Biltema Färg

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Nattvard
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 27, 2014 1:32 am
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Biltema Färg

Inlägg av Nattvard »

Min och kompisens bil är garagelackade med båtfärgen. Blir helt ok, men det är värt att notera att Biltema-svart inte är RAL 9005-svart. De delar som jag har bättrat med Standox 2K RAL 9005 akryl i SprayMax-burk ser mycket djupare, glansigare och svartare ut.

Kommer hädanefter att använda Biltema-färgen på ställen där jag penslar, under bilen, länkarmar etc. Riktig lack kan man få för samma pris från t.ex. Safonov i Tyskland.
Volvo 242 1976 B230FT
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Biltema Färg

Inlägg av ainok »

Vad använder ni för primer till båtlacken?
Nattvard
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 27, 2014 1:32 am
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Biltema Färg

Inlägg av Nattvard »

Jag har använt denna http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... 000023393/ och Hagmans Gula. Biltemas är vit och stinker inte lika mycket, är billigare och tjockare. Om den är bättre vet jag inte.

Tyvärr finns inte 2K-båtlacken längre, endast 2K klarlack är kvar i sortimentet.
Volvo 242 1976 B230FT
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Biltema Färg

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Min bil fick Biltemas båtlack då det var lite oplanerat och söndagar har inte många färgbutiker öppet. Jag höll inte i sprutan själv, men det upplevdes som svårblandat och blev lite varierande resultat med rinnigar på vissa ställen och lite apelsinskal på andra. Men den blev vit! Hade vi tagit oss tid att provlacka nån plåt vid sidan om hade nog resultatet blivit bättre. Att blanda den lika som vanlig bilfärg funkade inte för oss, har för mig att vi blandade den tjockare för att få det att funka bättre. Men tillgängligheten och pris är riktigt bra om man bor nära en biltemabutik :)

Edit: missade att den utgått...
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Biltema Färg

Inlägg av Wezzli »

Nattvard skrev:Jag har använt denna http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... 000023393/ och Hagmans Gula. Biltemas är vit och stinker inte lika mycket, är billigare och tjockare. Om den är bättre vet jag inte.

Tyvärr finns inte 2K-båtlacken längre, endast 2K klarlack är kvar i sortimentet.
Tycker du att Biltemas Epoxy-primer fungerar bra? Jag har lackat både insidan av min bil och utsidan av mitt insug med den lacken, ovanpå den har jag använd det jag hade kvar från Biltemas 2K polyuretanlack och på insuget spricker färgen bort helt till plåtrent om jag tittar för länge på den.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Skriv svar