Roger(magic thomsson)thomasson

En liten presentation av er själv (frivillig)
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Roger(magic thomsson)thomasson

Inlägg av Magic thomsson »

Ja vem är jag då?nu 37 år bor i norra Värmland på landet,håller på att bygga 2150 rc bil.Ja inte precis nu då jag är sjukskriven o mår lite dåligt.Mina intressen är folkrace,rallycross,även rally kollade jag mycket på förr(nu mest på tv)träning för o hålla mej frisk o stark,jag börja rehabträna hösten 2004 mot ett diskbråck o det går bra,förra året åkte jag öppet spår sälen-mora 90 km på skidor på 10 tim 17 min.Fiske tycker jag om på sommarn också.
Min far köpte mej en volvo pv folkracebilen när jag va 14 år som jag börja min folkracekarriär i.B20,f kam,solex dubbelports förgasare va det i den minns jag.Tyckte den gick hur bra som helst :D va ju första trimmade bilen.Tyvärr höll jag mej inte på banan så länge :( jag blev så stressad av alla andra så jag gasade allt för oftast för mycket och jag körde av eller slog runt,bilen va inte direkt optimal heller då man inte va så duktig på att meka eller justera motor eller fjädring,man testade sej fram en hel del och gjorde många misstag.
1990 eller 1991 körde jag första tävlingen och det tog ända tills 1995 innan jag åkte första a finalen.När jag fick körkort hade jag en volvo 142 a vägbil som trimmades rejält.En komplett underdel från kg trimning lyckades jag spara ihop pengar till.Kamaxel från köhler,en steg 4 topp från din rally butik i ämtervik,Dellorto 48 or och ett timo steg 3 grenrör,lamelldiffad bakaxel hade jag också,bromsade bilen till 193 i motorn hos halvarsson,åkte mycket på isen med den innan jag sålde den till Norge.
I slutet på 90 talet jobbade jag hos halvarsson racing,det va hur kul som helst att jobba med sin största hobby :D Ofta var det ju nån känd rc eller rallyförare där o bromsade bilen som man kunde snacka med o höra vad som va nytt i trimväg o sånt,många ggr va det inte dom som bromsade mest som åkte fort på tävling,iaf inte i rally.
Körde jag inte tävling va man o kollade på nån tävling,följde även rallycrossen så mycket man kunde då flera från trakten va me högt upp,Lars jonsson Finnskoga som dominerat i folkracen med en 142 a körde ju rallycross och Urban bergström Och Per berglund,dom hade man ju kört folkrace mot innan dom börja köra rc.
Det började gå bättre på folkracen också då man sakta men säkert lärde sej trimma motorerna och köra,så 2003 tog jag första A final segern på en vintertävling i Östmark,med en volvo 142 a med egen byggd motor,borrad b20,s kam,lättade stakar kolvar,skelett svänghjul,planad portad topp med större avgasventiler,dubbla su.
Sen blev det volvo 240 och 245 or i folkracen några år,byggde även några rejält trimmade bilar som jag hade och tränade med och några åkte jag med i höljes på festivalen där.
2009 hade jag min bästa folkracesäsong,jag hade 4 bilar helt färdiga inför säsongen och jag satsade på norra värmlands cupen,4 tävlingar va det i den cupen,jag lyckades vinna cupen genom att i dom sista 3 tävlingarna bli 6a-1a-2a.2010 som va sista året jag körde folkrace blev jag totalt 2 a i cupen.Jag fick inte ha mina bilar värst länge längre då dom gick bra oftast,Jag tröttnade på att bo i garaget och börja bygga mej bättre garage och sen en 2150 rc bil från grunden.
Nu har jag hållit på i typ 1 o ett halvt år med rc bygget och hoppas bli klar till sommaren-hösten.
Roger (Magic T) Thomasson