Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 9:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Patrik Johansson
InläggPostat: mån jul 08, 2013 9:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Inlägg: 62
Ort: Örkelljunga
Efter att ha smugit runt i bakgrunden i flera år på detta förträffliga forum tänkte jag att det kanske var dags att presentera sig.
Jag heter, som ni kanske kunde gissa, Patrik Johansson. Jag är snart 32 år och bor i Örkelljunga i nordvästra Skåne.

Numera jobbar jag som servicetekniker i vattenreningsbranschen, mestadels på hemmaplan, men det kan även bli en del resande både inom och utom Sverige.

Tidigare jobbade jag på Koenigsegg i fem år. Först med PDI och slutkontroll och lite sånt ett kort tag innan jag började i monteringslinan med att bygga bilar.
Sista året hade jag avancerat till att bygga motorerna. Så jag har några 1000+ maskiner på mitt samvete.

Före Koenigsegg jobbade jag som CNC-operatör, också i fem år, med inriktning på svarvning.

Min bil som jag håller på med är från början en 240 GL -88 som jag köpte 2001 av förste ägarens dödsbo. Då med endast 10700mil på mätaren.
Då var planerna inte så stora, men det har eskalerat med tiden och numera håller jag på att bygga en 16v turbomaskin som förhoppningsvis ska bli ganska potent.

Tyvärr är det lite upp och ner med tempot och motivationen, men jag är av den åsikten att det hellre får ta den tid det tar bara det blir bra. Fort och fel är inte min melodi.
Jag har även hjälpt till en hel del på andra bilar under åren, t.ex Vöcks Amazon kombi och Marco Garvers (sedemera Vöcks) 242 T6.

Mer info finns på http://www.garaget.org/?car=14773, men jag svarar förstås gärna på frågor här också.
Så här ser mitt bygge ut:
Bild

Bild

Bild

_________________
MVH Patrik
http://www.garaget.org/?car=14773


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrik Johansson
InläggPostat: sön jul 14, 2013 11:48 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Inlägg: 631
Ort: Linköping
Oj, vilka "meriter" , att jobba på Koenigsegg måste ha varit en dröm? :)
Hur fick du jobb där om man får fråga?

_________________
Erik Johansson.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrik Johansson
InläggPostat: sön jul 14, 2013 6:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Inlägg: 62
Ort: Örkelljunga
Det var både lärorikt och intressant att jobba på Koenigsegg, men det är ett jobb som alla andra. Inte alls så glamoröst som vissa kan tro.

Det var dåvarande produktionschefen Marco Garver som undrade om jag var intresserad av att börja där efter att han sett mina färdigheter när jag hade hjälpt honom en hel del med hans 242 T6-bygge.

_________________
MVH Patrik
http://www.garaget.org/?car=14773


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Patrik Johansson
InläggPostat: tis jul 30, 2013 9:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Inlägg: 570
Ort: Arvika
Hej!

Vad för vattenpump är det du ska använda på ditt bygge?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrik Johansson
InläggPostat: tis jul 30, 2013 11:05 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Inlägg: 62
Ort: Örkelljunga
Det är en Davies Craig EWP115 med aluminiumhus och deras controller.

_________________
MVH Patrik
http://www.garaget.org/?car=14773


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Patrik Johansson
InläggPostat: fre sep 06, 2013 7:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Inlägg: 570
Ort: Arvika
Oj, hade helt missat svaret jag fått :(.

Pumpen såg fin ut! Inte sett den med alu hus förut :)

Vad för effekt har du siktet inställt på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrik Johansson
InläggPostat: fre sep 06, 2013 8:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Inlägg: 62
Ort: Örkelljunga
Jag tror inte att motorn ska ha några större problem att spotta ur sig effekt, så det får nog hamna så högt man vågar gå med original block och vev.
Ca700hk kanske med relativt lågt laddtryck.

_________________
MVH Patrik
http://www.garaget.org/?car=14773


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Patrik Johansson
InläggPostat: fre sep 06, 2013 9:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Inlägg: 570
Ort: Arvika
Läste receptet, blir troligtvis inga problem att nå 700 hk :).
Men det räcker ju ganska så länge i en gatbil!! :)
När är uppstarten tänkt att bli?

Du är gammal Tpc' are va? Vill minnas att du haft denna bilen rätt länge!?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrik Johansson
InläggPostat: lör sep 07, 2013 6:44 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Inlägg: 62
Ort: Örkelljunga
Tanken är att jag ska kunna starta upp motorn nån gång under hösten/vintern.
Sen återstår en hel del innan bilen är körbar.
Det stämmer bra att jag hängt på TPC innan. Jag har haft bilen sen 2001. Från början var dock inte planerna så avancerade.

_________________
MVH Patrik
http://www.garaget.org/?car=14773


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrik Johansson
InläggPostat: ons nov 05, 2014 7:29 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Inlägg: 62
Ort: Örkelljunga
En liten uppdatering är att jag numera jobbar på Lunds Tekniska Högskola som motor-tekniker på avd. för förbr.motorer.
Volvon är tyvärr fortfarande inte uppstartad.
Det har varit stiltje alldeles för länge, men nu har jag fått tillgång till ytterligare 60m² garage och kan förhoppningsvis få lite mer uträttat när jag inte behöver vara lika trångbodd längre.

http://www.ce.energy.lth.se/

_________________
MVH Patrik
http://www.garaget.org/?car=14773


Senast redigerad av Patrik Johansson lör aug 08, 2015 1:14 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrik Johansson
InläggPostat: tor nov 06, 2014 2:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre feb 21, 2014 4:15 am
Inlägg: 116
Ort: United States
Nice to meet you Patrik. I see you have Koenigsegg credentials. I hope you don't mind if i ask, is it true that the Koenigsegg V8's are based off of Ford modular dohc v8's? Thanks and nice on the volvo!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patrik Johansson
InläggPostat: tor nov 06, 2014 3:29 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Inlägg: 62
Ort: Örkelljunga
It used to be.
Since the launch of the CCX model in 2006 the engine is designed and cast especially for Koenigsegg but sure it still has some similarities with the modular engine.

_________________
MVH Patrik
http://www.garaget.org/?car=14773


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010