Hej, jag heter Axel Wall, och har en Volvo 164E -72. Bilen körs på E85 (etanol) och har modifierats lite smått här och där... ex: Dubbla krängningshämmare fram och bak (2*18 & 2*16mm), sportfjädrar, andra stötdämpare, diffspärr, dubbla remmar till generator och vattenpump, 120A generator och en massa andra småsaker...
I vinter ska motorn ur för trimmning!
Det blir K-kam, småportad och snedplanad topp, egen extraktor, kanske lite annat också...
en bild på bilen.
Axel Wall, Volvo 164E
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Axel Wall, Volvo 164E
Axel Wall
Jag har hört om dig förut, mest tack vare att du kör med etanol som bränsle, riktigt coolt att konvertera till det.
Kan du berätta mer om etanol-konverteringen?
Vad som bytts ut för att det inte tål etanol, justering av insprutningen (164E), uppskattad effekt, etc..
Att snedplana toppen frågade du om i en annan tråd här på forumet, kommit till något beslut om du ska göra det eller inte?
/Mattias
Kan du berätta mer om etanol-konverteringen?
Vad som bytts ut för att det inte tål etanol, justering av insprutningen (164E), uppskattad effekt, etc..
Att snedplana toppen frågade du om i en annan tråd här på forumet, kommit till något beslut om du ska göra det eller inte?
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Axel Wall, Volvo 164E, Forts.
ojoj, jag märkar att man får vara mer diskret här...mattias skrev:Jag har hört om dig förut, mest tack vare att du kör med etanol som bränsle, riktigt coolt att konvertera till det.
ja, jag har tyvär inte riktigt tid att skriva allt om etanolkonvertering just nu... men jag kan ju berätta lite iaf! (mer kommer)mattias skrev: Kan du berätta mer om etanol-konverteringen?
Vad som bytts ut för att det inte tål etanol, justering av insprutningen (164E), uppskattad effekt, etc..
jag tror att det mesta i bränslesystemet tål etanol, jag har inte bytt något sådant ännu, jag tänkte prova och se vad som började läcka först, men än så länge är det tätt jag tror personligen inte att det är några problem med läckage, det som eventuellt kan läcka är gammla korkpackningar och gammla torra bränsleslangar, men det är inget jag har erfarenhet av, så jag är inte säker.
Anledningen till att det talas om läckageproblem verkar vara ett stort missförstånd, det är nämligen många som blandar ihop etanol och metanol, och metanol är ju VÄLDIGT agressivt mot det mesta... aluminium, gummi, osv.
justeringen av insprutningen är utförd med en 5Kohm's potentiometer, som är kopplad i serie med tempgivaren till motorn, (givetvis tempgivaren till insprutningen och inte den till tempmätaren ) vilket gör att motorn får betydligt mer bränsle över hela registret. Sedan har jag även höjt insprutningstrycket till 2,5kg, för att få effektivare blandning av luft och bränsle (lägre bränsleförbrukning), och även detta gör att motorn får mer bränsle.
hm, effekt... jo, etanolen ger ju ungefär 10% mer effekt än bensin på samma motor, och en B30E är specad till 175hk SAE vilket ger 192,5hk (175*1.10), och sedan har jag lite bättre tändsystem (Ignitor och Flamethrower-spole) vilket borde ge ett par % till, och utöver det har jag höjt tändningen lite, till 15° vid 800rpm. vilket kan ge ytterligare någon hk, kanske... alltså kan man säga ca 200 bilsport-hk SAE
om man ska uppskatta ärliga hk, alltså drivhjulseffekt, så borde det ligga på kanske 175hk.
hm, jag tror nog att det lutar kraftigt åt snedplaning, ganska mycket snett, kanske 4,5-5mm skillnad mellan sidorna, men man får se hur mycket det går att plana... det är inte helt bestämmt ännu.mattias skrev: Att snedplana toppen frågade du om i en annan tråd här på forumet, kommit till något beslut om du ska göra det eller inte?
/Mattias
Axel Wall
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Respirator
Nu ha en Roots-kompressor införskaffats till 164:an, för att få lite mer vrid.
Det är även planerat ett bygge av VEMS (f.d. MS-AVR), som är ett mycket kompetent motorstyrsystem, det blir bland annat bredbandslambda och knacksensor.
Kompressorn, en GMC 4-53.
Det är även planerat ett bygge av VEMS (f.d. MS-AVR), som är ett mycket kompetent motorstyrsystem, det blir bland annat bredbandslambda och knacksensor.
Kompressorn, en GMC 4-53.
Axel Wall
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt: