kolfiber

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

kolfiber

Inlägg av BakAxel »

hej, jag tänkte gjuta huv, grill, bagagelucka och kofångare till min plymouth valiant -72a i sommar, har kollat lite på nätet om.... vakuuminjicering? dvs lägga torr väv i formen och sedan suga in epoxyn genom väven under vakuum.

så eftersom jag bara har sett hur man gör på internet genom filmer och text skulle jag vilja ha lite tips om.. ja egentligen allt, har aldrig lagt glasfiber/kolfiber själv (ska göra ett studiebesök senare i vinter på ett ställe), men en av fördelarna med vakuuminjicering är väl att man slipper allt kladd?
och om man sedan skulle ställa formen i en varm,torr bastu medans den härdar under vakuum; blir det som att använda autoklav eller gör det inte någon skillnad alls?

har även skissat på kolfiberinsug med fullradietrattar och fläns för spjällhus till mopar 440, men känner att det är en lång bit kvar tills jag klarar av det och är något för kommande år då huv, bagagelucka osv är tillräckligt för en sommar om jag ska hinna köra också


så, råd och tips på sånt man ska tänka på när man gör formar, gjuter, vars man helst ska handla grejer osv uppskattas.
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: kolfiber

Inlägg av Bussen »

Hej det är inte bara att handla prylar utan man måste kunna sin sak.
Många tror att det bara är att lackera blankt vaxa och sedan är det bara att producera en massa prylar men så lätt är det inte så du måste ha någon som backar upp dig om du kör fast vilket du kommer att göra för eller senare för det är många saker att tänka på när man håller på med härdplast och glöm att använda autoklave och förimpregnerad fiber ,blir billigare att köpa prylarna i så fall .
Visst kan du köpa en vakum pump och vakum säckar men det hjälper ingenting om du är nybörjare då man måste kunna lite.
Så ta och börja lite med att köpa lite polyester,väv eller matta,härdare,gelcoat aceton och verktyg samt skyddsutrustning naturligtvis bra utsug då det luktar starkt och är du inte van med starka lukter så lär du bli lite flummig och tänk på att acetonen är jävligt farlig att andas in då det tar död på hjärn fettet men va tusan skall man hålla på så ska man.Så innan du ens kommit igång så har några tusen dragit iväg.
Sedan är det många saker att tänka på när man gör former inte bara att det skall vara blankt det kan man polera upp utan positiva och negativa former,krympning osv osv.
Bli nu inte förskräck av det jag skriver men det man ser på you tube och läser om är inte lika enkelt i verklighet så ta det piano och införskaffa alla prylar som du behöver,ett väl ventilerat rum där det inte bor folk (blir ett jävla liv eftersom det luktar mycket och länge)ha skapligt varmt ca 18-20 grader och ta fram prylarna du skall gjuta av och studera dom noga.Och varför jo går det att få ur biten ur formen eller sitter den fast då kanterna är negativ dvs du måste dela upp formen i ett antal bitar som skruvas ihop eller är det en enkel bit som du kan göra en plugg av och en fin form som håller så man kan göra fler saker av utan att den spricker.
Skulle kunna skriva en hel kväll hur man gör men är trött sedan jag hållit på med att bygga utsug i verkstaden för slipdamm avgaser mm i två dagar plus att jag måste hålla på hela dagen imorgon från tidigt till sent.
Kuriosa.Bland det första prylarna jag gjorde för ca 20 år sedan var en vinge till en tävlingsbil och helvete vad original delen den satt fast halva vingfan sprack så jag fick stå och laga skiten så jag har gått den hårda vägen och lärt mig men har billackar utbildning i bakgrunden plus att jag är plasttekniker som jag gick utbildningen för 1990 och inte var det som idag inte då dom går en vecka och kan allt med sina lim pistoler och skit nej huva lång var den och fick bo mitt ute i storskogen på ett jävla pensionat där det var en gammeltant som vart snyggare och snyggare ju längre fredagen närmade sig.bara att slänga sig i bilen fredag em och bränna 30 mil hem till kärringa och hunden koppla av och glömma allt som hette plast och skit men jag va en fena på att svetsa plast men så kan jag det här med gassvets men åter till dig.
Visst kan jag lotsa dig hur man gör och inte gör men har inte lust att sitta varje kväll och svara på frågor då jag har massor att göra men börja med att ställa frågan om du har lust att börja sedan jag började skriva här och det är knappt att jag fattar själv vad skriver.
Bussen varför detta namn då jo allt annat var upptagna och så har jag köpt en stor jävla buss som jag skall göra om till husbuss.godnatt,.
Skriv svar