorutorna måste gå och öppna
* Bilens krock stomme får inte tas bort, dvs bilens egen "cage"
Får man sänka därefter precis hur man vill? Hur blir det vid besiktning om den inte är inreggad som taksänkt?
En kompis har planer på taksänka sin bil, och jag blev lite sugen att testa på en skit bil först.
Vad gäller vid taksänkning?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Det finns inga krav på att rutorna ska gå att öppna.
Balksystemet (i A, B, C-stolpe etc) får man skarva ihop så bärigheten behålls, ofta är det bra att lägga skarvarna med överlapp mellan de olika profilerna, så man inte bara kapar rakt av.
Trots taksäkningen ska sikten vara acceptabel. Det finns inga fasta mått men det ska vara rimlig sikt. Ofta kan man förbättra den genom att sänka stolarna också, ibland även ratten.
En bil med självbärande kaross som taksänks kan normalt sett regbesiktas direkt hos Bilprovningen men ofta är det fler ändringar gjorda som gör att det betraktas som ombyggt fordon, och går via SFRO.
/Gustaf
Balksystemet (i A, B, C-stolpe etc) får man skarva ihop så bärigheten behålls, ofta är det bra att lägga skarvarna med överlapp mellan de olika profilerna, så man inte bara kapar rakt av.
Trots taksäkningen ska sikten vara acceptabel. Det finns inga fasta mått men det ska vara rimlig sikt. Ofta kan man förbättra den genom att sänka stolarna också, ibland även ratten.
En bil med självbärande kaross som taksänks kan normalt sett regbesiktas direkt hos Bilprovningen men ofta är det fler ändringar gjorda som gör att det betraktas som ombyggt fordon, och går via SFRO.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå