Byte bakände 244

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Byte bakände 244

Inlägg av TurboTeamSyd »

Tjena!

Sitter och funderar på att byta bakände på min 240 från 75, dels för att jag tycker den gamla bakänden är skitful och sen är den rostig men mestadels ful 8) .

Så min fråga går ut till er som under 80/90 talet, kanske bytt bakände på en 240 vart man enklast skarvar den ?

Tacksam för svar :thumbright:

Mvh Jens
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Hposth
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: tis maj 27, 2008 9:14 pm
Ort: Finnerödja

Re: Byte bakände 244

Inlägg av Hposth »

nu har ju inte jag gjort det jobbet,, men jag hade ju nog skarvat den mitt på bakskärmen. kapa från bakrutan snett ner till skärmkanten.

mvh
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
Användarvisningsbild
janne_s
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: ons maj 06, 2009 10:48 am
Ort: Nyhammar

Sv: Byte bakände 244

Inlägg av janne_s »

Hej jag har bytt valands på min 75:a du bör byta så nära bakrutan som möjligt för 75:ans baklucka är smalare än de nyare.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Byte bakände 244

Inlägg av StefanM »

idag skulle jag nog först ställa mig frågan hur donatorbilen ser ut? Hade jag en hel sådan, relativt rostfri så skulle jag ta hela kompletta bakänden och slippa skarva överhuvudtaget. Då kan man bara grovrensa innanför och sen borra lös skärmarna intakta.

Har bytt bakända på två bilar och jag skarvade jag också men näe det är inget kul att få den där skarven och merjobbet att snygga till den är snudd på mer än att byta hela skärmen.
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Sv: Re: Byte bakände 244

Inlägg av TurboTeamSyd »

StefanM skrev:idag skulle jag nog först ställa mig frågan hur donatorbilen ser ut? Hade jag en hel sådan, relativt rostfri så skulle jag ta hela kompletta bakänden och slippa skarva överhuvudtaget. Då kan man bara grovrensa innanför och sen borra lös skärmarna intakta.

Har bytt bakända på två bilar och jag skarvade jag också men näe det är inget kul att få den där skarven och merjobbet att snygga till den är snudd på mer än att byta hela skärmen.
Okej okej jo förstår ditt tänk, men vart borrar man och kapar för att få bort skärmen komplett? Jag har karosseriboken för 740 men inte för 240 :evil:

Mvh Jens
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Byte bakände 244

Inlägg av jonas landin »

Jag har tänkt byta hela bakskämarna och mellanstycket/"bakplåten" på 264an(sitter nya röven på men den e röten), hade tankar om att skarva i listvecket, men det blir nog hela och skarven i dörröppningen/vid C-stolpen!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Byte bakände 244

Inlägg av StefanM »

grovrensar man bort allt innanför så lär man väl till slut se vart ytterskärmen är punktad?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Byte bakände 244

Inlägg av caterpillar »

byttade HELE bakenden.. i trøskeln, framfor høvedbærearmens infæsting...å i nedre bakruteramen.. brukte en dørr som mall, å sen sjøtte, bytt ja ut den halvmetern med trøskel( den yttre.. va fort jort egentli.. någre timmer går nokk med gjerne i lag med en parr kompiser.... finn en som kan svetse så går det bra ska du se
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar