Injiceringspolyester tixotrop?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Japp det är Reichhold. Jag flyttade ut till en annan lokal så jag kan ha dörrarna öppna. Funkar nog 2 månader till. Tyvärr verkar djur gilla lukten :shock: så jag gör nätgrindar att stänga för. Fick tipset att rulla polyesterburken (20 kg) innan jag börjar använda innehållet. Tixotroperingsmedlet sjunker till botten enligt Reichhold. (BS eller inte???) Jag har använt Alstrom 450g matta M501 och har provat pulverbunden 300g M601. Det finns en annan 300g som har finare trådar M621. Hittade vaccumejektor från Norgren men priset är 6048.- + moms. Det får man många pumpar för eller 2 st starter kit med pump. Limmet är intressant, tack. Vet du fabrikat eller leverantör?

Nu har jag letat runt på nätet några dagar och hittat lite mer intressant. Om man börjar med 300g matta mot gelcoat, sen en 2 mm Lantor Coremat XM som har en honeycomb och ett till lager 300 g, sen på med 2 lager 163g twillväv. Det borde bli ungefär eller lägre vikt som 1,5 mm aluminium (4,2 kg/m2). Coremat absorberar mycket mindre polyester än matta gör men man får skära av den i tvära hörn. Den måste vara laminerad med matta på båda sidor. Jag såg en uppkapad panel till en F40 hur lagren var uppbyggda. Epoxi i stället för polyester men det var utifrån och inåt gelcoat-glasfibermatta-aramid/kolfiberväv-aramid honeycomb-aramid/kolfiberväv. En annan väv jag hittade var diolen, samma polyestermaterial som i säkerhetsbälten och det ser ut som kolfiber. Vissa gillade inte den då den sägs vara svår att väta. Då ska svart glasfiberväv vara bättre på det. 280g twill verkar vara för tjockt att drapera runt hörn. Det fanns en svart 162g twill i England.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av P-O »

Märket på limmet är reichhold. Det stämmer att plasten separerar så det kan vara bra
att vispa den ibland. Min favorit bland glasfiber matta är märket PPG , den är fin att jobba med..
Lantor Coromat är bra som du säger och drar inte mycket plast, brukar använda den vid vakumsugning.
Du kan också lägga upp ditt laminat så här : 2x163g twillväv direkt mot färgen sen lantor och sen 2x163g
twillväv igen. Vill påpeka att det är svårt att få det luftfritt vid handuppläggning, men det går.
Plast härdar kropp å själ
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Tack för tipsen. Jag får nog lägga matta närmast färgen då det brukar bli mönster på ytan efter ett tag med väv. Om jag lägger 2 lager matta, rollar klart, coremat och sist 2 lager twillväv funkar det nog. Där jag inte kan lägga coremat använder jag mer matta om det behövs. Lantor XM är för handuppläggning. Ska man vaccumsuga är det Lantor LRC, som fördelar plasten i laminatet utan att nät eller breather behövs. Undrar om sträckfilm tål polyester? Jag får prova. PP plast fastnar inte i alla fall.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av P-O »

Ja det stämmer med lantor , fel av mig :) .
Nu vet jag inte vilka krav du har på dina grejer , men du kan använda lantor lrc för handuppläggning.
Fördelen är att den drar mindre plast än den andra, men den som är till handuppläggning är
lättare att mätta. Sen om du tänker på att fibrer träder fram så kan du lägga en barrier coat på färgen
som du låter härda innan du laminerar.
Plast härdar kropp å själ
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Bra ytfinish när delen är lackerad och att vikten är 30-50% lägre än motsvarande stålplåt. Jag har gjort några delar för länge sedan i 1 lager 450g och 1 lager 155g plain väv. Det tog ett halvår innan man såg vävmönster på ytan av den lackerade delen. Även matta kan ge ett svagt mönster men låter man delarna stå några månader kan man slipa bort det innan man börjar med slipgrund. Coremat gör delarna mindre vågiga och styvare. Jag har några gamla men oanvända originaldelar. De är gjorda på enbart flera lager matta, väger i närheten av stålplåt och är stabila som ett båtskrov. Sen har jag några USA tillverkade kopior till samma bil och de är lätta men mjuka som leksaker i ABS plast.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av P-O »

klart skall man hålla ner på vikten så gäller ju det även färgen. ju mindre färg desto lättare att få fibergenomslag. Du kan prova använda en vinilesterplast den är hårdare och har en del andra fördelar.
Men testa använda coromat som är till för vakum , den drar mindre plast ( den suger inte åt sig på samma
sätt som den som är till för handlaminering). Sen när det gäller väv så tycker jag att twill vävarna drar mindre plast, men det kanske bara är jag. Sen så pulvermatta drar mer plast men ger bättre ytfinsih.
Plast härdar kropp å själ
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

1 lager gelcoat räcker men sen får det bli som det blir. Kanske skulle testa vinylester? I övrigt verkar vi ha kommit fram till samma slutsats.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

Ja ett bra tips om vinylestern,får jag fråga vilket fabrikat du har på mattorna.Har en jäkla bra väv som polarn är helt tokig i,allt som han skall hålla på med skall min väv användas vilket gör att min rulle minskat radikalt,lägger upp en bild och hoppas att du kan se vilken väv jag menar.

Bild
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Ser ut som en plain-väv. Twill-väv är vävd lika som jeanstyg.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

Ja förbaskat lätt att lägga och stark.Ej förimpregnerad heller vilket ibland kan vara ett he-vete vid tvära snitt.
Klockren att klippa upp och lägga överlapp med och framför allt mycket lättjobbat men du kanske har provat redan.
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Twill är ännu lättare att lägga runt hörn.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

Har dock inga problem att lägga över skarpa hörn.
Har dock en sidovagns form med 120 grader (skärm) som skall göras bara jag får tid så då får jag prova olika mattor och väv samt limmet som jag gör själv.
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

Frågan är om jag tänkte rätt den är 90 grader plus att den lutar nedåt ca 30 grader men strunt samma har så mycket annat att tänka på.
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Ju tunnare/lättare väven är desto lättare att få den runt skarpa hörn.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

Naturligtvis är det så men tar lång tid om man skall få till lite tjocklek.
När jag gjorde burkarna till ljuddämparna i kolfiber till mc folket så var det ett litet pyssel, då det var många som skulle ha olika dimensioner på dom ovala/runda rören vilket ställde till problem för mig vilket jag av naturliga själ var tvungen att säga ifrån ,hade inte lust att göra verktyg till olika slip on bara för att det skulle olika mått på beställningarna.Klippa plåten och limma dit rören som skulle skruvas ihop tror det var 25 olika mått på rören vilket jag fick ned till två en rund och en oval vilket kundena nöjde sig med.
Varför detta utlägg,bara en fundering om du provat på att göra rör i kolfiber/glasfiber/aramid.
Funderar starkt att ta upp produktionen på delar till Cheva då det finns lite efterfrågan på div delar,en del lätta en del svåra och otympliga men någon krona borde det ge. :D
Skriv svar