Axel Wall, Volvo 164E

En liten presentation av er själv (frivillig)
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Axel Wall, Volvo 164E

Inlägg av Axel »

Hej, jag heter Axel Wall, och har en Volvo 164E -72. Bilen körs på E85 (etanol) och har modifierats lite smått här och där... ex: Dubbla krängningshämmare fram och bak (2*18 & 2*16mm), sportfjädrar, andra stötdämpare, diffspärr, dubbla remmar till generator och vattenpump, 120A generator och en massa andra småsaker...

I vinter ska motorn ur för trimmning!
Det blir K-kam, småportad och snedplanad topp, egen extraktor, kanske lite annat också...

en bild på bilen.
Bild
Axel Wall
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har hört om dig förut, mest tack vare att du kör med etanol som bränsle, riktigt coolt att konvertera till det.

Kan du berätta mer om etanol-konverteringen?
Vad som bytts ut för att det inte tål etanol, justering av insprutningen (164E), uppskattad effekt, etc..

Att snedplana toppen frågade du om i en annan tråd här på forumet, kommit till något beslut om du ska göra det eller inte?

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Axel Wall, Volvo 164E, Forts.

Inlägg av Axel »

mattias skrev:Jag har hört om dig förut, mest tack vare att du kör med etanol som bränsle, riktigt coolt att konvertera till det.
ojoj, jag märkar att man får vara mer diskret här... :lol: :lol:

mattias skrev: Kan du berätta mer om etanol-konverteringen?
Vad som bytts ut för att det inte tål etanol, justering av insprutningen (164E), uppskattad effekt, etc..
ja, jag har tyvär inte riktigt tid att skriva allt om etanolkonvertering just nu... men jag kan ju berätta lite iaf! (mer kommer)

jag tror att det mesta i bränslesystemet tål etanol, jag har inte bytt något sådant ännu, jag tänkte prova och se vad som började läcka först, men än så länge är det tätt :) jag tror personligen inte att det är några problem med läckage, det som eventuellt kan läcka är gammla korkpackningar och gammla torra bränsleslangar, men det är inget jag har erfarenhet av, så jag är inte säker.
Anledningen till att det talas om läckageproblem verkar vara ett stort missförstånd, det är nämligen många som blandar ihop etanol och metanol, och metanol är ju VÄLDIGT agressivt mot det mesta... aluminium, gummi, osv.

justeringen av insprutningen är utförd med en 5Kohm's potentiometer, som är kopplad i serie med tempgivaren till motorn, (givetvis tempgivaren till insprutningen och inte den till tempmätaren :wink: ) vilket gör att motorn får betydligt mer bränsle över hela registret. Sedan har jag även höjt insprutningstrycket till 2,5kg, för att få effektivare blandning av luft och bränsle (lägre bränsleförbrukning), och även detta gör att motorn får mer bränsle.

hm, effekt... jo, etanolen ger ju ungefär 10% mer effekt än bensin på samma motor, och en B30E är specad till 175hk SAE vilket ger 192,5hk (175*1.10), och sedan har jag lite bättre tändsystem (Ignitor och Flamethrower-spole) vilket borde ge ett par % till, och utöver det har jag höjt tändningen lite, till 15° vid 800rpm. vilket kan ge ytterligare någon hk, kanske... alltså kan man säga ca 200 bilsport-hk SAE
om man ska uppskatta ärliga hk, alltså drivhjulseffekt, så borde det ligga på kanske 175hk.
mattias skrev: Att snedplana toppen frågade du om i en annan tråd här på forumet, kommit till något beslut om du ska göra det eller inte?

/Mattias
hm, jag tror nog att det lutar kraftigt åt snedplaning, ganska mycket snett, kanske 4,5-5mm skillnad mellan sidorna, men man får se hur mycket det går att plana... det är inte helt bestämmt ännu.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Respirator

Inlägg av Axel »

Nu ha en Roots-kompressor införskaffats till 164:an, för att få lite mer vrid.

Det är även planerat ett bygge av VEMS (f.d. MS-AVR), som är ett mycket kompetent motorstyrsystem, det blir bland annat bredbandslambda och knacksensor.

Bild
Kompressorn, en GMC 4-53.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Jag hörde att min kompis Tommy hade varit och sett på din bil. Hans tjej Elin hade visst jobbat hos er.

Världen är liten

/simon
Bild
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

144turbo skrev:Jag hörde att min kompis Tommy hade varit och sett på din bil. Hans tjej Elin hade visst jobbat hos er.

Världen är liten

/simon
Japp :lol: det stämmer bra det! :D
Axel Wall
Skriv svar