Vem är RallyKalle??

En liten presentation av er själv (frivillig)
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Vem är RallyKalle??

Inlägg av David_B »

Ja precis, Vem är jag?? Namnet fick jag av mina vänner på skroten på grund av hur jag körde bil...
Dom blev väldigt "imponerade" när jag kom dit och visade upp hur jag hade lyckats flytta bakaxeln knappt 10cm i sidled på en 240glt jag hade som förstabil :hihi:
När jag dessutom förklarade för dom hur det hade gått till, var det direkt "rallykalle" som gick över deras läppar (med ett flin) Sen dess har jag fått heta det...

I övrigt är jag en bilintresserad grabb från småland med ett stort intresse att plocka isär grejer bara för att se hur dom funkar :doh:
Har trimmat dom flesta bilar jag ägt än så länge... Alla har varit Volvo..
Jag brukar beskriva mig själv så här "Jag är inte bäst på nånting, men jag kan lite om allting"
Vilket stämmer rätt så bra (för det mesta)

Har nog gått igonom det mesta inom fultrimning, såsom totalt felportad 405 topp med rostig k-kam och weberförgasare :thumbright:

Datorintresserad är man också.. Har gått igenom dom flesta operativ system från microsoft (inte rena server versioner dock) Började med Dos 4.01 och windows 3.0 och slutade med windows ultimate! Har gjort ett par snedsprång till linux ett antal gånger, och sen drygt 10 veckor tillbaka kör jag Debian 5.0 skarpt.. Har inga planer på att byta tillbaka till windows igen :P

Man kan ju kombinera både motor och datorintresset nu förtiden.. Och naturligtvis ligger det en Megasquirt box i en låda här...

Håller på å planera för nästa bil förtillfället! En gammal Amazon finns i bilparken.. Och eftersom jag valde å avveckla förra projektet (innan jag ens hade provstartat) Så finns det även en trimmad B230ft motor ståendes i ett hörn..

Kombinera ovan nämda bil och motor borde bli en kul leksak :twisted: Dock var det planerat att använda en B20 med R-kam och Weber 45or från början..


Bild
Och där fick vi en bild på nuvarande tidsfördriv... En gammal b18 till en amazon som håller på att renoveras (motorn sitter i bilen nu) I bakgrunden syns b230ft motorn som ska användas till nästa projekt...

Konceptet är väl nåt istil med:
B230ft block från 93 (orginal, ej renoverat)
531 topp med mirafrästa ventilsäten, lätt putsad på insug och slipade insugsventiler för bättre flöde.. Arbetet gjort av Sölwe Ståhl
Enem V16T kam
Ajden snickrat grenrör och en GT30BB turbo ar 0.86 nåt sånt (ska enligt maptun klara ca 420hk)
simens deka 630cc spridare

Ska nog kunna funka :thumbright:

Amazin stackarn som ska våldtas med turbo ser ut så här
Bild Bild
Som synes så har jag ett ganska krävande jobb framför mig... (om det ska bli nåt vettigt) Dock så ska jag inte börja med den detta året.. Ska börja samla ihop lite prylar nu i vinter är det tänkt!

Herregud :shock: Det blev ju nästan en projekt tråd av detta....
David B
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

tjenare tjenare ;) låter som ett mkt trevligt projekt :D
älskar amazoner 8)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Inlägg av David_B »

Man kan ju alltid hoppas på att det blir bra i slutänden...

Det är ju naturligtvis även planerat 4-link och 240 bakaxel 1031 med en kul diff.
samt 140 spindlar och nav där fram...

Prio nr 1 måste tyvärr bli en omlackering, då den ser rent ut sagt för jävlig ut :hihi:
Den har dock klarat sig rätt så bra från rost däremot..
David B
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Inlägg av David_B »

Var nere i verkstaden å tog några närbilder på motorn.. Lovade ju Ajden bilder på grenröret för ett år sedan :hihi:

Bild
Framifrån
Bild
från sidan

Turbon måste vridas litegranna, och troligtvis måste jag vinkla om grenröret för att det ska få plats i en amazon (troligtvis kommer det ta i balken, över framvagnsinfästningen)
Har lagt ut en annons om plåtrunners, för att kunna bygga nytt insug! orginal funkar till den effekten... Men det får ju inte plats i bilen (mest troligt)
David B
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Ska du ha den sneställd så ryms original
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Inlägg av David_B »

Precis.. Om man snedställer ja!!! Fast då får jag inte plats för grenröret istället :doh: :hihi:
Eftersom jag redan har 76ans kåpa (b20 m45) så kan jag ju likagärna använda den....

Eftersom jag inte har "tillgång" till bilen så får nogrannare mätninger ske när jag får fram den igen..

Måttade lite grann på icn.. Och det blir ju tillräckligt jävligt å rymma den :scratch:
David B
Skriv svar