Kadett City M60B40

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Kadett City M60B40

Inlägg av MattiasH »

Dags för en gul racer igen.
Den här har ju dock redan hunnit vara med om ett och annat sen jag skaffa den för typ 1,5 år sedan.
Då hade nån skjutit en låda raketer i den så en sanering deluxe till att börja med.
Har hunnit bli påkörd av småsystrar, skurit en motor, bruxa, fått tinnitus av bakaxeln, sladdat och lite sånt.

MEN..
det är inte kul att sladda med 50 vilda, knappt ens på vintern..
Botemedlet heter v8, planerna kom redan när jag hade den förra gula cityn med rödblockare så
jag har hållit ett öga halvöppet efter lämplig donator redan sen dess egentligen.
Hittade en fin, nae de var den inte :hey: BMW 540 touring med manuell låda för rätt kurs i höstas.
Dessutom besiktad och skattad till nyår, fin pendlarbil och helt OK förbrukning.

Kadetten gjordes iordning och besiktades UA den 15 mars för att sen åka raka spåret hem och kapa ur torped och tunnel.

Motorpaketet från bimmern lyftes också ur där nån dag efter och efter ytterligare lite kapande började den ligga på rätt plats i motorrummet.

Bild

Bild

Eftersom sumpen sitter riktigt kasst till, i framkant på motorn och dessutom sticker ut framåt ca en decimeter fick vi lov
att trolla lite med framvagnsbalken för att sänka motorn lite grann, dock sitter motorpaketet ändå lite högt i karossen.

Ny bakaxel var lika bra att sätta dit, en 1031 från 240 på eklast möjliga vis. punktade ihop fjäderskålarna från en kadett-axel innan jag kapade lös dom och satte dom på volvoaxeln, hur smidigt som helst. Sen en enklare momentbrygga/stege på det.

Bild

Bild

Bygga ny torped och tunnel, en kylare modell störst och lite gulfärg där det var plåtrent + motorrummet och sen i med delarna igen och göra klart de sista.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Elen gick rätt bra, montera tändningslåset från BMW´n på rattstången så jag fick med immobilizern och hela de köret så var de inga bekymmer. Bmw har ju faktiskt så smidig motorel där allt som hör motorstyrningen till går direkt till boxen och det som sitter ihop med övriga elen, typ tändninglås, varningslampor och lite sånt är samlat till ett enda kontaktstycke.

Stoppa ner storbatteriet från BMW´n under skuff-golvet tillsammans med en 2,5 liters catchtank så man får lite extra volym och dessutom slapp svetsa om i originaltanken (på brutala 37 liter :thumbright: )

Bild

Bild

Bild

Stoppa i lite matta och gjorde några enklare konsoller inne i bilen också, väldigt trivsamt och civilt.

Bild

Bild

De var lite kort om bygget av bilen i våras, så det kommer mera :hihi:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av Steve »

Härligt bygge, kollade lite på den när du hade den på torget i Lycksele...tycker även att du borde ha vunnit burnouten :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av jonas landin »

:thumbright:
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av Klabbe Persson »

Fränt!! :thumbright: :thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
MrAsp
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jan 20, 2007 11:04 am
Ort: Arboga

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av MrAsp »

Mycket trevligt bygge :) :thumbright:
Homegrown
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons okt 22, 2008 5:20 am

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av Homegrown »

Snyggt bygge :thumbright: :thumbright:
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av Modlendingen »

RÅTT!!! Må jo flytte relativt godt på seg også :)
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av MattiasH »

Tack hörni :thumbright:

Första testet med bilen blev EDPS piteå, hade inte börjat köra med bilen förns några dar före och märkte då att så fort det slirade studsade bakhjulen nå jävulskt, provade lite olika inställningar på momentstaget osv utan framgång, dämparna var dåliga visste jag men det var dom även på den förra jag hade (med ascona axel) utan att den studsade och inga bättre hade jag att sätta dit.
Paniklösningen blev ett par oanvända gamla dämpare från farsans knallgula ford fairlaine som hittades i gömmorna. Byggde nya torn bak och fästen på axeln natten mot EDPS så jag fick dit dom dämparna utöver original, kör dubbla dämpare folkracestyle nu alltså :wink:

Provbörnade lite där vid halv 5 på morgonen utan några studs så då blev de snabbpackning och avfärd till piteå.
Väl på plats flöt de på bra, hade några gamla firestone 195/50 -15 jag åkte på.
12.46 och 179km/h med 2sek 60-fot blev bästa för dagen.
Kunde då lugnt å fint köra hem sen också :thumbright:

Bild

Systra sov som en stock i bilen påväg hem 8)
Bild

Efter det var de dags å fixa framvagn, hade sänkt styrväxeln lite för trågets skull. Sinnessjukt mkt bumpsteer :|
Flyttade ner, vinklde om och kortade styrarmarna på spindlarna så det blev betydligt mindre bumpsteer, mer styrvinkel och reducerad ackerman, nästan parallel styrning. TRevligt när man ska sladda och det gillar ju jag :hey:

Bild

Blev nya justerbara stötisar också, dom gamla hade inte oljan på insidan om vi säger så..
Bild

Sen har jag mest bara kört, den funka oförskämt bra faktiskt.
Var ner till lycksele på motorveckan, hade siktet inställt på driftingen och burnouten men tyvärr blev ju sladdandet inställt..
Lite bilder från utställningen och burnouten där.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Till sist lite film från burnouten på svt.
http://www.svt.se/nyhetsklipp/regionalt ... 200871.svt" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av MagnusS »

Satan va ball!
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av Gregerr »

Ja, oförskämt skön bil.
Fick skapligt ha begär.
Riktigt fin :thumbright:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av RoGGaH »

Vilket grymt busbils bygge :thumbright:
Riktigt frän.

Vad är backspeglarna från?
Har sökt nått liknande.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av Steve »

Gissar på såna här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ing-33700/" onclick="window.open(this.href);return false;

Och är det såna är funktionen i dom något diskutabel :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av MattiasH »

Jo det är såna, komplett värdelösa då glaset är galet mycket konext :doh:
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av hockne »

Funkar dämparna bra?
Audi s4 2.2 Turbo Avant
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Kadett City M60B40

Inlägg av Jonathan_ »

Sjukt kool, och tysk-åttan låter riktigt gött! :)

Jag förmodar att den här bilen är omöjlig att regga med 280 hk?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar