Rost och besiktning

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Rost och besiktning

Inlägg av JBHunter »

Lite bakgrund först:
Målet med karossen...och chassiet också för den delen på denna volvo 145 kommer endast att fokusera på att gå igenom besiktningen med minsta möjliga marginal. Då jag inte äger eller har fri tillgång till varken rullande landsväg (inertia dyno) eller motorbromsbänk så ska denna 145a endast vara en plattform att framföra på landsväg för att lära mig mappa B20 med megasquirt, först som sugmotor och sedan även turbo.
Min fråga är alltså, hur mycket rost får finnas på fordonet och var är godkänt och inte godkänt vid en besiktning.
Vad jag har hört så får det ej finnas upprosstad plåt som en fotgängare kan skada sig på vid en eventuell krock (gud bevare mig väl :( ). Det får inte heller finnas rost på tex balkar som är bärande konstruktion.

Har följer tre bilder vilket jag undrar om något av dessa enligt lagboken borde gå igenom en besiktning. Ha som sagt i åtanke att denna kaross vill jag lägga så lite tid på som möjligt då det inte är den slutgiltiga bilen som motorn sedan kommer att hamna i.

Bild 1: Innerskärm höger fram
Bild
Bild 2: Ytterskärm vänster fram
Bild
Bild 3: Skärmkant vänster bak (ska byta ut, så egentligen inget problem)
Bild

MVh Johan
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Rost och besiktning

Inlägg av Steve »

Rost får kort sagt inte vara i bärande delar, och det får inte finnas vassa kanter som man kan skära sig på(men sånt kan man tejpa över med silvertejp :D )
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Rost och besiktning

Inlägg av therealpinto »

Du frågade om min åsikt, SFRO brukar inte behöva bedöma rost speciellt mycket :-) men det där bör inte vara några problem.

Kontrollplanen som besiktningsorganen följer är offentlig och en utgåva finns här:
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 010-84.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar