Robin "subw000fer" Arwedsson

En liten presentation av er själv (frivillig)
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Robin "subw000fer" Arwedsson

Inlägg av subw000fer »

Tjenare :D
Jag heter då Robin, är 16år (fyller 17 i höst, -92a ;) ) och bor ca 4 mil från Linköping.

Jag har alltid haft stort intresse för motorer och bilar :D Pappa är det med så det kommer väl där ifrån :P
jag har varit med pappa i garaget, speciellt började det när jag var 9år kanske, pappa köpte tre mopeder, en Puck Dakota, en Puch Alabama och en Jawa :D Dakotan satt ihop men skulle plockas isär helt för renovering, vilket vi gjorde omgående. Alabaman var helt isärplockad o vi fick den i en låda. Jawan hade jag och åkte runt med i vår lilla trädgård (automat :P ) numer är den ombyggd till fyrhjuling av pappa :hihi:

Sedan när jag var 11år fick jag min egen moppe :D en Puch Montana -82. Motorn funkade inte o den var allmänt kasst skick, men det fixades snart av pappa o mig. trimmad var den med, nån annan ljuddämpare ( ser ut som någon använt det som basebollträ :roll: bucklor överallt ) grov krök och annan fögge. toppade väl 60-65 kanske :hihi: men räckte då ja va 12 och for runt på grusvägar :roll: ( på egen mark ).

Vid kanske 12-13 års ålder satte jag och min kusin ihop Alabaman tillsammans :) var helt orginal dock, så den var trist att köra :P pung-växel/krick-krack låda var de me så den var ju lustig att växla med :roll: den renoverades senare helt av pappa och blev superfint orginalskick! såldes för nåt år sen dock =/ saknar nästan ljudet, Bööööööp --5 sec tystnad för att växla-- Böööööööööööööp! :mrgreen: (lite överdrivet kanske :roll: )

sedan brummade jag Montana tills sommaren innan jag fyllde 15, då köpte jag en halvful Yamaha DT50mx -92 :D renoveringen startades direkt och den blev skitfin! :D motorn gick bra med, dock nöp motorn för mig när jag var ute o provåkte, men det löstes fort me nyborrad cyl o ny kolv. ( fortfarande orginal ) trimmade aldrig den moppen :)

sedan, våren efter, köpte pappa en 740 åt mig som skulle bli a-traktor :D
sugen som jag var åkte jag en provsväng på en isig grusväg.... notera att jag va 15 år med lite lite erfarenhet av att åka på snö... :roll: slutade med front in i bergvägg :doh: . dock gick det inte så fort och skadorna var rätt lätt att åtgärda. men tappade lite lusten då =/ men byggdes lite smått hela tiden och under sommaren.
men vid slutet av sommarn bestämde jag att jag skulle ha diesel i den.. köpte en Nissan Datsun kingcab -84 för att ta motorn.. dock blev det inte som planerat och jag byggde ( med viss hjälp av pappa pga tidspressen) a-traktor av kingcaben :D ( MKT rost lagat på den!)
Tog traktorkortet på novemberlovet och blev klar med traktorn några veckor senare =)
740in som var kapad och påbörjad stog nu kvar och den rullades in igen. men jag hade ingen större lust att jobba med den :( förren nu för några veckor sen då jag kom igång igen :D hoppas den blir klart innan sommarlovet, eller iallafall ganska klar :D här är jag nu!


Sådär, nu vet ni lite om mig :roll:
har de senaste två åren lärt mig hur mkt som helst om bilar och motorer på grund av olika forum här på internet! :D speciellt om 7/940 :P Tack till alla som delar sin kunskap med andra på internet!! :thumbright:

även blivit sjukligt intresserad av överladdade motorer också :roll: :twisted:




Oj, lite annan, inte bil-relaterad info med kasnke. :)
Bor i Villa med mamma, pappa, bror.
går första året på gymnasiet. linje Flygtekniska :)
äh, räcker väl :roll:

kan även lägga upp lite bilder på fordonen om någon är intresserad :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

ojojoj, fick för mig att läsa vad jag skrivit här för snart 1 år sen men det är ju knappt läsbart med minst två smileys i varje mening :doh:

Lite uppdatering iallafall då när jag ändå håller på.
Är nu 17, blir 18 i höst. Håller på med en 242a som ska bli lite roligare än original är det tänkt, men tveksamt att den är klar till min artonårsdag om jag känner mig själv rätt..

740 traktorn jag nämner blev aldrig riktigt klar, men den besiktades och fixades med. Såldes i januari i år för 28 000:- olackad. Gick plus iallafall :thumbright:

Kingcaben är kvar än men ska besiktas och säljas nån gång i vår.. Jag blev nämligen av med lämplighetsintyget i höstas, därför traktorerna säljs.
Harry lasrade mig i 50km/h, han tyckte det var för mycket för min lilla traktor :roll:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Robin "subw000fer" Arwedsson

Inlägg av subw000fer »

Hm, nu var det ju över ett år sedan jag skrev här igen, kanske ska uppdatera. Det är ju över 1000 visningar på den här tråden iaf :shock: Så någon måste ju läst det..
För att fortsätta om det jag skrev senast så togs körkortet dagen efter 18årsdagen i höstas och har använts flitigt. 242an är som förutspått inte klar än :hihi:

kingcaben såldes också med vinst i höstas. (tjänat 25000kr på båda traktorerna i ren vinst (Y))

Eftersom jag skulle ha åkdon när körkortet togs så fick jag sätta pappas gamla trotjänare i bruk igen, en IH scout -78. Den har fått gå många mil nu igen och är i någon sorts rullande renovering hela tiden.

Garageplanerna är att snart framöver ta hem 242an och börja med den igen. Hälften av all rost kvar och sedan ska den få en hjärttransplantation. Men det är nog ingen idé att ta hem 242an till nästa vecka då det kommer bli en blöt vecka ;)

I övrigt så tar jag studenten nästa vecka och blir fpl och helikoptermekaniker. Om någon mer här är i branschen så får jag ut Basic Training i alla kategorier, A1,A2,A3,A4. Ska läsa till helikoptertekniker i höst (1år)

2 härliga år på STS :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Robin "subw000fer" Arwedsson

Inlägg av subw000fer »

Ett och ett halvt år sedan sista posten så det är kanske dags igen! Snart fyra år av troget läsanda och skrivande på sävar-forumet :thumbright:

För att uppdatera lite så är jag 20år nu, gått färdigt helikopterteknikerutbildningen och jobbar nu som helikoptermek i Norrtälje, dit jag även flyttat nu.
På bilsidan har det rullat lite, det senaste året har jag hunnit med en 940 Turbo+, Renault Clio, VW Polo sdi, VW Passat och nuvarande är en Mercedes E300 4matic.
242projekt nerlagt. Stora projekt får nu vänta och jag får nöja mig med att pilla lite med bilen bara (och laga den....)

Rätt sjukt att över 1800 pers läst tråden :P
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
JohanAllden
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
Ort: Kiruna

Re: Robin "subw000fer" Arwedsson

Inlägg av JohanAllden »

Mycket intressant med uppdateringar varje år!
Forsätta så :thumbright:
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Robin "subw000fer" Arwedsson

Inlägg av subw000fer »

Två och ett halvt år sedan jag skrev här senast, över sex år sedan jag blev medlem.

Har läst väldigt lite på forum de senaste två åren p.g.a mycket arbete, husköp och allmänt lite tid för egna bil-projekt.
När man har möjlighet att meka själv är det självplågeri att sitta här och läsa om alla roliga projekt så det är väl mest därför jag avstått.

Det som fick mig att åter gå in här på forumet idag är att jag var på Gatebil festivalen igår... Det sätter tokigt många idéer i huvudet på en när man går runt, lätt påverkad av gummistoff och bensinångor, och tittar på häftiga hemmabyggen.
Så nu sitter jag här igen och damsugar blocket.se på möjliga projekt och inspekterar turbo-setups här på sävar.

Det som också kan bidra till inspirationen är att jag har, till slut, mitt egna garage på gång. 65m2 garage hoppas jag börjar ta form till hösten.


For the records, måste följa mitt tidigare tema:
Blir 23 om några månader, jobbar fortfarande som helikoptertekniker i Norrtälje. Köpt ett litet hus strax utanför där jag och tjejen bor. Lyckades hitta en tjej som är tokig i fordon hon också, ännu mer köpgalen än mig...
Bytt en hel del bruksbilar i vanlig ordning, SAAB 93 2.0T (aldrig igen...), subaru impreza, bmw 320, golf tdi.
Varit lite lågt på entusiastbilar men har haft en Porsche 944 -89, riktigt rolig bil! Hoppas köpa en igen snart fast med större motor.
Nu har jag en Bmw M5 E39 som är till salu. Bilen går galet bra men det är sämre med körglädje. Det går hur fort som helst, är hur bekvämt som helst men man får aldrig någon riktig fartkänsla.
Det ska vara litet, obekvämt och högljutt med arslet nära backen så man vet när det får fort.

That's all, nu är det uppdaterat. Vet inte varför jag gör det och inte för vem. Gör det nog mest för mig själv, det är ganska roligt att läsa mitt första inlägg här faktiskt :P
3000 pers har läst den här tråden. Helt sjukt :shock:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Robin "subw000fer" Arwedsson

Inlägg av Steve »

Ett tips är att skaffa ett projekt utan rost den här gången ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Robin "subw000fer" Arwedsson

Inlägg av subw000fer »

Så mycket har jag lärt mig nu faktiskt ;)
Den största lärdomen man får av att laga rost är att man inte ska hålla på med det.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Robin "subw000fer" Arwedsson

Inlägg av subw000fer »

Ytterligare två och ett halvt år sen senast.
Jag hittar hit på tok för sällan nu men när man väl surfat hit kommer man inte härifrån..

Nu för tiden finns det lite mer tid för hobby! Eller snarare så prioriteras mer tid för hobby. Det är väl det man lever för?
Har mitt garage nu, börjar kunna kalla det för färdigt efter två års plockande och installerande av verktyg och prylar..
Det är mycket enduro i fokus i garaget, både jag och tjejen har varsin KTM. Har kvar banbilen (Audi A8 turbo) men den har stått och vilat hela den här säsongen. Tjejen har en legend car som jag tydligen är tekniskt ansvarig för, så det har skruvats och körts lite med den istället.
Har en svetsbänk och svets i garaget, vilket får mig att vilja smälta ihop massor med onödiga saker (gissa vad som drog mig hit till STS igen nu :roll: )

25 år gammal nu.. bla bla bla.. åker pickis, måste frakta hojjarna.. bla bla..
8,5 år på STS och jag har min alldeles egen blogg här för mina jag och mig själv..
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Robin "subw000fer" Arwedsson

Inlägg av Tommy Luhr »

2 år till har gått:) vart är uppdateringen hehe!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar