Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 20, 2019 11:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Magnus Fiero Umeå
InläggPostat: lör okt 05, 2019 6:37 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis sep 10, 2019 12:48 pm
Inlägg: 1
Tjena!

Ny på forumet. Misstänker att jag kanske kommer behöva lite tips och råd framöver.
Har nämligen köpt mig en Fiero som jag tänkt pyssla lite med.

Om mig:
Heter alltså Magnus, 38 år och bor i Umeå.
Jobbar som konsult med elkraft.
Rätt ny med det här med bilmek på nåt mer avancerat sätt. Men har ju bytt lite bromsar, hjullager osv på bilar förut så jag är ju inte helt bortkommen.
Har en stuga utanför Lövånger där jag har ett hyffsat fint dubbelgarage.

Om bilen:
Pontiac Fiero Formula
Färg: röd
Årsmodell: 1988
Motor: GM L44 "High Output" 60 deg V6 på förbluffande (ca)140 hk
Växellåda: 3-stegs automatlåda (TM125)
Miltal: ca 6000 mil

För de som inte vet så är Fieron den enda massproducerade amerikanska mittmotorbilen som tillverkats fram till den nya corvetten som släpps nu (2020?).
Ett ganska unikt bygge med "space frame" chassie och karrospaneler i plast (det är blandat injektionsplast med glasfiberförstärkta paneler".
En för amerikanska bilar ovanligt avancerad hjulupphängning som enligt vissa spelar i samma liga som tex Lotus Elise. De tidigare modellerna var något sämre och hade ganska mycket "bump steer" men 1988 fick bilen sin rätta upphängning.
Hela projektet med framtagandet av bilen är rätt så intressant. Men på många sätt också en traditionell GM-historia där man ville "skita och hålla igen" samtidigt. När bilen väl började bli intressant så avslutade man produkten..
https://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Fiero

Vad som ska göras:
I första hand kommer jag behöva gå igenom bilen med lite allmänt underhåll och justering.
Nya hårdare fjädrar och sänkning med ca 40 mm
Har haft lite problem med lockup-solenoiden (i rusningstrafik!) så den ska bytas.
Har felkod på EGR-systemet också så det ska adresseras.
Rullyftare som lyfter lite högre (1.6) ska monteras
Nya tändstift, fördelare och tändspole (MSd blaster eller likn) ska monteras.
Nya fälgar och däck
Hjulinställning
Nya högtalare och kanske nån liten platsbyggd baslåda (vart nu den ska få plats..)
Limma fast innertakets tyg.

När allt det är gjort och bilen är körbar kan det eventuellt bli så att jag ska försöka montera på en kompressor. Har köpt en Mazda Xedos skruvkompressor (impulsköp). Taken var då att försöka "fultrimma" bilen med progressiv bränsleregulator, nya spridare osv. Etanolkonvertering och extra insprut i insuget. Men allt det ligger i "vi får se"-framtiden..

Så. Hejarop och allmänna tips och trix är välkommet. Är nån intresserad av att se bilen så går det nog ordna med det också. Ska försöka få upp lite bilder allt eftersom också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010