Stycka i komplett golv, besiktning?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Stycka i komplett golv, besiktning?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jag leker med en liten tanke om detta går att genomföra på lagligt vis...

Jag har en personbil med självbärande kaross (70-talare), vilken skall få motor och växellåda från en Opel Omega.

Denna bilen saknar helt bärande balkar undertill, de främre rambenen svänger ut i tröskellådorna strax bakom framhjulen.

Som så ofta med gamla bilar så är egentligen varje golvplåt (dvs. delen där man har fötterna) så rostangripen att den behöver bytas. Såvitt jag vet kan det ju knappast finnas några krav att reparationer av golvet måste se ut precis som original så länge det är stabilt nog att inte trampa genom? För folk lagar ju med plana 3 mm plåtar, överlapp och allt möjligt utan att bilprovningen klagar.

Då denna bil i sitt originalutförande hade en liten fyrväxlad historia så är Omegans femväxlade låda också för stor för kardantunneln, som därmed måste förstoras, vilket jag inte heller vet att det skall finnas några hinder för? Det är ju en sådan där sak som "alla" som utför växellådsbyten verkar göra utan protester. En logisk operation är ju då att byta till Omegans kardantunnel...

Men nu går min tanke mot att faktiskt stycka i hela golvet från Omegan då detta är rostfritt. Det skulle ju lösa alla problem på en gång så att säga, och det känns även som att det knappast kan bli sämre med ett komplett golv från en modern, säker, typgodkänd och politiskt korrekt på alla sätt, bil, än vad det blir om jag lappar ihop några plåtbitar på egen hand.

Frågan är då om detta hamnar i någon slags gråzon besiktningsmässigt? Jag vet att det inte uppskattas att lappa i självbärande karosser, men detta gäller inte att stycka i hela underredet, eller några bärande detaljer över huvud taget, utan som sagt bara ett golv med kardantunnel, och det kommer bytas ut lika många procent av golvet som om jag hade börjat laga det på konventionellt sätt och förstorat tunneln.

Bilen har också, om jag minns rätt, chassinumret placerat på golvet någonstans kring förarstolen, och frågan är om detta ställer till med bekymmer? Kommer det vara för suspekt att kapa ur den biten för att svetsa i nya golvet? Det måste ju ändå vara bättre än att stansa in ett helt nytt då det ju trots allt ännu är det ursprungliga numret, och bilen är ju ännu densamma, det är ju bara att golvet runt chassinumret behövt lagas.
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Stycka i komplett golv, besiktning?

Inlägg av Bussen »

Bilprovningen gör fel som släpper igenom bilar som någon svetsat i plana plåtbitar där det skall vara pressade detaljer bara för att göra golvet starkt men att byta ut det är inga problem men se till att trösklarna är hela och stadga upp karossen först innan du kapar ur golvet annars är det lätt att karossen sjunker ihop vilket du kommer att märka när dörrarna inte går att stänga.Du kan ta en planka behöver inte vara så tjock ex 45x95 mm och lägg under tvärs över mitt på bilen och palla under plankan ordentligt så att den står stadigt och då kan du plocka ur golvet hur du en gör lycka till.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stycka i komplett golv, besiktning?

Inlägg av therealpinto »

Reparation ska ju vara till likvärdig konstruktion, annars är det ändring eller ombyggnad, typ.

Den senaste tolkningen av byggen där man tar "bottenplatta" från en självbärande kaross och överbyggnad från en annan, är att det klassas som amatörbyggt fordon. Men då är det ju normalt sett fråga om att även komplett fram- och bakvagn kommer från den nya bilen.

Som alltid är det förstås en fråga om vad som syns också. Är det snyggt gjort kanske ingen reagerar på att plåten är bytt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Stycka i komplett golv, besiktning?

Inlägg av vebotrimmarn »

bilprovningen är för snäll ändå (eller blind), jag har sett bilar som varit lagade med alu plåt i golvet, typ popnitat fast, skärmar lagade med kartong och silvertejp. de är ju inte allt för svårt att dölja med underredsmassa och färg tyvärr. skärmkanter spelar mindre roll men golvet som är lagat med alu blir ju farligt.
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Stycka i komplett golv, besiktning?

Inlägg av Bussen »

Inte ens konstruktörer för bussar vet vad dom gör när galvat och aluminium blandas hej vilt.
Att golvet är lagat med aluminium behöver inte betyda att golvet är livsfarligt.Man limmar skruvar eller popnitar ihop konstruktionen och är det mot galvat så måste det finnas en skyddsfilm/lack/bricka mm emellan plus att förbandet skall vara rostfritt eller svart.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Stycka i komplett golv, besiktning?

Inlägg av Cpt Tuttle »

therealpinto skrev:Reparation ska ju vara till likvärdig konstruktion, annars är det ändring eller ombyggnad, typ.

Den senaste tolkningen av byggen där man tar "bottenplatta" från en självbärande kaross och överbyggnad från en annan, är att det klassas som amatörbyggt fordon. Men då är det ju normalt sett fråga om att även komplett fram- och bakvagn kommer från den nya bilen.

Som alltid är det förstås en fråga om vad som syns också. Är det snyggt gjort kanske ingen reagerar på att plåten är bytt.

Gustaf
Kanske skall tillägga att planerna i övrigt gör så att den hursom helst med största sannolikhet ramlar över som ombyggt fordon. Om det kan göra saken annorlunda på något sätt. (JO, jag vet skillnaderna mellan om- och amatörbyggt innan någon småpåve börjar påpeka dem).

Då är ju frågan var gränsen går för "likvärdig" konstruktion? Golvbiten jag gjorde med tre sickar i stället för fyra till en Volvo PV, till exempel, är det "egentligen" så jävligt att en sådan sak borde ställa till det (även om man förstår i realiteten varför den inte gör det).

Det där med att ta en komplett "bottenplatta" ser ju åtminstone jag som att det oftast är en lösning där man styckar i ramben, motorrum, och så vidare, för att få med modernare motor, axlar och så vidare. I detta fallet handlar det mer om en enkel lösning för att laga bilen och samtidigt förstora tunneln. Ramben både fram och bak intakta, under golvet sitter som sagt inga förstyvande balkar, inte ovanpå heller, trösklarna som är det bärande som finns undertill på denna bil i mittsektionen, behålls ju även dem intakta. Det som byts är i så fall, komplett golv mellan trösklarna, från fotbrunnarna fram till bak, från och med tvärbalken som baksätet vilar på så kommer golvet vara original igen.

Visst kan jag tillverka plåtar för att laga golvet med lika gärna... Tänkte mest bara slippa. :thumbright:

Sedan är det ju det här med växellådsbyten och förstoring av kardantunnel. Det är ju aldrig någonting som jag HÖRT ifrågasättas, och skulle man inte kunna göra en sådan sak, så vore ju en ganska stor del av landets bilbyggen egentligen tveksamma. Vilket jag nu inte säger att de inte är för den delen, och tänker just därför, vad är okej och inte? Och skulle det vara någon skillnad i så fall på att ta, som i detta fallet, en Omegatunnel, jämfört med att valsa en egen?

Känns ju bara halvsurt om man på något vis skulle falla på en detalj som denna medans Svenne Banan som lappat sin bajsbruna 244 med sparkmedar och Esab bantam rullar genom år ut och år in. :hihi:

Visst kan man alltid fullösa det men jag föredrar att ha svart på vitt vad som gäller och att lösa saker och ting schysst... Därför känns det säkrast fråga innan man drar igång.

Känns på något vis som att det också kan vara bra ifall det blir något gnäll att man skulle bytt "bottenplatta" eller om att man skulle pappersfuskat bilen, att peka på att det inte handlar om annat än en golvreparation som inte förändrar själva bilens konstruktion på något väsentligt sätt...
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Stycka i komplett golv, besiktning?

Inlägg av j björk »

För länge sedan när jag byggde om min pv med 240 komponenter tog jag golvbiten vid bakaxeln, med infästningar för länkarmar och panhardstag etc. Det blev en del gnäll om att det var frågan om det inte skulle bli amatörbygge, men det gick igenom som ombyggt till slut. Ombyggd kardantunnel var det aldrig några diskussioner om.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Stycka i komplett golv, besiktning?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Fast att ta axelinfästningar osv. ändrar ju konstruktionen lite mer. Dessa hade jag inte tänkt ta med då varken fram- eller bakvagn från Omega är intressant i mitt fall.

Förvisso borde det ju egentligen inte vara några större nackdelar om en 75a ramlar över som amatörbygge då denna hur som helst måste uppfylla en massa F-bestämmelser.....

Mest intressant är att veta om det kommer bli totalt tvärstopp för vad som enligt mig är en ganska så liten förändring, eller om det kommer gå (må så vara ifall det skulle krävas amatörbygge för den saken) på ett eller annat sätt.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stycka i komplett golv, besiktning?

Inlägg av therealpinto »

Det är definitivt inte omöjligt, jag ser mer att det är en fråga om vad fordonet kommer klassas som.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar