Tony. (Bleckåsen, Jämtland)

En liten presentation av er själv (frivillig)
flodan
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: lör nov 05, 2011 8:16 pm

Tony. (Bleckåsen, Jämtland)

Inlägg av flodan »

Hejsan!
Jag har drömt om överladdning många år nu, förutom i min ungdom när jag tyckte det var fjantigt. "Riktiga hästar är sughästar" -Jo, eller hur. Dyrt och svagt :x

Nåja, jag har tre bilar, varav två ögonstenar. 2 st volvo 142 GL av årsmodeller -73 och -74
Min 73:a har jag så stora och avancerade planer för så att den får nog vänta på mitt experimenterande på mina andra bilar innan jag sätter tänderna i den, så har jag kanske gjort alla misstag på dem redan. Den är inte tänkt att bli något monster, kanske runt 300hk, körbar men framför allt hållbar, det får kosta. Vi får väl se vad som blir, det är massa rost som ska fixas först på den ändå.

Min 74:a har jag precis "renoverat" bottendelen på. Nya vevlager och nya kolvringar. R-kamaxel och dubbla SU :roll:
En portad topp, jag hittade på garagegolvet på fastigheten jag köpt. Dock var det någon spricka så den läcker kompression i vattnet. Men mest om man tokvarvar.
Den blev inte alls något piggare än med orginal-insprutningen. Men jag är väldigt förvånad hur bra den går på låga varv. Den drar fint och jämt i hela registret. Garanterat bromsar väl skräp-förgasarna en hel del. Måste kolla upp att jag verkligen fått en R-kam. Jag hade fått för mig den var näst intill okörbar i stadstrafik. Så var det absolut inte.

Min tredje bil är en opel omega 3000 -88
Den har jag köpt någon annans avstannade projekts turbo-grenrör till. Dubbelturbo :roll:
Denna bil är i lite dåligt skick, men den är säkert besiktningsbar, och den har en fantastisk väghållning, bra växellåda och drivlina original. Motorn har gått 36000 mil och har abnorma vändkanter, men den drar ingen olja om man håller sig under 6000rpm, vilket jag ändå oftast gör då det inte händer så mycket vid de varvtalen ändå. Jag har monterat ett topplock från en 2,6:a för att få högre kompression och för att få det variabla insuget. Visst blev det bättre drag i bilen, men långt ifrån tillräckligt. Det får bli originaltoppen igen om det ska bli överladdning likväl.

Det logiska valet är nog att börja med enkelturbo på min 74:a, eller enkelturbo på omegan.
Jag gillar ju volvo 142 mest, men min omega med rak gjutjärnssexa med dubbellänkad kamkjedja och dubbelturbo skulle ju kunna bli något brutalt kanske.
Så kanske ändå börja lite smått med 74:an så jag lär mig lite först. Jag kan i stort sett ingenting :(

Här verkar det finnas kunnigt folk och från rätt sida dalälven :hihi:

Edit: Här finns lite bilder och mer information om bilarna, lite ouppdaterat men hyffsat ackurata ändå. http://gatbilar.se/profile.php?id=5588" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit 2: En bild på dubbelturbo-arrangemanget att bli (kanske)
Bild