tips innan lack.
tips innan lack.
Ska göra iordning min 164:a för lack. Just nu är den allt ifrån orginallack till diverse olika grundfärger och ytrost.
Min tanke är att slipa upp den för att ta bort diverse ytrost och färg.
Bör jag slipa bort all gammal grund innan jag lägger på hagmans ca-primer.
De rostporer som ligger i plåten ska jag slipa bort allt? Tips om att få bort det, rostätare?
Båda skärmarna bak är bytt, hur gör jag för att få bäst/långvarigt resultat där med släckning? Tenn? Känns svårt.
Min tanke är att slipa upp den för att ta bort diverse ytrost och färg.
Bör jag slipa bort all gammal grund innan jag lägger på hagmans ca-primer.
De rostporer som ligger i plåten ska jag slipa bort allt? Tips om att få bort det, rostätare?
Båda skärmarna bak är bytt, hur gör jag för att få bäst/långvarigt resultat där med släckning? Tenn? Känns svårt.
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
Re: tips innan lack.
vi vet ingenting om dina kunskaper och vad du har för utrustning men generellt sett så brukar de flesta lackerare döma ut hobbyfolkets sliperier så bestäm dig först vem som ska lackera och prata med densamme hur ni ska göra.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: tips innan lack.
Jag skulle säga att den svåra vägen är att slipa bort all färg ner till plåten. Mycket arbete innan bilen är klar igen.
Den lättare vägen tror jag är att slipa ytskitet jämt på existerande färg. Isolera den gamla färgen med något lager Hagmans epoxi-primer (gul). Nu kan du blåsa på slutliga färgen.
Rostporerna tycker jag du skall slipa bort helt. Spackla på plåten, spruta på Hagmans epoxi-primer, som också kan sprutas på ren plåt.
Jag valde den svåra vägen...något som jag ångrar just nu...
Den lättare vägen tror jag är att slipa ytskitet jämt på existerande färg. Isolera den gamla färgen med något lager Hagmans epoxi-primer (gul). Nu kan du blåsa på slutliga färgen.
Rostporerna tycker jag du skall slipa bort helt. Spackla på plåten, spruta på Hagmans epoxi-primer, som också kan sprutas på ren plåt.
Jag valde den svåra vägen...något som jag ångrar just nu...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: tips innan lack.
du kkommer inte ångra dig om 2 år : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: tips innan lack.
Tack för tipsen.
Saken är den att bilen är slipad sedan tidigare ägare och grundad med 1K grund. Vilket har resulterat i en del ytrost.
På ena sidan måste jag slipa ner hela sidan av bilen, dean andra endast bakskärm. I övrigt kommer jag bara att rugga upp lacken.
Tanken är att lägga hagmans ca primer på hela bilen. För att sedan kunna fokusera på att börja med motorbyte osv.
Det jag funderar mest över är rostporerna, är lite svårt att få bort allt. Ska jag prova med rostomvandlare?
Alternativet är väll att blästra, blir en del att blästra dock.
Ska jag lägga Ca primner även på den gamla lacken?
Har ni något spackel ni tycker är extra bra att använda?
Om jag inte behövt det så hade jag aldrig slipat ner hela bilen.
Saken är den att bilen är slipad sedan tidigare ägare och grundad med 1K grund. Vilket har resulterat i en del ytrost.
På ena sidan måste jag slipa ner hela sidan av bilen, dean andra endast bakskärm. I övrigt kommer jag bara att rugga upp lacken.
Tanken är att lägga hagmans ca primer på hela bilen. För att sedan kunna fokusera på att börja med motorbyte osv.
Det jag funderar mest över är rostporerna, är lite svårt att få bort allt. Ska jag prova med rostomvandlare?
Alternativet är väll att blästra, blir en del att blästra dock.
Ska jag lägga Ca primner även på den gamla lacken?
Har ni något spackel ni tycker är extra bra att använda?
Om jag inte behövt det så hade jag aldrig slipat ner hela bilen.
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: tips innan lack.
Du måste tänka på att färg kan reagera med varann, och helt förstöra bilen när du sprutar på ytskiktet.
Därför är det bättre att använda Hagmans gula epoxi-primer än Hagmans CA primer. Den gula epoxi-primern isolerar inkompatibla färgskikt från varandra, och hindrar att du får en reaktion mellan färgskikten.
Om du ändå vill använda CA-primern så måste du noga se till att färgen du väljer för ytskiktet är kompatibel och inte reagerar med CA-primern.
Därför är det bättre att använda Hagmans gula epoxi-primer än Hagmans CA primer. Den gula epoxi-primern isolerar inkompatibla färgskikt från varandra, och hindrar att du får en reaktion mellan färgskikten.
Om du ändå vill använda CA-primern så måste du noga se till att färgen du väljer för ytskiktet är kompatibel och inte reagerar med CA-primern.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: tips innan lack.
Tack för det tipset. Ska nog kolla efter den gula epoxi primern.Performance_seeker skrev:Du måste tänka på att färg kan reagera med varann, och helt förstöra bilen när du sprutar på ytskiktet.
Därför är det bättre att använda Hagmans gula epoxi-primer än Hagmans CA primer. Den gula epoxi-primern isolerar inkompatibla färgskikt från varandra, och hindrar att du får en reaktion mellan färgskikten.
Om du ändå vill använda CA-primern så måste du noga se till att färgen du väljer för ytskiktet är kompatibel och inte reagerar med CA-primern.
Vad är det för beteckning på den?
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: tips innan lack.
Jag har köpt ett antal burkar på Mekonomen i Övik. Två st burkar ihopkopplade, färg+härdare.
Det är den här jag tänker på...
http://www.hagmans.se/se/Produkter/Rost ... imer/11160
Jag ser att den heter ju CA...vi har tydligen pratat om samma epoxi-primer hela tiden...
Det är den här jag tänker på...
http://www.hagmans.se/se/Produkter/Rost ... imer/11160
Jag ser att den heter ju CA...vi har tydligen pratat om samma epoxi-primer hela tiden...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: tips innan lack.
Slipar man primern och sen lägger slutlacken?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: tips innan lack.
Ja, du kan slipa lätt om det behövs. Man kan också lägga sprutspackel på primern innan ytskiktet, men mer jobb då med slipning...beror på hur jämn man vill ha bilen...MarcusM skrev:Slipar man primern och sen lägger slutlacken?
Jag är ingen expert på det här, men jag slipade plåtrent, spacklade, blåste på epoxiprimer, lade några tunna lager sprutspackel, sen efter slipning blir det några varv ytskikt.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: tips innan lack.
Sprutspackel ska man undvika HELT..............särskilt om man hobbymålar och bilen står i perioder. Finns nog ingen seriös lackerare som använder just det idag.
Problemet är att det är extremt hygroskopiskt, dvs det suger fukt och efter några år så har man små prickar i hela lacken där färgen släpper punktvis.
Problemet är att det är extremt hygroskopiskt, dvs det suger fukt och efter några år så har man små prickar i hela lacken där färgen släpper punktvis.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: tips innan lack.
Usch då, det låter otäckt, jag får försöka ha så lite som möjligt då...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: tips innan lack.
Har samma funderingar då PVn ska lackas så småningom, den är lackad på 80-talet och troligtvis just sprutspacklad, är massa små vätskefyllda bubblor i lacken på den, värst är det på plastskärmarna men det är även på karossen, punkterar man bubblorna rinner det ut en brun sörja!
Tanken är att slipa den plåtren och lägga på en "vettig garagelack", ska inte bli nån showlack!
Vilka lager ska man då lägga från plåten till klarlacken?
Ska man spackla på plåtrent lr på grundfärg?
Bilen ska troligtvis bli solid vit om det har nån betydelse!
Kan lägga ut nån bild på hur bubblorna ser ut om nån är intresserad av det!?
Tanken är att slipa den plåtren och lägga på en "vettig garagelack", ska inte bli nån showlack!
Vilka lager ska man då lägga från plåten till klarlacken?
Ska man spackla på plåtrent lr på grundfärg?
Bilen ska troligtvis bli solid vit om det har nån betydelse!
Kan lägga ut nån bild på hur bubblorna ser ut om nån är intresserad av det!?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: tips innan lack.
Om du har "blödande" bubblor i plasten så kan det vara böldpest, förekommer i glasfiberbåtar. Om glasfibret inte har härdat korrekt kommer fukten att reagera med glasfibern, kommer inte ihåg hur den kemiska reaktionen är riktigt.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: tips innan lack.
Böldpest förekommer under vattenlinjen på båtar som ligger i sjön långa perioder så fukten får gott om tid att tränga in genom den nästan täta gelcoaten. Knappast ett sannolikt problem på bildelar, om man inte har parkerat på en väldigt olämplig plats.