garagelack

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

garagelack

Inlägg av nicke.t »

matta ner en bil klarar jag nog av hyffsat.men tänkte dra på en garagelack med spruta,å färgen är svart som ja förstått är svår att f å till. skulle vilja ha lite tips på det.de är inge utställningsskick ja är ute efter men vill slippa rinningar å få en lack som man ändå inte behöver skämmas över.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: garagelack

Inlägg av Robert Markström »

svart är tråkigt. allt syns om du bommat nått : ( lägg en siden matt svart (halvblank). nu ska jag inte säga för mycket om lackering då jag är långt ifrån fullärd. men satsa på bra belysning typ 2x36w armaturer som man ställer på golvet vid sidan av bilen, så gjorde jag på ena sidan. det syns vilken sida som blev bäst :hihi: så den andra bakskärmen ska göras om.

men lite basic, slipa torrt med 400 alt. vått 800. kör du torrt köp papper hos lackerare vått duger feltema. tvätta riktigt med silicone borttagning eller thinner å satsa på bra ljus med bra placering så du ser ljuskällan i lacken i alla vinklar, då är det lättare få det blankt enl. mig iaf. sen ska ju sprutan ställas in ordentligt och storlek på munstycken å kvalla på sprutan spelar in rätt mycket åxå. anv. sj en protek 4000 lr vad den nu hette å den duger bra till garagelacker iaf :thumbright:

har för mig vi har nån yrkes lackare här som bör kunna ge ett ev. "korrektare" svar :P
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: garagelack

Inlägg av caterpillar »

ha inte for stor lackdyse( max 1,5mm)... ha MASSE lysgreier( kansje en kompis som holder lyset) ha plast på gulvet...å en ting til; så har man kansje inte den varmen som ska til får å få lacken å tørke: dess kaldere det er i garasjet; dess TYNNERE ska malingen( lacken være)....ja bruker en tommelregel her; ferdig uttynnet er lacken næsten som motorolje.. så nå en fixer tynningen, så drar ja den opp med en rørpinne, å på ca 30-40cm ska den gå åver i dråper...
når en sprutar, ska en avslutte sprutet utfor bilen, kanten/ sjermen....
ha verneutstyr; typ filter/ maske som egner seg.. ja bruker en plastpose(handlenett) på hodet ,å har du mer en 3,5 bar lufttrykk på sprutan er det noe fel; det er helt klart...lykke til
trykkregulator/ vannutskiller fra biltema funker helt bra; ha INTE olje i, da den er for trykkluftverktøy egentli.....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Ventilen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor aug 23, 2007 9:10 pm

Re: garagelack

Inlägg av Ventilen »

400 papper är för grovt! kör 800 torrt slippapper för att minimera risken att sliprepor syns igenom!
Mvh//Ola
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: garagelack

Inlägg av Daniel-635 »

Som nybörjare är det svårt att lacka tillräckligt fort, vilket gör att det gärna "ryker" på redan lackade ytor.
Och då blir det gärna matt där eftersom lacken redan börjat härda.

Så jag rekommenderar att lyfta av huv och baklucka så är det lättare att slippa ifrån det problemet.

Dessutom är det svårt nog att hålla koncentrationen uppe tillräckligt länge.
Om det är metallic rekommenderar jag med P800

Rengör bilen NOGA mesta dammet och smutsen som man får i färgen brukar vanligen ligga på bilen redan innan man börjar.
Se till att använda någon form av trasa som INTE luddar.

Ha ren tryckluft, många kämpar med det dom tror är föroreningar på bilen, men i själva verket är det vatten och olja från den lilla vanliga garage kompressorn :doh:
Helst ska man ha en vatten avskiljare kombinerat med en partikel och oljeavskiljare.

För en nybörjare funkar en av de finare sprutorna för 3-700 Kr på Biltema eller Jula. men dyrare ÄR bättre.

Va det någon som nämnde Belysning ? Belysning Belysning Belysning Belysning BELYSNING !

Lycka till!
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: garagelack

Inlägg av David_B »

Om man nu bestämmer sig för att lägga en (garage)lack hemma bakom snickerboa! Ungefär hur stor kompressor lär man behöva?
Skall också lägga garagelack nån gång i framtiden, så kunde ju va trevligt å veta om man ska börja spara till en ny kompressor redan nu :hihi:
David B
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: garagelack

Inlägg av caterpillar »

reserve løsning; du bruker en hvilken kompressor som helst; men du bruker en tom varmvatnstank( hetvanntank) i mellom... typ 2-300 liter, for du stikker inte NED luftrykket ved lacking, du har en trykkregulator i mellom luftank( 6-7 bar)å lackspruta... som bør ha 3-3,5 bar kansje...
en varmvatns tank er provtrykk på 20 bar, å arb trykk er ca 10 bar max
da trenger du inte stooor kompessor..
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: garagelack

Inlägg av David_B »

Känns som man kanske skall köpa ny kompressor ändå!!!! Så får man en tillräckligt stor tank på köpet (Och så kanske man tillochmed klarar lite riktiga luftverktyg samtidigt)
En liten rackare på omkring 4-5hk med cirkus 150-200liter tank borde ändå duga gott för lite "lättare" lackering.....

Bara att börja hålla utkik på blocket då! (Och så var det den där biten med PENGAR också :doh: )
David B
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Re: garagelack

Inlägg av jonte_boy »

Ett tips är ju att spola vatten på golvet innan man börjar lacka, då stannar en hel del damm där och blåser inte upp igen :thumbright:
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: garagelack

Inlägg av Robert Markström »

man ska nog vara lite försiktig om man använder sig av vattenbaserat med att blöta golven. färgen måste bli riktigt torr innan man kan lägga klarlack, å är golven blöta så torkar ju en vattenbaserad färg rätt dåligt
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar