Wash eller 2k epoxy
Wash eller 2k epoxy
Hej på er,
Jag har tagit beslut på att köra med Wash primer och filler istället för att köra med 2K epoxy på min bil.
Tycker ni att det är helt fel att köra mitt valda koncept på en gammal Amazon.
Är det någon som vet vilket alternativ som har störst motståndskraft mor framtida rost samt mot ev kvarlömd rostpor "gud förbjuder"
//Gravis
Jag har tagit beslut på att köra med Wash primer och filler istället för att köra med 2K epoxy på min bil.
Tycker ni att det är helt fel att köra mitt valda koncept på en gammal Amazon.
Är det någon som vet vilket alternativ som har störst motståndskraft mor framtida rost samt mot ev kvarlömd rostpor "gud förbjuder"
//Gravis
Re: Wash eller 2k epoxy
Lika bra att reda ut det en gång för alla.
Wash Primer är framtagen för rostfritt och aluminium därav syra så att det skall fästa.finns lite rostskydd i den men inte mycket pga att aluminium rostar fast det heter korroderar därav rostskyddet.Många använder den som rostskydd och som grund för att den torkar fort som tusan men observera att man inte kan spackla på den vilket många gjort och fått betala dyrt för det.
Epoxi finns i många olika utförande men använder man en epoxi för fordon då har man en som häftar på allt vare sig det är rostfritt aluminium eller galv sedan finns ett bra rostskydd och framför allt är den tät vilket är det viktigaste egenskaper en grundfärg skall ha.
Skiljer lite i pris men det finns inget val det är bara epoxi som gäller så lägg epoxi eller någon annan grundfärg med rostskydd i botten och ovanpå spackel.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om Epoxi kontra Wasch Primer.
Har väl målat några hundra tal liter med epoxi både på järnskrots detaljer och bilar.
Syran framför allt på krigs material där man lägger syran på rostfritt och aluminium och ovanpå det en grundfärg som är tät.
Ok lycka till med ditt val att köra med syran.Sedan förstår jag inte varför du frågar om epoxi och annat om du nu gjort ditt val.
Wash Primer är framtagen för rostfritt och aluminium därav syra så att det skall fästa.finns lite rostskydd i den men inte mycket pga att aluminium rostar fast det heter korroderar därav rostskyddet.Många använder den som rostskydd och som grund för att den torkar fort som tusan men observera att man inte kan spackla på den vilket många gjort och fått betala dyrt för det.
Epoxi finns i många olika utförande men använder man en epoxi för fordon då har man en som häftar på allt vare sig det är rostfritt aluminium eller galv sedan finns ett bra rostskydd och framför allt är den tät vilket är det viktigaste egenskaper en grundfärg skall ha.
Skiljer lite i pris men det finns inget val det är bara epoxi som gäller så lägg epoxi eller någon annan grundfärg med rostskydd i botten och ovanpå spackel.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om Epoxi kontra Wasch Primer.
Har väl målat några hundra tal liter med epoxi både på järnskrots detaljer och bilar.
Syran framför allt på krigs material där man lägger syran på rostfritt och aluminium och ovanpå det en grundfärg som är tät.
Ok lycka till med ditt val att köra med syran.Sedan förstår jag inte varför du frågar om epoxi och annat om du nu gjort ditt val.
Re: Wash eller 2k epoxy
Tack för ett utförligt svar. Jag har beställt Wash och filler därav trodde jag att jag hade bestämt mig. Men utifrån ditt svar kan jag alltid ändra mig och köpa epoxy och låta den beställda washen och fillern stå på hyllan i garaget.
Re: Wash eller 2k epoxy
Ja gör det.Lägg epoxi i botten spackel ovanpå och när du har spacklat klart och slipat med ett 360 papper eller 400 så lägg på ett lager epoxi över all spackel så har du tätt där och inget fukt kan tränga in i spacklet.
Låt torka och tassa av med en scotte duk eller 500 papper och på med vanlig grundfärg och skulle det bli apelsinskall damm mm så mellanslipar du grunden för att få en perfekt yta för topp lacken.Det är oftast där vid grunden alla fel blir,torrsprut ingen slät yta ojämnt mm så syna grunden ordentligt rätta till ev fel och hinka på topplacken,sedan vet jag inte hur van lackerare du är och skulle det skita sig så kan man alltid polera topplacken.
Hav förtröstan om det inte blir bra för många sk billackerare på firmorna kan inte lägga blankt direkt utan det är apelsinskal dålig täckning taskigt underarbete mm,och det tar bara 25-30 år innan man är nästan fullärd för fullärd blir man aldrig då nya produkter kommer hela tiden och gamla försvinner.
Tar ett exempel när jag svetsade plastkåpor till mc mm och körde med du pont klarlack som var suverän sedan slutade dom med den klarlacken,gick över till glasso likadant där prova spies,herbert mm innan jag tröttnade och provade ICI sedan vart det knas där och då tröttnade jag och tog anställning som inte hade med lackering att göra men naturligtvis så drog thinner ångorna så vips var man påt igen dock mest bilar.
håller väl på ett tag till innan jag lägger ned och säljer huset och verkstaden till någon som gillar att skruva och lacka,har hållt på att lacka i snart 35 år men borde klar 10-15 år till om jag inte vinner på lotto och pensionerar mig vad fan det nu har att göra med din bil.
Låt torka och tassa av med en scotte duk eller 500 papper och på med vanlig grundfärg och skulle det bli apelsinskall damm mm så mellanslipar du grunden för att få en perfekt yta för topp lacken.Det är oftast där vid grunden alla fel blir,torrsprut ingen slät yta ojämnt mm så syna grunden ordentligt rätta till ev fel och hinka på topplacken,sedan vet jag inte hur van lackerare du är och skulle det skita sig så kan man alltid polera topplacken.
Hav förtröstan om det inte blir bra för många sk billackerare på firmorna kan inte lägga blankt direkt utan det är apelsinskal dålig täckning taskigt underarbete mm,och det tar bara 25-30 år innan man är nästan fullärd för fullärd blir man aldrig då nya produkter kommer hela tiden och gamla försvinner.
Tar ett exempel när jag svetsade plastkåpor till mc mm och körde med du pont klarlack som var suverän sedan slutade dom med den klarlacken,gick över till glasso likadant där prova spies,herbert mm innan jag tröttnade och provade ICI sedan vart det knas där och då tröttnade jag och tog anställning som inte hade med lackering att göra men naturligtvis så drog thinner ångorna så vips var man påt igen dock mest bilar.
håller väl på ett tag till innan jag lägger ned och säljer huset och verkstaden till någon som gillar att skruva och lacka,har hållt på att lacka i snart 35 år men borde klar 10-15 år till om jag inte vinner på lotto och pensionerar mig vad fan det nu har att göra med din bil.
Re: Wash eller 2k epoxy
Tack för inlägget Bussen! Känns som att jag har lite mer kött på benen inför mitt karossrep
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Wash eller 2k epoxy
He he har inte en aning om vad det sista har med bilen att göra men anekdoten är tydlig, man blir aldrig fullärd och du gillar thinner ångor
Jag uppskattar din tydlighet, jag har svetsat rost och bytt plåt på kvällarna i ett halvår så jag vill inte att det blir skit när det väl kommer till lacken så återigen tack för ditt svar.
Det dyker upp några eventuellt dumma funderingar som jag hoppas att du kan svara på.
Där jag har nermattad frisk originalfärg kvar, tex taket. kan jag lägga epoxy på det också då jag slipar igenom originalfärgen här och där?
Du skriver att jag ska avsluta med vanlig grundfärg, kan jag använda fillern som jag redan köpt som "vanlig" grundfärg eller ska jag köpa någonting annat?
//Gravis
Jag uppskattar din tydlighet, jag har svetsat rost och bytt plåt på kvällarna i ett halvår så jag vill inte att det blir skit när det väl kommer till lacken så återigen tack för ditt svar.
Det dyker upp några eventuellt dumma funderingar som jag hoppas att du kan svara på.
Där jag har nermattad frisk originalfärg kvar, tex taket. kan jag lägga epoxy på det också då jag slipar igenom originalfärgen här och där?
Du skriver att jag ska avsluta med vanlig grundfärg, kan jag använda fillern som jag redan köpt som "vanlig" grundfärg eller ska jag köpa någonting annat?
//Gravis
Re: Wash eller 2k epoxy
Ja du kan lägga på epoxi överallt men kolla lite först med en liten yta så det inte reser sig då bilen kan vara om lackad,om inte bara att spruta på epoxin.
Ja använd fillern du köpt.
Har märkt på vissa grundfärger att dom behöver lite mer thinner för att flyta ut ordentligt men som vanligt med nya material så får man prova sig fram vilket som just ä bäst för egen del.
Ja använd fillern du köpt.
Har märkt på vissa grundfärger att dom behöver lite mer thinner för att flyta ut ordentligt men som vanligt med nya material så får man prova sig fram vilket som just ä bäst för egen del.
Re: Wash eller 2k epoxy
Nice, nu är den dåliga magkänslan återställd och epoxyn är beställd, tack för din vägledning
//Gravis
//Gravis
Re: Wash eller 2k epoxy
Bussen skrev:Lika bra att reda ut det en gång för alla.
Wash Primer är framtagen för rostfritt och aluminium därav syra så att det skall fästa.finns lite rostskydd i den men inte mycket pga att aluminium rostar fast det heter korroderar därav rostskyddet.Många använder den som rostskydd och som grund för att den torkar fort som tusan men observera att man inte kan spackla på den vilket många gjort och fått betala dyrt för det.
Epoxi finns i många olika utförande men använder man en epoxi för fordon då har man en som häftar på allt vare sig det är rostfritt aluminium eller galv sedan finns ett bra rostskydd och framför allt är den tät vilket är det viktigaste egenskaper en grundfärg skall ha.
Skiljer lite i pris men det finns inget val det är bara epoxi som gäller så lägg epoxi eller någon annan grundfärg med rostskydd i botten och ovanpå spackel.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om Epoxi kontra Wasch Primer.
Har väl målat några hundra tal liter med epoxi både på järnskrots detaljer och bilar.
Syran framför allt på krigs material där man lägger syran på rostfritt och aluminium och ovanpå det en grundfärg som är tät.
Ok lycka till med ditt val att köra med syran.Sedan förstår jag inte varför du frågar om epoxi och annat om du nu gjort ditt val.
där lärde jag mig nå nytt angående wash primern å de här kan jag säga på en gång är ett väldigt vanligt förekommande fel då jag vet massor av personer som slänger på washprimer som rostskyddsgrund innan lack å de har jag även själv gjort efter inrådan av flertalet andra som sagt att man ska ha de så men de visade sig vara fel
mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Wash eller 2k epoxy
Kanon med en "grundningsguide"!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Wash eller 2k epoxy
Vad säger ni om att spackla direkt på plåt? Hagmans glasfiberspackel är det tänkt isf
Min bil har varit rollad två gånger, det håller jag på att göra mig av med nu, först var det pansarols röda rostskyddsprimer sen var det någon mattsvart husfärg med mycket thinner, vet inte fabrikatet ännu. Det är bara allt svart och rött bort som gäller va?
Min bil har varit rollad två gånger, det håller jag på att göra mig av med nu, först var det pansarols röda rostskyddsprimer sen var det någon mattsvart husfärg med mycket thinner, vet inte fabrikatet ännu. Det är bara allt svart och rött bort som gäller va?
Re: Wash eller 2k epoxy
Deras instruktioner och datablad finns här http://www.hagmans.se/Produkter
Det står inget om att plåtrena ytor ska grundas så det verkar vara ok http://www.hagmans.se/produktinformatio ... /11050.pdf
Det står inget om att plåtrena ytor ska grundas så det verkar vara ok http://www.hagmans.se/produktinformatio ... /11050.pdf
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Wash eller 2k epoxy
Jag kör på plåten ibland & mera på senare tid då det verkar fungera bra/bättre.
Alla vet vi ju hur jävligt det sitter fast på spackelspaden!
//Robban
Alla vet vi ju hur jävligt det sitter fast på spackelspaden!
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Wash eller 2k epoxy
Inga problem att spackla på ren plåt men det får inte vara antydan till rost,likaså när man blästrat ur rost så bör man grunda då det kan vara rost porer kvar och som bekant är inte spackel tät tom en glasfiber båt släpper igenom fukt,så är det rent på ytan som skall spacklas då är det bara att spackla,minsta rost por grunda och grunda med en tät grund.
All spackel är gjord på polyester glasfiber riktspackel zinkspackel mm glasfiberspacklet är bara mer fyllnadsmedel och glasfiber trådar och starkare en vanligt spackel men släpper igenom fukt.
Blandar eget spackel när det är mycket att spackla och använder talk som utfyllnad,ok något tungjobbat om man jämför med microballonger men å andra sidan sett så sjunker inte talken så mycket.
Dyra spackel som kolfiberspackel är bara att glömma färgad polyester med kolfibertrådar ja banan.
Ni kan få köpa Aramid (Kevlar)spackel av mig för dyra pengar.Tron kan försätta berg.
All spackel är gjord på polyester glasfiber riktspackel zinkspackel mm glasfiberspacklet är bara mer fyllnadsmedel och glasfiber trådar och starkare en vanligt spackel men släpper igenom fukt.
Blandar eget spackel när det är mycket att spackla och använder talk som utfyllnad,ok något tungjobbat om man jämför med microballonger men å andra sidan sett så sjunker inte talken så mycket.
Dyra spackel som kolfiberspackel är bara att glömma färgad polyester med kolfibertrådar ja banan.
Ni kan få köpa Aramid (Kevlar)spackel av mig för dyra pengar.Tron kan försätta berg.