Tjena finns det någon information om att rikta bulor i karosseriplåt, tänkte om det finns böcker el liknande, vet ju att det e ett hantverk som kräver talang, men det är grunderna jag e ute efter tex man skall väl inte slå mitt på bulan utan runt om va så man krymper plåten va?
vill även veta vart man kan köpa en sådan hammare mvh erik
information om att rikta plåt?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: information om att rikta plåt?
http://www.metalmeet.com/forum/index.php
http://www.allmetalshaping.com
Böcker är bra... men platser där man kan lägga upp sina egna bilder och frågor och få dussintals personers tips och åsikter betydligt bättre!
http://www.allmetalshaping.com
Böcker är bra... men platser där man kan lägga upp sina egna bilder och frågor och få dussintals personers tips och åsikter betydligt bättre!
Re: information om att rikta plåt?
man lär sig inte att rikta plåt genom nåt forum heller utan övning ger färdighet. Det är typ lika som att löda eller gassvetsa. Visst, man kan läsa sig till hur man gör i grova drag men det finns inget som säger att du vet det i praktiken för det.
Vill man verkligen lära sig så skulle jag nog sikta in mig på nån sån där kurs för att forma plåt som typ Lazze har eller nåt sånt. När man kan forma plåt så ger sig riktningen själv.
Vill man verkligen lära sig så skulle jag nog sikta in mig på nån sån där kurs för att forma plåt som typ Lazze har eller nåt sånt. När man kan forma plåt så ger sig riktningen själv.
Re: information om att rikta plåt?
Om det är en knöl som ska jobbas ut och det är dubbelplåt på baksidan kan du prova att slå med en plattfil uppepå och runt knölen.
Slagen efter filen gör att det sträcker i plåten så knölen kommer ut.
Går oxå att svetsa med mig på kanten av knölen med riktigt låg värme så den sträcker ut, fast de blir mycket slipning. Föredrar själv plattfil.
Annars finns det ju alltid spackel att köpa på storpack
Slagen efter filen gör att det sträcker i plåten så knölen kommer ut.
Går oxå att svetsa med mig på kanten av knölen med riktigt låg värme så den sträcker ut, fast de blir mycket slipning. Föredrar själv plattfil.
Annars finns det ju alltid spackel att köpa på storpack
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Re: information om att rikta plåt?
Kan tillägga att man lär sig massor på forum genom tips och råd som man sen nyttjar praktiskt.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: information om att rikta plåt?
Tack för alla tipps, klart jag vet att man inte kan lära sig av en bok men alltid nyttigt att läsa om grunderna mvh erik
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
Re: information om att rikta plåt?
enklast att rikta är ju med en multispot. ofta är ju en buckla både låg samt hög den kan ge ryggar ca 30cm från skadan. känn med hela handen åt alla håll.. när du riktar kan du ge plåt till dom låga partierna genom att tex bränna fast handtaget/glidhammaren från multispotten i ett lågt parti håll den på drag och knacka ner ryggarna el där den är hög. arbeta ut bucklan försiktigt bränn många punkter och dra lite per gång med så lite ström som möjligt.. annars ger de höga toppar som är hårda..
när du fått upp all plåt och ner dom höga partierna så kan de vara så att den sträckt sej lite el ibland mkt.. och den kan inte vara rak och spänd/hård utan du kommer få ett högt område som inte går att knacka ner utan att den vänder åt andra hållet och blir låg dvs den har ingenstans att ta vägen.. krymp den då med tillhörande kolstav gör en spiral liknande mönster i det höga området och blås med luft.. du kommer se den krympa/sjunka.. dra upp den i rätt nivå igen.. ev krymp igen.. gör så till den är helt styv i rätt nivå.. du kan använda dej av linjal el en såkallad sha
blon som referens.. som slutfinish brukar jag svepa över den riktade områden med en rolloc med p80 papper som skär bort dem topparna/pickarna som uppstått från riktningen sedan occiler maskin p-80 samt p120 plana ut lacken runt om och matta ett större område.. rengör spackla
alternativa "bond" verktyg är hammare nått som mothåll, gassvets, blöttrasa. rikta innifrån med kofot, limproppar osv
när du fått upp all plåt och ner dom höga partierna så kan de vara så att den sträckt sej lite el ibland mkt.. och den kan inte vara rak och spänd/hård utan du kommer få ett högt område som inte går att knacka ner utan att den vänder åt andra hållet och blir låg dvs den har ingenstans att ta vägen.. krymp den då med tillhörande kolstav gör en spiral liknande mönster i det höga området och blås med luft.. du kommer se den krympa/sjunka.. dra upp den i rätt nivå igen.. ev krymp igen.. gör så till den är helt styv i rätt nivå.. du kan använda dej av linjal el en såkallad sha
blon som referens.. som slutfinish brukar jag svepa över den riktade områden med en rolloc med p80 papper som skär bort dem topparna/pickarna som uppstått från riktningen sedan occiler maskin p-80 samt p120 plana ut lacken runt om och matta ett större område.. rengör spackla
alternativa "bond" verktyg är hammare nått som mothåll, gassvets, blöttrasa. rikta innifrån med kofot, limproppar osv
ride hard die free!!