Lacka plåt före svetsning?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Lacka plåt före svetsning?

Inlägg av Wezzli »

Håller på med lite mer avancerad plåtslagning där dubbel och trippelplåtar förekommer, samt väldigt trånga utrymmen som man aldrig i hela sitt liv kommer åt att lacka efter svetsning. Vad är det normala tillvägagångssättet här?

För att underlätta så handlar det om 240 hjulhus jag kapat ur innerskärmen för att bredda. Framtill mot dörren kommer man aldrig åt med färg.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Re: Lacka plåt före svetsning?

Inlägg av _night rider_ »

jag jobbar som bilplåtslagare och när vi byter karosseri delar så lackas insidan först innan man svetsar dit den det är ett krav där jag jobbar.. vet att på dom flesta andra bilplåtverkstäderna så struntar man i lackningen men dem nya delarna är ju oftast galvaniserade och grundade..

men mitt råd är att om du skärmbreddar så grunda och lacka delen/breddaren på insidan först innan du svetsar dit den. du kan med fördel bara grunda den inv med epoxi den är vädertålig utan topplack..

att rostskydda själva svetsfogen sedan på insidan så finns det många gånger bara 1 sätt och det är att spruta rostskyddsvax från insidan. men kommer du åt så epoxigrunda även den innifrån sedan..
ride hard die free!!
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: Lacka plåt före svetsning?

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

Köp den tunna plastic pading rostskydd ...dom har den på ö å b...!!! Finns även en tjockare....funkar kalas.
Skriv svar