Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25
Idag kom Matte förbi med sin 2.9 turbo Capri och kunde bara inte låta bli att ta lite foton på bilarna tillsammans. Är så ovanligt att se en Capri på gatorna och att se två med liknande koncept är helt ofattbart
Annars går min Capri fortfarande bra, installerade en till elfläkt för att få bukt med att den gärna vill gå lite varm ibland när jag står i bilköer. Sen köpte jag nya bakdäck dom dom gamla hade gått kanske 30mil och är ungefär så länge dm verkar hålla.
Annars går min Capri fortfarande bra, installerade en till elfläkt för att få bukt med att den gärna vill gå lite varm ibland när jag står i bilköer. Sen köpte jag nya bakdäck dom dom gamla hade gått kanske 30mil och är ungefär så länge dm verkar hålla.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Fina maskiner!
Man har tydligen bra med pengar på däck-kontot om man kör turbo-Capri!
Man har tydligen bra med pengar på däck-kontot om man kör turbo-Capri!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ja och då har jag bara kört "vanligt" utan att stå still på bromsen och fräsa
Idag var jag föresten och hämtade min efterlängtade Getrag låda från BMW 535. Klas har gjort ett sjukt bra jobb med lådan, jag är mycket nöjd
Bla annat ombyggt för ford kopplingsgaffel, nytt stödlager som skruvas i svänghjulet osv
Idag var jag föresten och hämtade min efterlängtade Getrag låda från BMW 535. Klas har gjort ett sjukt bra jobb med lådan, jag är mycket nöjd
Bla annat ombyggt för ford kopplingsgaffel, nytt stödlager som skruvas i svänghjulet osv
Liten uppdate då, haft lite problem med hög vevhusvent och igår efter jag var ute och mosade ur den rejält på fyran så tyckte jag det ventilera ännu mer så bestämde mig för att ta ett kompprov och hade 8 unegfär på alla cylindrar utom tvåan där det var 6.
Var bara rycka ur maskin och börja felsöka, såg inget när jag lyfte på toppen, inget på kolven heller när jag fick ur den förens jag lossade på ringarna så ramla det bort två bitar
Varför det blir så här är svårt att spekulera i, finns inga som helst spikmärken men har haft lite problem med varmgång vid ett par tillfällen eller så är det så att kolvarna inte klarar av mina effektuttag?
Var bara rycka ur maskin och börja felsöka, såg inget när jag lyfte på toppen, inget på kolven heller när jag fick ur den förens jag lossade på ringarna så ramla det bort två bitar
Varför det blir så här är svårt att spekulera i, finns inga som helst spikmärken men har haft lite problem med varmgång vid ett par tillfällen eller så är det så att kolvarna inte klarar av mina effektuttag?
Idag la jag tillbaka maskin igen, inga större missöden och efter lite fippel med fördelaren startade den så snäll. Noterande efter varmkörning att det rykte inte ett endaste dugg ur vevhusventilationen, den har faktiskt farit och småpuffa lite ur den ett bra tag nu så gissningsvis var det ett tag sen kolven började haverera. Ställde av lite på tändningen på ladd när jag endå var i farten, får duga med 19 grader vid 1.2bar. Kanske förlorar 10-15hk men det känns försumbart om motorn håller ihop lite bättre
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Det syns dock inget än en lite ljusare fläck men kommer jag ihåg det ska jag ordna en bildJonas Ohlsson skrev:har du ett kort på kolvtoppen där den är trasig? på min motor har jag kört sönder en kolv på samma sätt, då hade den spikat på höga varv då bränslet tagit slut (förgasare). den kolven såg ut som den va blästrad ca 8mm på kolvtoppen från kanten och till översta kolvring.
hmm, jag kan väl inte göra fel hellerMattias J skrev:är inget fel på dina inställningar av motorn, ringlandet brukar gå isönder på detta viset på original kolvar med bra mos i maskin. De är helt enkelt för sköra för cylindertrycket.
Här är gamla tändmappen, har plockat av nån grad som sagt på slutet
Är ganska mycket tändning faktiskt för att vara orginalkomp (9.2:1) men har ökat i steg och backat av på ställen där jag hört spikningar. Hörs tydligt på den här motorn eftersom den är så tyst.
Tändningen är exakt mot sprutet då jag varit noga med att nolla allt och kollat med strobb osv
Maskin är på 146hk orignal, sierran jag hade gav 360-370hk på motorn med 1.1bar i laddtryck (helst orörd motor) Nu har jag portat och satt i en ganska vass kam och gissningsvis så har effekten passerat 400hk och det är en effektökning på 180-200%. Kanske inte riktigt vad Ford teknikerna i tyskland tänkte sig när dom designade motorn
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Fina foton men dystra bilder om du förstår
Hoppas det håller ihop nu
Hoppas det håller ihop nu
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo