Lacka 2k färg utan härdare?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av flaektrem »

Jag skall laga en skada i lacken på min förövrigt nylackade bil :( jag var till en lackerare och fick samma färg som han lackade bilen med och sa "här, åk till **** och säg åt dom att fylla på i sprayflaska", så det gjorde jag och for hem och provlackade på en spillplåt.
Färgen går efter 1 dygn att göra synliga spår i med nageln och känns inte speciellt "hård". Ringde upp firman som fyllde på sprayflaskan och frågade lite om härdare osv. Han påstår att "vanlig billack" kan man lacka utan härdare, skillnaden är att den härdar långsammare annars är det precis samma. Om vi hade blandat i härdare i flaskan måste du lacka inom 5 timmar sa han också.

Jag blir skeptisk och vill inte sabba det här nu, är detta sant? Erfarenheter?
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
tb3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 09, 2008 9:16 am

Re: Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av tb3d »

2k lack är ju gjord för att användas med härdare.
Kan inte svara helt 100 men egenskaperna försvinner ju markant som kemisk och mekanisk nötning, kemikalieresistens, vädertålig osv osv om den inte blandas rätt.
Möjligt att den blir hård efter ett bra tag som dom gamla cellulosa färgerna, men kan nog dröja ett bra tag tills dess.
Jobbar som lackerare men har aldrig provat att måla utan så kan tyvärr inte svara och stå för de, men jag personligen skulle aldrig måla utan!


Mvh
Ordnar bil- och pulverlack i Dalarna!
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Re: Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av flaektrem »

Har efter mycket snokande fått reda på precis det du skrev, den härdar aldrig och blir hård och tålig. Så nu har jag skaffat härdare och har som tur en skvätt färg kvar som inte gick i sprayflaskan och kommer att lägga på det med spruta.

En sak till, sikkens solida akryllack, hur ska den blandas? Valfri Cellulosaförtunning till lämplig viskositet bara? och sedan härdare, men hur mycket härdare?

Den bör gå att lägga på Hagmans 1K rostskyddsgrund efter att ha låtit den torka ordentligt? Behövs ens grundfärg om plåten inte är framme någonstans? Endas spackel och nedmattad lack?
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
tb3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 09, 2008 9:16 am

Re: Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av tb3d »

Man bör alltid blanda ihop färg + härdare ordentligt först innan man tillsätter förtunning, och jag skulle rekomendera att ha den förtunning som är till för dom produkterna.
Cellulosa brukar inte gå så bra ihop med 2k-akryl..
Har ingen koll på sikkens, men 2:1 eller 3:1 borde de vara, enklast är om du frågar de som du köpt färgen eller om nån sikkens-kunnig svarar.

Det bör gå ja, man rekomenderar de aldrig men de bör gå som sagt om den är torr. Allt beror på hur de ser ut, en grundfärg är oxå en isolator och även för att förhindra sugningar/vändstekta ägg där man slipat igenom till underliggande färglager!
På enbart nedmattad lack går de fint, men jag skulle inte måla direkt på spackel.

Mvh
Ordnar bil- och pulverlack i Dalarna!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av Niklas Sandström »

När man fyller 2K billack i sprayflaska så måste man blanda ut färgen med förtunning innan man fyller den i flaskan. Använder man bara ren färg så tar det väldigt (med betoning väldigt) länge innan det härdar. Blandar man i förtunning innan man fyller det i flaskan så härdar den som normalt.
/ Niklas Sandström
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Re: Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av flaektrem »

Fan inget verkar stämma för mig nu :p jag står alltså med ett par deciliter sikken vit solid, cellulosaförtunning från färghandeln, en skvätt okänd härdare som "ska funka till" sikkens akryl enligt lackeraren som gav mig det plus en flaska Hagmans rostskyddsgrund. Måste laga denna skada så bra som möjligt, går det att göra med dom grejjorna jag har och isåfall hur gör jag bäst?

Till saken hör att bilen måste ut i trafik på tisdag för bes, och måste därför ha hunnit försluta spacklingen tills dess. Plus att lackeraren som sålde akrylen till mig är utomlands så han hår inte att få tag på nu ang blandningsförhållandena.

Ska jag ställa allt jag har åt sidan och åka till en annan lackerare och köpa hans vita solida DuPont färg med tillhörande härdare och förtunning och lacka med det?

Kulören är alltså absolut helt vit obruten, så då borde ju DuPonts vara lika vit?

Nu blev det mycke här, men börjar få lite småpanik och vill inte sabba den nylackade bilen :)
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
tb3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 09, 2008 9:16 am

Re: Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av tb3d »

Nu jobbar jag med de, och är petig.. Så jag skulle inte använda nått annat än produkter som hör ihop eller är från samma leverantör (DuPont, SpiesHecker och Standox är i princip samma saker).
De bör va likadan kulör ja.
Allt beror på hur höga krav du har! De kan blir bra absolut, samtidigt som de kan se bra ut ett tag sen är de dags å göra om de igen, svårt att säga!

*Men avsluta slipningen med P320 över där du behöver grunda på lite med din 1k grund.
*Lägg tunna varv så den torkar till ordentligt (torkar genom avluftning och oxidation, lägger du då tjocka kommer de ta evigheter)
*När den torkat till så slipa absolut minst med P500, gärna lite finare om du har tillgång till de, men solida färger är inte så känsliga för sliprepor så 500 funkar!.
*Sen målar du bara efter du har blåst, tvättat å maskerat allt!
Ordnar bil- och pulverlack i Dalarna!
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Re: Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av flaektrem »

Tack! Pratade med en lackerare idag ang 2k akryl och cellulosa, de funkar men kommer dunsta av lite snabbare än för ändamålet avsedd förtunning. 2k akryl kan man lägga på hagmans rostskyddsgrund, det gjorde han själv ibland sa han.

Jag kommer att använda de prylarna jag har, han trodde det skulle funka och jag ger det en chans.

Tack för era svar, nästa fall av lackering jag ger mig på ska jag enbart köpa saker som lirar ihop till 100%. Men hoppas det funkar denna gång
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Re: Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av flaektrem »

Jag har 80, 120, 240, 800, 2000korn hemma, det borde väl funka med det?
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: Lacka 2k färg utan härdare?

Inlägg av Emilius »

Värt att tänka på:

Står det ett P framför kornstorleken så kan du använda papprena,
gör det inte det eller ett K så kasta dem och köp nya.

P:et är en kvalitetsmärkning där du vet att du får exakt kornstorlek,
Övrigt, till exempel skiten som säljs på biltema har inte denna kvalitetsmärkning och kan innehålla lite blandat.
Skriv svar