Hammarlack med eller utan grundfärg?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av Magic thomsson »

Jag tänkte lacka rc bilen under med hammarlack och jag undrar om man behöver nån grundfärg?
På hammarlacksburken står det ju att man kan lacka den direkt på men en jobbarkompis säger det blir bättre att lägga nån grund först,
nån som är insatt i ämnet?
Roger (Magic T) Thomasson
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av T Landholm »

Har hört att hammarlack innehåller silikon, och det hör inte ihop med bilar om du frågar mig..

Skall inte vara någon höjjdare iallafall... :?
Tommy Landholm
everest500
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: lör jul 23, 2011 4:10 pm
Ort: lycksele

Re: Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av everest500 »

+1 på dig wunderbaum men de är ju bara en rc bil så de borde ju funka, men du får ett helvette om du ska lacka den meed nån annan lack senare pga silikonen, de fäster inte:)
är bara 16år så klaga inte på min kunskap;)

bmw 525i-95 ÄKTA BBS RC
bmw e21 323i
skidoo summit 600-01
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av DreRacing@ »

jag har målat alla mina underreds delar med hammarite, ser inga problem med det
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av subw000fer »

Man ska ju inte behöva ha grundfärg när man målar med hammarlack, det är väl lite det som är grejjen. Om det blir bättre med det dock kan jag inte svara på.
Hammarlack behöver ha lite "ruffiga" ytor för att fästa bra enligt min erfarenhet.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av Magic thomsson »

Talade med en målare o han tyckte inte man ska ha grundfärg,kör utan får vi se hur det blir,är ju ingen utställningsbil så det blir nog bra det här.
Redan köpt färg på biltema så nu är det ingen återvändo,planerar o få på färgen innan minusgraderna kommer,inte så mycket kvar på bilen innan lack nu iaf=0).
Ska köpa vattenavskiljare till kompressorn o en färgspruta också
Tips på dom sakerna önskas också,tryck?blandning mm?
Har lackat några vägbilar i min fars garage för några år sen,men nu blir det lackpremiär i mitt garage,men jag är inte nåt proffs på lackering så tips mottages tacksamt
Roger (Magic T) Thomasson
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Re: Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av martinssoN »

ska du måla bilen utvändigt efter du sprutat underredet med hammarlack?
mitt tips är isåfall. att skippa hammarlacken över huvud taget.
Hammarlack hör i alla fall i min värld inte hemma på en bil för fem öre. då den innehåller silikoner som andra här sagt. blir ett rent helvete om man tänkt måla om bilen utvändigt sen..
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av StefanM »

dessutom är den inte särskilt tät pga att siliconet drar bort färgen i de "gropar" som bildas. Sprutar man då färgen så blir det relativt tunt och är det ingen grundfärg så brukar det se väldigt trist ut efter ett tag.
Ska man använda den som du beskriver så är det bättre att lägga riktig grundfärg och sen köra hammarlacken som slitskydd/utseende grej bara.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av Niklas Sandström »

Jag har penslat undersidan på min rc bil med hammarlack direkt på plåten. Tycker dock att den blir för hård och spröd, för den spricker och det lossnar bitar av stensprutet. Vanlig billack håller bättre och nöts bara bort på dom utsatta ställena.

Har nu provat att pensla ett tunt lager bodyfärg och den är segare och mjuk men nöts fortfarande bort på dom värsta ställena.
/ Niklas Sandström
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Hammarlack med eller utan grundfärg?

Inlägg av Magic thomsson »

Jag talade med en som kört saab i 2150 några år och han sa samma sak att det kunde lossna kakor av hammarlacken,jag testar med hammarlacken från biltema får jag se efter några tävlingar hur den sitter,det är möjligt att det inte är optimalt,men nu har jag redan lackat bilen så det får gå.
Roger (Magic T) Thomasson
Skriv svar