information om att rikta plåt?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

information om att rikta plåt?

Inlägg av Erik Nygårds »

Tjena finns det någon information om att rikta bulor i karosseriplåt, tänkte om det finns böcker el liknande, vet ju att det e ett hantverk som kräver talang, men det är grunderna jag e ute efter tex man skall väl inte slå mitt på bulan utan runt om va så man krymper plåten va?

vill även veta vart man kan köpa en sådan hammare mvh erik
Användarvisningsbild
Micke142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 31, 2005 10:22 pm
Ort: sthlm/nyk

Re: information om att rikta plåt?

Inlägg av Micke142 »

G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: information om att rikta plåt?

Inlägg av G-son »

http://www.metalmeet.com/forum/index.php
http://www.allmetalshaping.com

Böcker är bra... men platser där man kan lägga upp sina egna bilder och frågor och få dussintals personers tips och åsikter betydligt bättre! ;)
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: information om att rikta plåt?

Inlägg av StefanM »

man lär sig inte att rikta plåt genom nåt forum heller utan övning ger färdighet. Det är typ lika som att löda eller gassvetsa. Visst, man kan läsa sig till hur man gör i grova drag men det finns inget som säger att du vet det i praktiken för det.

Vill man verkligen lära sig så skulle jag nog sikta in mig på nån sån där kurs för att forma plåt som typ Lazze har eller nåt sånt. När man kan forma plåt så ger sig riktningen själv.
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: information om att rikta plåt?

Inlägg av Roslund »

Om det är en knöl som ska jobbas ut och det är dubbelplåt på baksidan kan du prova att slå med en plattfil uppepå och runt knölen.
Slagen efter filen gör att det sträcker i plåten så knölen kommer ut.

Går oxå att svetsa med mig på kanten av knölen med riktigt låg värme så den sträcker ut, fast de blir mycket slipning. Föredrar själv plattfil.

Annars finns det ju alltid spackel att köpa på storpack
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: information om att rikta plåt?

Inlägg av Roslund »

Kan tillägga att man lär sig massor på forum genom tips och råd som man sen nyttjar praktiskt.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: information om att rikta plåt?

Inlägg av Erik Nygårds »

Tack för alla tipps, klart jag vet att man inte kan lära sig av en bok men alltid nyttigt att läsa om grunderna mvh erik
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Re: information om att rikta plåt?

Inlägg av _night rider_ »

enklast att rikta är ju med en multispot. ofta är ju en buckla både låg samt hög den kan ge ryggar ca 30cm från skadan. känn med hela handen åt alla håll.. när du riktar kan du ge plåt till dom låga partierna genom att tex bränna fast handtaget/glidhammaren från multispotten i ett lågt parti håll den på drag och knacka ner ryggarna el där den är hög. arbeta ut bucklan försiktigt bränn många punkter och dra lite per gång med så lite ström som möjligt.. annars ger de höga toppar som är hårda..

när du fått upp all plåt och ner dom höga partierna så kan de vara så att den sträckt sej lite el ibland mkt.. och den kan inte vara rak och spänd/hård utan du kommer få ett högt område som inte går att knacka ner utan att den vänder åt andra hållet och blir låg dvs den har ingenstans att ta vägen.. krymp den då med tillhörande kolstav gör en spiral liknande mönster i det höga området och blås med luft.. du kommer se den krympa/sjunka.. dra upp den i rätt nivå igen.. ev krymp igen.. gör så till den är helt styv i rätt nivå.. du kan använda dej av linjal el en såkallad sha
blon som referens.. som slutfinish brukar jag svepa över den riktade områden med en rolloc med p80 papper som skär bort dem topparna/pickarna som uppstått från riktningen sedan occiler maskin p-80 samt p120 plana ut lacken runt om och matta ett större område.. rengör spackla

alternativa "bond" verktyg är hammare nått som mothåll, gassvets, blöttrasa. rikta innifrån med kofot, limproppar osv
ride hard die free!!
Skriv svar