tips innan lack.

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: tips innan lack.

Inlägg av gottlieb »

G-son skrev:Böldpest förekommer under vattenlinjen på båtar som ligger i sjön långa perioder så fukten får gott om tid att tränga in genom den nästan täta gelcoaten. Knappast ett sannolikt problem på bildelar, om man inte har parkerat på en väldigt olämplig plats.
:)
smokeytorque
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jan 04, 2013 8:32 am

Re: tips innan lack.

Inlägg av smokeytorque »

G-son skrev:Böldpest förekommer under vattenlinjen på båtar som ligger i sjön långa perioder så fukten får gott om tid att tränga in genom den nästan täta gelcoaten. Knappast ett sannolikt problem på bildelar, om man inte har parkerat på en väldigt olämplig plats.
Lite väl långt ut på nån kaj kanske är en olämplig plats?

Nä, på plastskärmar kan fenomenet du beskriver visa sej om bilen står ute och används året runt. Sitter blåsorna i anslutning till utsatta ställen, nära hjulhus, på platser där vattnet kan stå länge eller liknande? Har haft plastskärmar som tryckte hjulsprut rätt genom plasten! Det blev en gråbrun sörja under lacken...hade bara enkomplack på pilsnerpråmen, så när det släppte kunde man se en dimma ovanför skärmen om man åkte genom en vattenpöl... Ibland är skärmar inte så seriöst gjorda...
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: tips innan lack.

Inlägg av G-son »

Men böldpesten uppstår ändå inne i plasten, inte i/under lacken som ni beskriver.

Att glasfiberdelar till bilar inte alltid är så seriöst gjorda håller jag med helt om, men ska man stå och göra jobbet seriöst finns det ingen förtjänst kvar. =-(
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: tips innan lack.

Inlägg av jonas landin »

Tycker mina bubblor är överallt, även på plåtkarossen men inte i samma utsträckning som på plastdelarna!
Jag har iaf tänkt att det är sprutspacklat och det är det som sugit fukt, och det har säkerligen sugit mer genom plasten än lacken!?
Hur som så ska skärmarna bytas på den och hällst vill jag ha plåtskärmar, men det kan bli plast om jag inte får tag hyffsade plåtskärmar, hur ska man då gå tillväga för att "täta" plasten så det inte blir som det blivit?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: tips innan lack.

Inlägg av Bjorn C »

mitt tipps är att undvika alla hagmans produkter som går oavsett om de är sprutspackel boddy eller liknande

köp bra produkter på tex en lackbutik i stället så slipper du problem med resningar och annat skit som hagmans produkter ställer till med i 9 av 10 fall
blanda inte heller utan köp allt av en och samma märke

mvh
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: tips innan lack.

Inlägg av Robert Markström »

Att inte blanda fabrikat typ Standox - Glasurit - ppg mfl hållaer jag med om till viss del. Dock
är jag inte mycket för slipgrunder alls. Har kört med slipgrund på huven & där får jag
småblåsor i lacken på hösten när den är blöt typ i en månad 24/7. Hagmans gula epoxi
fungerar super. har inte några fel på underarbetet någon stans alls på min där den grunden
ligger så hagmans & Standox funkar då iaf. Även lackat lite andra grejjer med
endast hagmans som grundning & det funkar då ännu.

Nu till veckan kommer jag lacka ett frontparti till en Mb W210, huv , skärmar & stötf.
Kommer köra hagmans epoxi sen färg & klarlack. Återkommer med resultatet senare : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
ANilsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jan 03, 2012 4:18 pm

Re: tips innan lack.

Inlägg av ANilsson »

Tror inte man ska vara rädd att använda Hagmans CA-primer ( den icke vattenbaserade) har bara hört gott om den, även från proffs.
Men man köper ju oftast all lack på ett ställe, då brukar ju epoxin bli av samma märke som resten av lacken, och man vet att det passar ihop.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: tips innan lack.

Inlägg av StefanM »

i slutändan ska man nog tänka sig för på ett bra sätt. Visst kan man hitta färg på många ställen idag men håller man sig till ett och samma fabrikat eller inköpsställe så kan man nog räkna med mest hjälp därifrån. Får man ett bra samarbete med nån lackerare tex så kan man nog få ganska så bra pris på färg och sånt och han känner sig mer manad att svara på frågor då.........Sprider man ut det och hattar med olika produkter och ställer frågor till tio olika så brukar resultatet bli därefter........
Skriv svar