Madrace

En liten presentation av er själv (frivillig)
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Madrace

Inlägg av Madrace »

Jaha..lite om mig då!! 28årig grabb med förkärlek till dessa härliga B30:is som volvo gjorde för 30 årsedan. Utbildad svetsare men provat några olika jobb. Jobbar nu på en verkstad i Vännäs där jag repar lite tyngre fordon än bilar.

LITE HISTORIA:
Uppväxt i bushen, fick ta över farsans 142 DL -74 när jag var ca 14 år. Buskörde lite med den ett tag med avrostat fäste till tvärstaget i bakvagnen. Lite sliten kaross, farsan hade den sista åren som arb.bil (fraktade kalvar i baksätet o skuffen) :twisted: men motormäsigt gick den som en klocka och ALDRIG startproblem.

Så småning om började jag plocka ner den och sälja vissa delar hit och dit (vissa delar hamnade i tyskland till exempel), samtidigt som jag köpte en annan 142 DL -74 för att ha på isbana. Den va allt annat än välskött men grymt lackerad mattsvart o eldflammor :lol: då med en standard motor som fick slita ont i många år framöver.

Så blev man 18 o 19 innan jag orkade ta körkort (Var rätt less på pluggandet sen skoltiden) och jobbade sen en tid tillbaka på bilverkstad. Min chef kände till att jag redan då hade snackat 164 o B30 när jag fick kortet. Så dagen efter jag hade körkort tog vi en ledig dag och åkte till Umeå och de blev affär på en -72 164A. Den körde jag med ett tag innan kammen blev så nernött att jag knappt kunde göra omkörningar (maxade ca 140-150 på LÅNG raksträcka).
Denna bil blev så mitt första bygge och så småning om bromsad. Kommer troligtvis skriva om de sen.
Under tiden köptes två andra 164:or som jag körde omkring, bl.a en -71 guldmetalick med K-kam 2,5" avgas TYVÄRR med simons ljuddämpare som bara gav mer buller än effekt. Men den gick trots allt rätt bra ändå. Har senare köpt två andra projekt 162 turbo, och pärlan som byggdes i Sävar så den känner kanske några av er igen. Hade alltså 5st 164:or ett tag men -71 såldes tyvärr då jag hade pengabrist.
Senast redigerad av Madrace den lör feb 05, 2005 4:20 pm, redigerad totalt 3 gång.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ju härligt med 6-cylindriga motorer helt klart, själv funderar jag på att förråda märket och montera in en 6:a av annat märke än Volvo i min 142 DL -72. Är du den typen som helst skjuter förrädare? :twisted:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

va häftigt en som gillar volvo och använder Solex det e riktigt..
B30 e häftigt men dyrt att trimma det e synd. måste erkänna att 164
e en snygg volvo men tyvärr håller jag mej till 240....
Plast härdar kropp å själ
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Mattias jo rak sexorna gillar jag rätt skarpt, även bmw har ju rätt härliga motorer. Ägde själv en 528ia -96 före jag köpte 960. Nej om du lyfter ner en sexa av annat märke i 142 så inte skjuter jag dig för de..bara fränt ju!
Men däremot kan jag bli lite lessen om jag ser en 164 med någon slö diselmotor eller t.ex B20, DE tycker jag är att häda rejält.

PosBilmek jo inget fel på solex men tyvärr mycket svåra att hitta delar till så vet inte om man kan fortsätta köra med dem. Ja B30 är ju lite dyrt att hålla på med, t.ex kostar bara kam-lagren ca 150kr till B20 och ca 490kr till B30 och är ju bara ett lager till.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Skriv svar