Spackel, rostskydd och grundfärg frågor.

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Kolakossan
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre sep 30, 2016 4:43 pm

Spackel, rostskydd och grundfärg frågor.

Inlägg av Kolakossan »

Hej, nu är det så att jag ska börja spackla och har lite frågor angående det.
1. Jag har lagt på 2k ca primer på svetsfogarna. Jag undrar om jag ska slipa primern innan jag spacklar? Full härdning på primern är 7 dygn, måste jag vänta tills den är fullhärdad innan jag spacklar?
2. Jag funderar på att använda metallspackel. Kan jag bara använda metalspackel eller ska jag spackla med något annat på metallspacklet sedan? Metallspacklet drar inte åt sig fukt, gör glasfiberspackel det?
3. Hur skyddar jag alla plåtarna ytor som inte ska spacklas utan bara lackas?
4. Hur isolerar jag spacklet när jag har spacklat färdigt för att det inte ska dra åt sig fukt?
5. Hur rostarskyddar jag ställen som det redan har kommit lite rost på men som jag inte kommer åt att ta bort?
Tacksam för alla svara. :)
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Spackel, rostskydd och grundfärg frågor.

Inlägg av Nicke H »

Tjena, Jag står i samma situation, har hållt på länge med min kaross (Mest pga att jag är lat).
Det jag har lärt mig av vänner och bekanta är:

Har du rost, porer, en kontaminerad yta, så kommer det fortsätta rosta oavsett om du täcker in det. Du måste få bort alla spår av rost, även den minsta lilla pora kommer till slut att börja växa. Det finns ju flera metoder att få bort rost med, beroende på hur mycket man har på bilen så går ju vissa snabbare än andra. Jag tex har ett helt motorutrymme som är täckt i små fläckar här och där, mitt bästa alternativ är nog blästring, annars kan du ju köra med Scotch-brite, rostätare, eller typ punktblästring. Tvätta sedan med typ bräkleen/quickleen där du avlägsnat rost och lägg på en primer eller spackel.
Vart har du rosten du inte kommer åt?
Volvo 244 - B6304
Skriv svar