Johan Fordtoken Lilljebjörn

En liten presentation av er själv (frivillig)
Användarvisningsbild
RiotRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 27, 2013 9:36 am
Ort: Kristinehamn

Johan Fordtoken Lilljebjörn

Inlägg av RiotRacing »

Hej på er!

Har funderat på om jag skulle ta och lägga upp konto här länge men nu blev det av.
Som sagt är jag en Fordidiot av rang och framförallt Escort mk2 och den lilla Kentmotorn.
Stötstång ska det vara helt enkelt och förgasare förstås...


Har en mk2 -75 som har ganska kul chassi men bara en std 1300 i just nu.

En mk2 Kombi -76 som är låg med breda 13" fälgar, låga däck och lite av en rat look.
Den har en riktigt skön framvagn och en fin std 1600 i just nu, delar till ny motor ligger i garaget.

Sen har jag en mk2 till som nu är ett urkapat skal som jag ska bygga ett rörchassi till och bara bulta på skalet på.
denna ska få en 1700 kentmotor med mycket godis i och målet är en 11:a på strippen med denna bil, till att börja med.

Ja sen ligger här ju motorer, växellådor och bakaxlar i drivor...

det var lite om mig
Kent stötstångsfyra är det enda som behövs!!!
Användarvisningsbild
RiotRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 27, 2013 9:36 am
Ort: Kristinehamn

Re: Johan Fordtoken Lilljebjörn

Inlägg av RiotRacing »

Lite bilder...

Bild

Bild

Bild

Bild
Kent stötstångsfyra är det enda som behövs!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Johan Fordtoken Lilljebjörn

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej det blir kul att följa.

jag har varit inblandad lite i min kusins gammla -64 cortina bygge men det är väll en lite annan topp på dem? vist är det förbränings rum i kolven på din motor?

mvh jens
Användarvisningsbild
RiotRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 27, 2013 9:36 am
Ort: Kristinehamn

Re: Johan Fordtoken Lilljebjörn

Inlägg av RiotRacing »

Ja det stämmer. Insug och avgas på varsin sida och att förbränningsrummet i kolven är den stora skilnaden.

Jag har även en gammal racetopp där man har fräst ur så förbränningsrummet är i toppen.
Denna används med plana kolvar.
Nästa projekt är att bygga nytt chassi.
Ska bli kul att fundera lite och försöka få till det så lätt som möjligt.
Kent stötstångsfyra är det enda som behövs!!!
Skriv svar