philen - Volvo 360 1984 B19

En liten presentation av er själv (frivillig)
philen
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jul 22, 2011 1:00 pm

philen - Volvo 360 1984 B19

Inlägg av philen »

Hej!

Hänger mest på 300Power, som är ett forum för den typen av bil jag har.

Har haft funderingar fram och tillbaka hurvida jag ska turbokonvertera eller inte. Mest har det gått åt att inte turbokonvertera, men efter mer och mer fundering av hur jag mest ska kunna få mer vrid på enklast tänkbara sätt, så kanske det kommer bli så att jag konverterar i alla fall.

Idag är det original B19 motor i bilen. Har portat och planat toppen lite lätt, bytt kam till en K samt etanolkonverterat. Sportavgasystem sitter på. Har ingen aning vad jag kan tänkas ha för effekt i motorn idag, då jag inte bromsbänkat än, men den drar iväg bättre än tidigare. Jag kör sällan snabbare än 140km/h, och är därför inte ute efter fart. Jag har toppat den i 220km/h i dagsläget, men det viktiga är hur fort jag kan komma iväg.

Jag är nybörjare när det kommer till att trimma motorer. Har aldrig turbokonverterat tidigare, men lusläst artiklarna på sävarturbos hemsida och läst lite i övrigt, samt vart frågvis mot folk som har bättre kunskap än jag. Så om banala frågor poppar ur käften på mig, får ni vara förlåtande.

I dagsläget håller jag på att kolla på lite mindre turbos, eftersom jag är nybörjare, kan det vara en god idé att sikta lågt. Har förstått att lågt laddtryck generellt genererar mer effekt på låga varv, så det är nog där jag siktar.

Personligt då... Jag bor i Sollentuna, strax norr om Stockholm. Jobbar på K-Rauta. Lirar gitarr. Är gift.

hoppas att jag kommer öka kunskap och erfarenhet betydligt under min tid här på Sävar Turbo som verkar vara ett trevligt forum med hög kunskap.

mvh!
Philen