Insugsbygge i kolfiber

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av tobbeturbo »

Hallå

Såga mig inte på en gång nu o säg att det är nästan omöjligt eller att det tar väldigt lång tid......för det vet jag att det kommer o göra.
Hade tänkt o ge mig på o bygga ett insug till min Audi femma i kolfiber, min tanke är att jag ska ha en fläns mot toppen i alu som det kommer o vara slanganslutningar på. Och sen från den ska det gå slangar till ett plenum som är tänkt o vara i kolfiber med trattar. Designen som jag har i huvudet är att det ska vara 2-delat och se ut som ett rör som man klyver på mitten och med runda gavlar. Och den delen som är närmast toppen ska det ju sitta trattar i.

Den andra delen ska vara lika som den mot toppen men med ett slitsat rör som går längs med o spjället ska sitta där i änden på det slitsade röret. (sett sådana insug i alu men de är inte kapade på mitten längs med)
Sen ska det vara en fläns så man kan skruva ihop de två halvorna med varandra med 3 miljarder skruv så det inte läcker :D
MEN jag har aldrig provat att gjuta verken glasfiber eller kolfiber, jag hade tänkt o göra en form i alu först som man kan gjuta efter.

Nu till lite ??? Hur tjockt gods bör man ha i plenumet för att det ska hålla... 2mm eller 5mm vill att det ska klar 3-3,5 bar och vilket slags duk ska man köpa? finns ju en del o välja mellan 200g 400g 600g o som jag har förstått så är 200g det lättaste att forma men också det tunnaste. och 600g det tjockare men är mindre följsamt. Ska man gjuta inne i formen eller kan man gjuta utanpå formen?
Och vart kan man köpa det man behöver till hyffsat bra priser. Ugn har jag ingen men vacum säckar ska jag bygga o ha det i.

Är mycket tacksam för svar och ideer....

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av Niklas Sandström »

Med övertryck så är det bara att glömma hemmagjuten kolfiber.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av Driddler »

Nu ska vi inte vara sådär. Jag tror inte att det bara är att glömma. Varför ?

Vet ej om dessa funkar ?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... lfibervav/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... fibervav1/" onclick="window.open(this.href);return false;
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av tobbeturbo »

Niklas Sandström skrev:Med övertryck så är det bara att glömma hemmagjuten kolfiber.

Är det av egen erfarenhet?

Nu har jag beställt kolfiber från USA o det var hälften så billigt som i SWE, har pratat med en kund till mitt jobb o han har hållt på en del med kolfiber o han sa att det funkar bra o göra hemma. Det är inte laddtrycket som är det farliga när man gör insug utan det är vacum.

Men hur som helst så har jag nu fått lite kött på benen om hur jag ska gå vidare så nu ska jag inom en snar framtid börja, O tack Niklas nu blir jag ju ännu mer inspirerad av o lyckas :thumbright: Har ev fått tillgång till stor ugn o vackum ugn också.

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av G-son »

Instämmer angående tryck vs. vakuum, ett någorlunda genomtänkt insug som är mer eller mindre runt kan det inte hända så mycket med av övertryck - en rund ballong är fortfarande rund om man försöker blåsa upp den mer så att säga, lite värre med andra former som kanske vill BLI runda av övertrycket. Undertryck som vill suga ihop insuget är värre, jag har inte koll på vilket tryck man kan komma ner till vid motorbroms från höga varvtal men om man skulle närma sig absolut vakuum skulle det betyda ungefär 100kg på varje kvadratdecimeter som försöker krossa insuget. 50-75% av det skulle vara mycket också, lär väl bli flera ton utspritt över hela insuget.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av fugazi »

Nu är jag ju yrkesskadad efter att ha jobbat med vakum inom elektronikindustrin/forskning...
"Absolut vakum"... hmmm... det är inget en ottomotor nånsin kommer att klara av.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vakum
Att komma ner till 10−¹² tar sin lilla tid även med en kryo-pump...

Men jag är helt och hållet med på resonemanget med kraften som blir på utsidan vid UNDERTRYCKET i insuget vid motorbromsning!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av Daniel-635 »

På de få motorer jag sett med Kolfiber insug har de haft separata spjällhus mellan Plenum kammaren och toppen.
Då får man ju inget nämnvärt vakuum i insuget.

Men därmed INTE sagt att det inte går, det gäller bara att dimensionera korrekt, antingen med flashiga beräkningar, eller "göra göra om" metoden :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
El Vikingo Tropical
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 18, 2011 3:37 pm
Ort: Gran Canaria
Kontakt:

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av El Vikingo Tropical »

Jag har byggt insug i Kf och det funkar bra i Porschar som har kört 8tim race.
Det finns olik kvalitet pà kf och det finns epoxy som klarar av mer värme an standard epoxy. Bara man har kunskap och värktyg sà kan man hitta pà mycket hyss.
Salu2
JanK

The 6th Element
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av tzanek »

Kolfiber-pvn kör väll med plenum i just kolfiber så helt omöjligt kan det ju inte vara ;)
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av Niklas Sandström »

Allt går om man har kunskap men som första projekt när man inte har hållit på med kolfiber tidigare är det att sikta ganska högt. Antingen blir det grovt överdimensionerat och vitsen med kolfiber försvinner. Eller så tar det ett par exemplar innan man fått till gjutteknik och form tjocklek så det håller.
/ Niklas Sandström
volyota
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
Ort: avesta
Kontakt:

Re: Insugsbygge i kolfiber

Inlägg av volyota »

gå in och titta på jpc.se där finns en del att titta på
Skriv svar