Krymphammare

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Krymphammare

Inlägg av Kent Holmgren »

Hej kommer att behöva krympa lite plåt på min cheva efter massa svetsning, har provat lite med värme men det blir inget vidare så jag funderar på att inhandla en krymphammare av något slag men det verkar finnas några olika modeller att välja mellan.

Jag har hittat taggiga, vridande samt ihopdragande
Finns det någon här som har erfarenhet av någon modell av krymphammare så skulle jag vara väldigt tacksam för tips.
Om någon har lite tips ang krympning med gas får ni gärna skriva lite om det med.

Kent
För lite tid
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Krymphammare

Inlägg av StefanM »

har du svetsat och så där du ska krympa så kan man ju glömma dylika hammare. De krymper förvisso i teorin och även i praktiken men bara om ytan är slät och homogen i materialet, du har ett mothåll som ligger an korrekt och du träffar med hammarens sida exakt i vinkel mot plåt och mothåll. Inte så enkelt alltså.
Jag tycker det är mycket lättare med gas. Men det är ju samma där, är det svetsskarvar och liknande med i bilden är det ju inte så lätt ändå.
Snäppet bättre är de kemppi svetsar man kan ja kolstav på. Då är det smidigt att få till det.
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: Krymphammare8

Inlägg av Kent Holmgren »

Tack för tipsen
Provade med en gammal krymphammare av vridande modell och den fungerade inget bra smidde mer ut plåten istället
Provade sedan med gas men jag värmde nog för mycket och ställde bara till dey ännu mer
Några kolpinnar hade jag inte tillgång till just nu så jag provade att värma många små punkter med tig svetsen med bra resultat mycket smidigt och ganska kontrollerat
Kan rekomendera denna metod

Kent
För lite tid
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Krymphammare

Inlägg av silversurfaren »

Nån som provat lr bara nys? https://www.youtube.com/watch?v=X8cruauERmI
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Krymphammare

Inlägg av StefanM »

vad och hur man värmer är irrelevant. Klart att det krymper även med den metoden. Tricket är som sagt att värma koncentrerat och sen kyla lite lagom. Och sen veta vad man gör också för det är ju väldigt lätt att krympa för mycket också och då har man ännu mer jobb framför sig.
Skriv svar