Färg för målning av kupé

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Färg för målning av kupé

Inlägg av Wezzli »

Ska måla kupén i 240n men vet inte riktigt vilken typ av färg som gör jobbet bäst där i. Tidigare färg kommer finnas kvar och på vissa ställen kommer det vara plåtrent. Vad har ni för erfarenheter?

Tar även emot tips, för och nackdel med olika färger i kupén. Tänkte först svart men det lär ju bli tusen grader i kupén på sommarn och vitt blir ju kladdigt och fult direkt känns det som.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
ToTTeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:20 pm

Re: Färg för målning av kupé

Inlägg av ToTTeN »

Jag kör polyretan färg. Svart. Enda som syns är damm. Tycker att vitt ser extremt äckligt ut när det är andvänt ett par bandagar.

Jag har inte haft överjävligt varmt i min svarta bil iafal.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Färg för målning av kupé

Inlägg av Wezzli »

Låter asbra. Målat direkt på plåt någonstans då?
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
tb3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 09, 2008 9:16 am

Re: Färg för målning av kupé

Inlägg av tb3d »

Med polyuretan färger bör man ha en primer/grund innan, funkar säkert utan men rekomendationer är att ha en primer!
Slitstarkast är en 2k epoxy, även perfekt att måla direkt på ren plåt då de egentligen är en grundfärg, men för industriellt bruk så finns de topplack som är epoxy-baserad!
Jag skulle välja en mattare epoxy för att slippa reflektioner och för slitstyrkan, målar själv ömtåliga delar med epoxy från England som man brukar måla bogarna till isbrytare med :thumbright:


Mvh Tobias
Ordnar bil- och pulverlack i Dalarna!
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Färg för målning av kupé

Inlägg av MrPete »

Efter jag skrapat alla dämpmattor och tvättat golvet i golfen målade jag med biltemas 2k polyuretanfärg, det blev hur bra som helst.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... tan-36532/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Färg för målning av kupé

Inlägg av StefanM »

Det enda problemet med gammal lack är väl isåfall att det skulle flaga om man inte slipar eller tvättar alls. Så gör man det så har jag svårt att tro att det händer nåt om man skippar grundfärg.
Skriv svar