Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billigt"?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Luvmeister
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tis jan 24, 2012 11:36 pm

Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billigt"?

Inlägg av Luvmeister »

Hade tänkt ge min 244 88- en hel omlackering, i Orginalkulör då den fått sina skönhetsfläckar efter alla dessa år av väder och vind. Så jag söker en "billig" lackerare i Norrbotten, allt underarbete kan eventuellt göras själv, och demontering av lister etc!
tb3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 09, 2008 9:16 am

Inlägg av tb3d »

Kom ihåg att billigt och bra lack aldrig går ihop tyvärr! Sen kan de va så att många lackerare inte tar åt sig de om dom inte får göra hela jobbet själv (Jag är en sån) med tanke på risk för sliprepor, dåligt underarbete, konstig färg under som orsakar problem vid lackering osv osv.

Hoppas du får nån som målar åt dig!
Ordnar bil- och pulverlack i Dalarna!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billi

Inlägg av Robert Markström »

Håller med tb3d till fullo. Jag lackar själv lite bilar & vet att det är inget man
gör på några timmar om det skall bli bra. Sliprepor är ett helvete & kryper fram
lätt efter ett par månader. Har märkt att med vanlig slipgrund som många
lägger på bilen så kryper sliprepor fram. har hänt på min egna bil. på de ställen
jag använde Hagmans CA Epoxiprimer (senapsgula färgen) har det inte kommit fram
något alls. nästa bil jag gör kommer få en släng med den först.

Vad har du för fel på ytan nu, rost?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Luvmeister
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tis jan 24, 2012 11:36 pm

Re: Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billi

Inlägg av Luvmeister »

Med billigt hade jag inte tänkt mig 5000:- men inte 20000:- heller, ytan har repor och ser allmänt tråkig ut efter alla år, ingen rost. möjligtvis nån mindre yta på 1mm..
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billi

Inlägg av redheat »

http://skogenracing.editboard.com/t6913 ... hover-veta" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billi

Inlägg av Dennis Öhman »

kollat med väppling i ängesträsk?
Dänniz 073-8447664
Mattias Pettersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: lör maj 17, 2008 2:42 pm
Ort: piteå

Re: Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billi

Inlägg av Mattias Pettersson »

Ett hett tips är annars han som håller till på edet i svensbyn piteå
Luvmeister
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tis jan 24, 2012 11:36 pm

Re: Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billi

Inlägg av Luvmeister »

Tack för tipsen, ska kolla upp det!
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billi

Inlägg av Bjorn C »

Dennis Öhman skrev:kollat med väppling i ängesträsk?
nej nej inte till han då får man ju till och med betala för mängden förbrukad luft i kompressor i princip och reultatet är ju enormt varierande
ska du bara ha blåst bilen till rimlig kostnad så hör med mikael jansson som har jms billackering
kolla på mickes tävlingsbil bla den är ganska snyggt lackad med lite motiv mm och han har lackat massor med bilar och de blir oftast rikigt bra
han finns på facebook ifall du vill dra prisförfrågan där
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Omlackering 244, någon i Norrbotten som gör detta "billi

Inlägg av Bussen »

Om man får sliprepor så använder man för grovt slippapper inget annat.
Slipgrund finns inget att klaga på förutom att man gör fel.
Skall du göra förarbetet själv så se till att du använder riktigt material och blandar du mellan fabrikaten så spelar det ingen roll bara du vet vad du gör.
Slipar du spackel med ex vis 80 papper så fortsätter du med 120 sedan 180 sedan 240 ev så går du direkt på med 320 och är du riktigt nog gran 500 men själv kör jag max 240 som avslut på spackel.På med slipgrund och låt det stå några dagar vilket helst spackel bör göra och varm o kallt varm o kallt så det får sjunka i alla fall på med slipgrunden och mkt viktigt låt den härda ut och blanda efter vad som står på burken inget annat och spruta i min 18 -22 grader och min värme några dagar runt 20 grader.Sedan kan du tassa av med 180 papp eller 240 aldrig något grövre avsluta med 320 eller 500 papper och på med en riktig grundfärg dvs en non sanding om du skall ha ett fint resultat.Ingen Hagman produkt då den har en grov struktur men som är mkt bra att ha i botten som rost skydd (thinner baserad)ex på ren plåt där man blästrat ovan på syra (som jag ex använder mycket av)dock ingen wasch primer som är framtagen speciellt för rostfritt aluminium även galvat och som har en rostskydd i sig tack vare att aluminium rostar( korroderar )annars är det epoxi som jag använder uteslutande som grund i botten under spackel på blästrade ytor ren plåt mm sedan en slipgrund ovanpå slipgrunden non sanding eller filler av High solid typ sedan top lack.
Skriv svar