Per Ohlsson

En liten presentation av er själv (frivillig)
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Per Ohlsson

Inlägg av Per Ohlsson »

Efter att under många års tid ha sladdat runt på Sveriges rallycrossbanor och på isbanorna (tävlade i långnabb) i de norra delarna av vårt land, så sålde jag min bil i vintras.
Hade ingen tanke på att någonsin skaffa någon fler tävlingsbil, men suget kom tillbaka redan efter ett halvår. Har därför börjat samla på mig grejor till en ny bil, som också blir en Volvo. Den här gången med turbo. Tanken är att lägga upp en tråd här med text och bilder på det stundande bygget.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Per Ohlsson

Inlägg av Dennis Öhman »

Såg din gamla 3,0 16v senast igår på unitek, Norman kör den i svarta subarun nu i super nationella,
Mej har du oxå träffat på unitek då tråget revs ifjol med dennis och stefan..
Vilken klass ska du ratta framöver?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Per Ohlsson

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej och välkommen hit! jag är så dålig på namn men jag tror jag vet vem du är? jag och kjell persson har snackat med dig för ett par år sen på nån tävlig :thumbright: vad va det för bil du körde sist?

kul att fler bygger turbo :thumbright: hur ser den grova planen ut ungefär? blir kul att få följa i en tråd!

mvh jens
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Per Ohlsson

Inlägg av Niklas Sandström »

Han körde den blåa Volvo S40n som Fredrik Tiger körde några tävlingar med på isen i våras.
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Per Ohlsson

Inlägg av Per Ohlsson »

Hej Dennis!
Jo, det var ju några turer med den där motorn. Jag hade stora problem med att spridarna beckade igen, men tydligen ska det problemet vara löst nu.
Klass?
Jag ska väl som vanligt bara sladda runt lite...

Jens!
Tack för välkomnandet!
Jag hade en blå Volvo S40. Har för mig att du lagt ut en film på youtube då jag och min idol Kjell körde. Har sett honom som en förebild ända sedan jag började köra isbana.

Planen ser ut en följande:
Idag kom jag och en säljare i Holland överens om ett pris på en fabriksny Volvo C30 kaross att bygga på. Den är inte ens målad, utan är helt plåtren. Det gör ju svetsjobbet mycket enklare. Frågan är nu om jag ska hämta den, eller om den ska skickas hit med båt. Sedan är det bara resten kvar....
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Per Ohlsson

Inlägg av Dennis Öhman »

Jo men spridar problemen är kvar :( därför den stod på unitek i veckan fortfarande efter norrlandsveckan..
Samma i vintras då fredrik tiger körde s40n på isen på 3cylindrar..
Lycka till och hoppas du kommer ner på isen och eventuellt rallycrossen :)

Visst hade du nån mormor/farmor eller liknande som inte gillade att du sålde bort allt med racingbilar?
Dänniz 073-8447664
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Per Ohlsson

Inlägg av Per Ohlsson »

Jag hjälpte Peter i Skellefteå att få bilen att gå. Den gången var det en tändkabel som var trasig, men hela tändsystemet skulle behöva en översyn. Tror inte att alla problem är spridarrelaterade, men det återstår att se.

Isreglementet skulle behöva en rejäl uppdatering då de nya däcken håller i så fantastiskt bra. De höga vikterna på dagens storvolymare knäcker ju däcken. Sedan verkar ju 4wd inte hänga med, så dom stackarna borde få en större restriktor. Fästet gör ju att man inte har någon stor fördel av 4wd, annat än i starten.

Rallycross kommer jag nog definitivt att åka några tävlingar i om allt går planenligt.
Har en mor som inte alls gillade att jag sålde bilen. Hon tycker att det är bra att jag ska bygga en ny.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar