en solig dag i slutet av maj..

En liten presentation av er själv (frivillig)
Marcus.B
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jun 03, 2010 10:58 am
Ort: luleå

en solig dag i slutet av maj..

Inlägg av Marcus.B »

så befann sig Marcus påväg mot en grannby för att inhandla sin första bil med turbo. han inspekterade bilen noga men förstog inte så mycket av det han såg. som tur var hade han med sig en kunnig vän som såg till att han inte blev lurad. efter ett tag skakade Marcus och bilägaren hand och bilen startades och åkte rykande iväg. bilen rykte för mycket för att köras på den stora vägen så den fick åka i snöre hela vägen hem..

ja ungefär så gick det till när jag hämtade våfflan. det är en 245a från 77 med dubbla strombergare. turbon som satt i var lite ledsen (ganska mkt olja i intercoolern) så den ska bytas mot en annan.
Jag är helt nybörjare på turbo så ni lär nog få se många frågor av mig här på forumet. :D

annars bor jag med min tjej och våran hund. gillar när livet leker och det finns kall öl i kylen..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

välkommen hit!

kolla vevhus ventilationen först, det kan vara för högt tryck i vevhuset som gör att oljan trycks ut i turbon hellre än att den rinner tillbaka till oljetråget.

mvh jens
Marcus.B
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jun 03, 2010 10:58 am
Ort: luleå

Inlägg av Marcus.B »

tack för tipset!! hur gör jag då detta?? returen till tråget var ganska mosad och veckad. borde det inte ha skjutit alla tätningar i turbon ändå? när jag kände på "fläkten" i turbon så glappade den ordentligt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

turbon ska kan glappa rätt mycket upp och ned utan olje tryck men den ska inte glappa mer än xx hundringar in och ut.

om man trycker propelern åt olika håll och snurrar samtidigt så märker man om den tar i nånstans. är så fallet är det bättre att montera en anann turbo då renoveringen oftast blir dyrare.
Marcus.B
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jun 03, 2010 10:58 am
Ort: luleå

Inlägg av Marcus.B »

tack för tipset!! har fixat olje returen nu och provstartat lite. :D men har ett bekymmer om de här med bränslepumpen? måste man ha en btr och elpump? läste lite om nån som trycksatt original pumpen?? hade varit tacksam om jag skulle få hjälp med det här problemet..
Skriv svar