tips innan lack.

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Dekarson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön dec 16, 2012 10:29 pm
Ort: Övik

tips innan lack.

Inlägg av Dekarson »

Ska göra iordning min 164:a för lack. Just nu är den allt ifrån orginallack till diverse olika grundfärger och ytrost.
Min tanke är att slipa upp den för att ta bort diverse ytrost och färg.
Bör jag slipa bort all gammal grund innan jag lägger på hagmans ca-primer.
De rostporer som ligger i plåten ska jag slipa bort allt? Tips om att få bort det, rostätare?
Båda skärmarna bak är bytt, hur gör jag för att få bäst/långvarigt resultat där med släckning? Tenn? Känns svårt.
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: tips innan lack.

Inlägg av StefanM »

vi vet ingenting om dina kunskaper och vad du har för utrustning men generellt sett så brukar de flesta lackerare döma ut hobbyfolkets sliperier så bestäm dig först vem som ska lackera och prata med densamme hur ni ska göra.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: tips innan lack.

Inlägg av Performance_seeker »

Jag skulle säga att den svåra vägen är att slipa bort all färg ner till plåten. Mycket arbete innan bilen är klar igen.

Den lättare vägen tror jag är att slipa ytskitet jämt på existerande färg. Isolera den gamla färgen med något lager Hagmans epoxi-primer (gul). Nu kan du blåsa på slutliga färgen.

Rostporerna tycker jag du skall slipa bort helt. Spackla på plåten, spruta på Hagmans epoxi-primer, som också kan sprutas på ren plåt.

Jag valde den svåra vägen...något som jag ångrar just nu...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: tips innan lack.

Inlägg av Robert Markström »

du kkommer inte ångra dig om 2 år : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Dekarson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön dec 16, 2012 10:29 pm
Ort: Övik

Re: tips innan lack.

Inlägg av Dekarson »

Tack för tipsen.
Saken är den att bilen är slipad sedan tidigare ägare och grundad med 1K grund. Vilket har resulterat i en del ytrost.
På ena sidan måste jag slipa ner hela sidan av bilen, dean andra endast bakskärm. I övrigt kommer jag bara att rugga upp lacken.
Tanken är att lägga hagmans ca primer på hela bilen. För att sedan kunna fokusera på att börja med motorbyte osv.
Det jag funderar mest över är rostporerna, är lite svårt att få bort allt. Ska jag prova med rostomvandlare?
Alternativet är väll att blästra, blir en del att blästra dock.
Ska jag lägga Ca primner även på den gamla lacken?

Har ni något spackel ni tycker är extra bra att använda?

Om jag inte behövt det så hade jag aldrig slipat ner hela bilen.
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: tips innan lack.

Inlägg av Performance_seeker »

Du måste tänka på att färg kan reagera med varann, och helt förstöra bilen när du sprutar på ytskiktet.

Därför är det bättre att använda Hagmans gula epoxi-primer än Hagmans CA primer. Den gula epoxi-primern isolerar inkompatibla färgskikt från varandra, och hindrar att du får en reaktion mellan färgskikten.

Om du ändå vill använda CA-primern så måste du noga se till att färgen du väljer för ytskiktet är kompatibel och inte reagerar med CA-primern.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Dekarson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön dec 16, 2012 10:29 pm
Ort: Övik

Re: tips innan lack.

Inlägg av Dekarson »

Performance_seeker skrev:Du måste tänka på att färg kan reagera med varann, och helt förstöra bilen när du sprutar på ytskiktet.

Därför är det bättre att använda Hagmans gula epoxi-primer än Hagmans CA primer. Den gula epoxi-primern isolerar inkompatibla färgskikt från varandra, och hindrar att du får en reaktion mellan färgskikten.

Om du ändå vill använda CA-primern så måste du noga se till att färgen du väljer för ytskiktet är kompatibel och inte reagerar med CA-primern.
Tack för det tipset. Ska nog kolla efter den gula epoxi primern.
Vad är det för beteckning på den?
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: tips innan lack.

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har köpt ett antal burkar på Mekonomen i Övik. Två st burkar ihopkopplade, färg+härdare.
Det är den här jag tänker på...
http://www.hagmans.se/se/Produkter/Rost ... imer/11160

Jag ser att den heter ju CA...vi har tydligen pratat om samma epoxi-primer hela tiden...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
MarcusM
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tis maj 24, 2011 2:31 pm
Ort: Kvidinge

Re: tips innan lack.

Inlägg av MarcusM »

Slipar man primern och sen lägger slutlacken?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: tips innan lack.

Inlägg av Performance_seeker »

MarcusM skrev:Slipar man primern och sen lägger slutlacken?
Ja, du kan slipa lätt om det behövs. Man kan också lägga sprutspackel på primern innan ytskiktet, men mer jobb då med slipning...beror på hur jämn man vill ha bilen...

Jag är ingen expert på det här, men jag slipade plåtrent, spacklade, blåste på epoxiprimer, lade några tunna lager sprutspackel, sen efter slipning blir det några varv ytskikt.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: tips innan lack.

Inlägg av StefanM »

Sprutspackel ska man undvika HELT..............särskilt om man hobbymålar och bilen står i perioder. Finns nog ingen seriös lackerare som använder just det idag.
Problemet är att det är extremt hygroskopiskt, dvs det suger fukt och efter några år så har man små prickar i hela lacken där färgen släpper punktvis.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: tips innan lack.

Inlägg av Performance_seeker »

Usch då, det låter otäckt, jag får försöka ha så lite som möjligt då...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: tips innan lack.

Inlägg av jonas landin »

Har samma funderingar då PVn ska lackas så småningom, den är lackad på 80-talet och troligtvis just sprutspacklad, är massa små vätskefyllda bubblor i lacken på den, värst är det på plastskärmarna men det är även på karossen, punkterar man bubblorna rinner det ut en brun sörja!

Tanken är att slipa den plåtren och lägga på en "vettig garagelack", ska inte bli nån showlack!
Vilka lager ska man då lägga från plåten till klarlacken?
Ska man spackla på plåtrent lr på grundfärg?

Bilen ska troligtvis bli solid vit om det har nån betydelse!

Kan lägga ut nån bild på hur bubblorna ser ut om nån är intresserad av det!?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: tips innan lack.

Inlägg av Performance_seeker »

Om du har "blödande" bubblor i plasten så kan det vara böldpest, förekommer i glasfiberbåtar. Om glasfibret inte har härdat korrekt kommer fukten att reagera med glasfibern, kommer inte ihåg hur den kemiska reaktionen är riktigt.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: tips innan lack.

Inlägg av G-son »

Böldpest förekommer under vattenlinjen på båtar som ligger i sjön långa perioder så fukten får gott om tid att tränga in genom den nästan täta gelcoaten. Knappast ett sannolikt problem på bildelar, om man inte har parkerat på en väldigt olämplig plats.
Skriv svar