Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Skulle haft lika fast smalnade med frontrunners för att komplettera stuket, plus att bilen blir ju lite stabilare
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Idag kom Matte förbi med sin 2.9 turbo Capri och kunde bara inte låta bli att ta lite foton på bilarna tillsammans. Är så ovanligt att se en Capri på gatorna och att se två med liknande koncept är helt ofattbart


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Annars går min Capri fortfarande bra, installerade en till elfläkt för att få bukt med att den gärna vill gå lite varm ibland när jag står i bilköer. Sen köpte jag nya bakdäck dom dom gamla hade gått kanske 30mil och är ungefär så länge dm verkar hålla.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Vackert så man får tårar i ögonen. Inte vanligt med Capri på vägarna längre så två stycken får ses som något unikt
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Fina maskiner!

Man har tydligen bra med pengar på däck-kontot om man kör turbo-Capri! :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja och då har jag bara kört "vanligt" utan att stå still på bromsen och fräsa :)

Idag var jag föresten och hämtade min efterlängtade Getrag låda från BMW 535. Klas har gjort ett sjukt bra jobb med lådan, jag är mycket nöjd :)

Bla annat ombyggt för ford kopplingsgaffel, nytt stödlager som skruvas i svänghjulet osv

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Liten uppdate då, haft lite problem med hög vevhusvent och igår efter jag var ute och mosade ur den rejält på fyran så tyckte jag det ventilera ännu mer så bestämde mig för att ta ett kompprov och hade 8 unegfär på alla cylindrar utom tvåan där det var 6.

Var bara rycka ur maskin och börja felsöka, såg inget när jag lyfte på toppen, inget på kolven heller när jag fick ur den förens jag lossade på ringarna så ramla det bort två bitar

Bild

Bild

Varför det blir så här är svårt att spekulera i, finns inga som helst spikmärken men har haft lite problem med varmgång vid ett par tillfällen eller så är det så att kolvarna inte klarar av mina effektuttag?
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

:shock:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Idag la jag tillbaka maskin igen, inga större missöden och efter lite fippel med fördelaren startade den så snäll. Noterande efter varmkörning att det rykte inte ett endaste dugg ur vevhusventilationen, den har faktiskt farit och småpuffa lite ur den ett bra tag nu så gissningsvis var det ett tag sen kolven började haverera. Ställde av lite på tändningen på ladd när jag endå var i farten, får duga med 19 grader vid 1.2bar. Kanske förlorar 10-15hk men det känns försumbart om motorn håller ihop lite bättre
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

har du ett kort på kolvtoppen där den är trasig? på min motor har jag kört sönder en kolv på samma sätt, då hade den spikat på höga varv då bränslet tagit slut (förgasare). den kolven såg ut som den va blästrad ca 8mm på kolvtoppen från kanten och till översta kolvring.
Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jonas Ohlsson skrev:har du ett kort på kolvtoppen där den är trasig? på min motor har jag kört sönder en kolv på samma sätt, då hade den spikat på höga varv då bränslet tagit slut (förgasare). den kolven såg ut som den va blästrad ca 8mm på kolvtoppen från kanten och till översta kolvring.
Det syns dock inget än en lite ljusare fläck men kommer jag ihåg det ska jag ordna en bild
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

är inget fel på dina inställningar av motorn, ringlandet brukar gå isönder på detta viset på original kolvar med bra mos i maskin. De är helt enkelt för sköra för cylindertrycket.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Mattias J skrev:är inget fel på dina inställningar av motorn, ringlandet brukar gå isönder på detta viset på original kolvar med bra mos i maskin. De är helt enkelt för sköra för cylindertrycket.
hmm, jag kan väl inte göra fel heller :hihi:

Här är gamla tändmappen, har plockat av nån grad som sagt på slutet

Bild

Är ganska mycket tändning faktiskt för att vara orginalkomp (9.2:1) men har ökat i steg och backat av på ställen där jag hört spikningar. Hörs tydligt på den här motorn eftersom den är så tyst.

Tändningen är exakt mot sprutet då jag varit noga med att nolla allt och kollat med strobb osv

Maskin är på 146hk orignal, sierran jag hade gav 360-370hk på motorn med 1.1bar i laddtryck (helst orörd motor) Nu har jag portat och satt i en ganska vass kam och gissningsvis så har effekten passerat 400hk och det är en effektökning på 180-200%. Kanske inte riktigt vad Ford teknikerna i tyskland tänkte sig när dom designade motorn ;)
Roni
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:42 am
Ort: Piteå

Inlägg av Roni »

Hade en sierra 2.9i -89, den var ju rolig att köra till och med orginal. Dom är ju riktigt pigga redan orginal. :thumbright:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tog två närbilder

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Fina foton men dystra bilder om du förstår :wink:

Hoppas det håller ihop nu :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar