Injiceringspolyester tixotrop?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Hej, jag undrar om injiceringspolyester är tixotrop? Jag har gjort ganska mycket i handupplagd polyester/glasfiber (Polylite 440-M850 och vanlig matta) men jag tänkte om man kunde minska tiden det luktar plast och få lite starkare laminat genom att använda polyester för injicering och vaccumsuga i stället för att pressa ur luftbubblorna med metallroller. Vaccum borde även lösa problemet med att det ibland blir luft i skarpa hörn? Visst, man kan använda epoxi och kolfiber också men jag ser inga fördelar för mig, förutom till några inredningsdelar då karossen ändå ska lackeras. Några mindre delar ska jag göra med 2-sidig pressform. Det ska även finnas någon sak som skapar vaccum med hjälp av tryckluft? MVH/Thomas
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

Blir inte mindre luft med Epoxi och kolfiber,byt ut polyestern och härdaren till en snabbare sort så har du ca 10 min på dig innan det härdar eller är det för snabbt,eller använd vanlig sk båtpolyester blir som ett lock över plasten efter ca 20 min och luktar mindre.
Sedan är det så att all plast luktar och det kommer du aldrig ifrån utan skaffa ett ordentligt utsug istället vilket det slarvas något så förbenat med.
Lösningen Mask och utsug.
Skall du ha vakum så skaffa en vakum pump vilket du kan köpa relativt billigt på någon bilskrot och koppla ihop den med en elmotor.
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Jag använder båtpolyester med reducerad styrenhalt och vaxlösning. Utsug finns om jag måste göra något under den kallare årstiden men på sommaren jobbar jag utomhus fast under tak. Största problemet är egentligen att det är svårt att få laminatet bra i hörn om radien är mindre än ca 10 mm. Jag har gjort plåtbitar som jag kan pressa laminatet i struliga hörn och tar bort dessa när det är lagom härdat för att skära kanterna. Det blev bättre förr med äldre polyester eller så är glasfibern idag för grov? Jag tror det är läge att prova vaccum injicering.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av fugazi »

En sån här för tryckluft?
http://store.norgren.com/se/sv/detail/v ... mejektorer
Kolla den här tråden också, kanske?
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Utmärkt! Jag sökte några timmar igår och såg att man rekommenderar mindre undertryck (-0,55 bar) för polyester än epoxi då polyester "kokar" med max undertryck. Jag ska få lite info från leverantören.

Edit: Jag ska använda en annan glasfiber än det jag fick senast. Tillverkarna snikar till det genom att ha grövre fiber i mattorna än tidigare. :angryfire:
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

.
Senast redigerad av Bussen den tor jun 27, 2013 5:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

Finns ett speciellt lim(kommer inte ihåg) som man använder där det är bökigt,kom ihåg det att det användes där risken var att det inte fastnade men frågan är om man kan blanda gelcoat spackel med lite polyester vilket borde ge vidhäftning,tycker att du skall prova med det och dränk in mattan/väven först och ta bara så litet som möjligt och låt det ta tid att bygga upp.Där det är skarp radie kan du med fördel spackla ut radien med gelcoat spackel då slipper du luftblåsor som du i alla fall måste spackla och jävlas med.
Jävla tangenbord bokstäverna hoppar omkring som om dom vore skvatt galna
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Jag har lagt ut glasfibertråd som man använder när man sprutlaminerar blandat med lite polyester i skarpa hörn och även lagt på tjock med gelcoat. Jag pratade idag med en leverantör och han tyckte jag skulle byta till M621 matta som har finare glasfibertrådar i stället för vanlig, typ Ahlström M501. Spraylimmet heter Infutac eller Fibermax. Man ska använda det sparsamt så att polyestern binder all fiberarmering.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

Nej det är inget spray lim, gubben jag jobbade åt gjorde limmet själv men han finns inte kvar på orten vet ej vad han tog vägen.
Vad är det som är svårt att få fäste,är det ett hörn som är som ett tak som ramlar ned,du får nog tala om vad/hur du har problem .
En sidovagns form som jag har är förbaskat tvär (skärmen)men inga problem med att få det att fästa likaså vingar jag gjort som haft tvära taskiga radier inga problem där heller,det är inte så att du har på för mycket polyester på mattan/väven vilket är viktigt att man inte har men då jag inte vet/ser vad du gör så är det inte så lätt att hjälpa dig.
Försäljare av härdplaster mm har oftast inte en aning om hur det är att jobba med sådant dom säljer,läst in sig bara för att kunna produkten men sedan inget mer.Sitta hemma i garaget och plasta skärmar,vingar och annat lätta saker är en baggis men när det blir komplicerat då backar dom.
Hållt på med termo och härdplast i över tjugo år och borde nog kunna en hel del och inte har jag stött på några problem utom två gånger då jag fick en konstig plast som jag använde till en tävlingsvinge och det jobbet tog ca 40-50 min att göra ,hann stryka ut plasten i med mattan i ena halvan och började med andra då skiten började gela,snabbt ur med skiten torka ur med aceton och ringde leverantören och frågade vilken vad jag fått,gubbafan skrattade och sa att jag hade en kvart på mig innan det började gela sicket jävla arsel,bara att åka in med tunnan och ta en annan polyester och härdare.Andra gången var det för mycket polyester(för brått)och skiten satt inte kvar men det var mitt fel så visst är det lätt att fela men det blir dyrt nu när oljepriserna går upp och polyestern följer med.
Likaså när man gör rör av kolfiber vilket är viktigt att man inte har för mycket plast utan det måste sitta ihop så det inte släpper någonstans och repa skadan är visserligen inte så svårt men tidsödande,bäst att göra riktigt från början.Nix dags att krypa ned i bingen Ha det
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Jag håller på att göra enklare formar (det går nog att göra några stycken delar i formarna) av en P1800 kaross som jag sen ska modifiera ganska mycket. Den våta glasfibern vill inte böja runt skärmkanter eller runt andra hörn. Jag använder en liten målarroller eller pensel och väter mattan. När allt är vått rollar jag sakta och med lätt tryck med en skivroller för att trycka ut luft ur laminatet. Jag hade kvar en 20 kg burk av gammal Polyester 440-M850 som blir grönaktig när den härdar och matta. Det räckte till 1/3 del av bilen. När det tog slut beställde jag mer och fick färsk Polylite 440-M850 och en ny rulle matta. Böjer man den blöta mattan runt en skärmkant och klämmer fast med små metallklämmor så lyfter mattan på andra sidan kanten. Jag har använt kartongbitar, maskeringstape och klippt till kantskydd av papp för att trycka till hörnen. Glasfibern från den nya rullen har något grövre strån och är för styv i vått tillstånd. Jag klippte till 2 lager remsor av mattan som passade de plana ytorna på sparklådorna. När det hade härdat fyllde jag upp med glasfiberspackel i invändiga veck och la på nya lager matta. Det verkar funka men det är så j---a krångligt. Jag la även in 2 mm svetstråd för att trycka fast mattan men klämmor i karossveck. Jag gjorde ett likadant jobb för 10 år sedan på en ganska kantig kaross och det var inga problem alls. Då la jag 2 lager 450g, lät det härda och sen 1 lager Firet Coremat någon dag senare. Enda jag kan tänka mig är att det nya materialet jag fick är skit. Härdaren luktar annorlunda, plasten som är blå blir lite brunaktig och klarnar när den härdat och mattan mjuknar något men är fortfarande styv även i vått tillstånd. Det kanske funkar när man bygger ett tjockt båtskrov och alla veck och hörn är minst radie 25 mm men det funkar dåligt för mig. Jag har provat pulverbunden matta tidigare men den glider isär när man ska rolla ut luftbubblorna. När jag var hos Nissan Motorsports i USA var jag ett par gånger till de som gjorde karossdelar för produktionsklasserna. De limmade ihop delar med en blandning av polyester, talk och glasfiberflock. I början av 90-talet gick de sen över till epoxi.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av composite wizard »

Har du testat tillsätta tixotroperingsmedel?
Jag upplever det många gånger lättare att få fibrerna att följa formen i tvära radier genom att göra ett lager med ganska tjock/trögflytande polyester först -lite sådär samma konsistens som gammal polyester brukar anta (typ sirap). Då `klibbar`fibrerna fast i polyestern och reser sej inte upp tillbaka lika lätt, när det sedan börjar gela/bli grönt kan man fortsätta med ytterligare lager fiber och polyester utan tixotroperingsmedel. Den intermolekylära kedjebindningen i polyestern upphör när laminatet härdat, så om efterföljande lager byggs på innan dess blir det som ett homogent laminat, görs efterföljande lager när det första redan härdat kommer laminatet snarare att bli som två skilda laminat sammansatta med halvtaskig limning.
Torbjörn Blomfeldt
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av Bussen »

Tror du skall prova med väv istället för matta,köp en liten bit och prova den är mycket följsammare en mattan.
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

Jag ska prova med tixotroperingsmedel och fintrådig matta. När jag gör formar gör jag flera laminat med härdning mellan, slipar bort sånt som sticker ut och tvättar ytan med aceton innan jag lägger på nytt. Formar ska vara tjocka och stabila. Delarna görs som ett laminat. Jag har provat med 155g väv. Tack för tipsen!
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av c311com »

En annan sak jag funderat på. Finns det något 1/2 cirkelformat plastmaterial 20 mm bredd stång man kan gjuta in i den färdiga delen? Jag tog en bild och borrade ett litet hål i en originaldel men det var bara tjockt med vanlig polyester och matta. Det kanske är glasfiberband typ 90/10 mot gelcoaten som är lätt att vika på längden?
Bild
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Re: Injiceringspolyester tixotrop?

Inlägg av P-O »

Ja plasten du använder är reichhold och det är en plast med vax i.
om du vill ha en som luktar mindre styrene så kan du köpa en dcpd plast, dock så kvalitemässigt så
tycker jag inte den har lika bra kvalite , men den är användarvänlig.
Vid vassa radier så kan du lägga lim i tex F1-170 , det är ett ortobaserat vitlim. Limmet och plasten
kan du lägga och rulla blött i blöt, det blir svårare att se luften men rullar du noga så går det nog bra.
Ett annat alternativ är att lägga en 300 eller 450 g glasfiber pulvermatta som lättare klistrar sig.
även om du använder vakum så kan du få inneslutande luft vid tex vid dåligt tilltryckt matta och vacumbag. Det du söker med vakum och tryckluft är n vacuminjektor ( vet ej hur fan det stavas).
Plast härdar kropp å själ
Skriv svar