Patrik Johansson

En liten presentation av er själv (frivillig)
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Patrik Johansson

Inlägg av Patrik Johansson »

Efter att ha smugit runt i bakgrunden i flera år på detta förträffliga forum tänkte jag att det kanske var dags att presentera sig.
Jag heter, som ni kanske kunde gissa, Patrik Johansson. Jag är snart 32 år och bor i Örkelljunga i nordvästra Skåne.

Numera jobbar jag som servicetekniker i vattenreningsbranschen, mestadels på hemmaplan, men det kan även bli en del resande både inom och utom Sverige.

Tidigare jobbade jag på Koenigsegg i fem år. Först med PDI och slutkontroll och lite sånt ett kort tag innan jag började i monteringslinan med att bygga bilar.
Sista året hade jag avancerat till att bygga motorerna. Så jag har några 1000+ maskiner på mitt samvete.

Före Koenigsegg jobbade jag som CNC-operatör, också i fem år, med inriktning på svarvning.

Min bil som jag håller på med är från början en 240 GL -88 som jag köpte 2001 av förste ägarens dödsbo. Då med endast 10700mil på mätaren.
Då var planerna inte så stora, men det har eskalerat med tiden och numera håller jag på att bygga en 16v turbomaskin som förhoppningsvis ska bli ganska potent.

Tyvärr är det lite upp och ner med tempot och motivationen, men jag är av den åsikten att det hellre får ta den tid det tar bara det blir bra. Fort och fel är inte min melodi.
Jag har även hjälpt till en hel del på andra bilar under åren, t.ex Vöcks Amazon kombi och Marco Garvers (sedemera Vöcks) 242 T6.

Mer info finns på http://www.garaget.org/?car=14773, men jag svarar förstås gärna på frågor här också.
Så här ser mitt bygge ut:
Bild

Bild

Bild
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Patrik Johansson

Inlägg av thedriftking »

Oj, vilka "meriter" , att jobba på Koenigsegg måste ha varit en dröm? :)
Hur fick du jobb där om man får fråga?
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Patrik Johansson

Inlägg av Patrik Johansson »

Det var både lärorikt och intressant att jobba på Koenigsegg, men det är ett jobb som alla andra. Inte alls så glamoröst som vissa kan tro.

Det var dåvarande produktionschefen Marco Garver som undrade om jag var intresserad av att börja där efter att han sett mina färdigheter när jag hade hjälpt honom en hel del med hans 242 T6-bygge.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Patrik Johansson

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Vad för vattenpump är det du ska använda på ditt bygge?
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Patrik Johansson

Inlägg av Patrik Johansson »

Det är en Davies Craig EWP115 med aluminiumhus och deras controller.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Patrik Johansson

Inlägg av Ante Karlsson »

Oj, hade helt missat svaret jag fått :(.

Pumpen såg fin ut! Inte sett den med alu hus förut :)

Vad för effekt har du siktet inställt på?
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Patrik Johansson

Inlägg av Patrik Johansson »

Jag tror inte att motorn ska ha några större problem att spotta ur sig effekt, så det får nog hamna så högt man vågar gå med original block och vev.
Ca700hk kanske med relativt lågt laddtryck.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Patrik Johansson

Inlägg av Ante Karlsson »

Läste receptet, blir troligtvis inga problem att nå 700 hk :).
Men det räcker ju ganska så länge i en gatbil!! :)
När är uppstarten tänkt att bli?

Du är gammal Tpc' are va? Vill minnas att du haft denna bilen rätt länge!?
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Patrik Johansson

Inlägg av Patrik Johansson »

Tanken är att jag ska kunna starta upp motorn nån gång under hösten/vintern.
Sen återstår en hel del innan bilen är körbar.
Det stämmer bra att jag hängt på TPC innan. Jag har haft bilen sen 2001. Från början var dock inte planerna så avancerade.
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Patrik Johansson

Inlägg av Patrik Johansson »

En liten uppdatering är att jag numera jobbar på Lunds Tekniska Högskola som motor-tekniker på avd. för förbr.motorer.
Volvon är tyvärr fortfarande inte uppstartad.
Det har varit stiltje alldeles för länge, men nu har jag fått tillgång till ytterligare 60m² garage och kan förhoppningsvis få lite mer uträttat när jag inte behöver vara lika trångbodd längre.

http://www.ce.energy.lth.se/
Senast redigerad av Patrik Johansson den lör aug 08, 2015 1:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
EKR
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre feb 21, 2014 4:15 am
Ort: United States

Re: Patrik Johansson

Inlägg av EKR »

Nice to meet you Patrik. I see you have Koenigsegg credentials. I hope you don't mind if i ask, is it true that the Koenigsegg V8's are based off of Ford modular dohc v8's? Thanks and nice on the volvo!
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Patrik Johansson

Inlägg av Patrik Johansson »

It used to be.
Since the launch of the CCX model in 2006 the engine is designed and cast especially for Koenigsegg but sure it still has some similarities with the modular engine.
Skriv svar