Den här har ju dock redan hunnit vara med om ett och annat sen jag skaffa den för typ 1,5 år sedan.
Då hade nån skjutit en låda raketer i den så en sanering deluxe till att börja med.
Har hunnit bli påkörd av småsystrar, skurit en motor, bruxa, fått tinnitus av bakaxeln, sladdat och lite sånt.
MEN..
det är inte kul att sladda med 50 vilda, knappt ens på vintern..
Botemedlet heter v8, planerna kom redan när jag hade den förra gula cityn med rödblockare så
jag har hållit ett öga halvöppet efter lämplig donator redan sen dess egentligen.
Hittade en fin, nae de var den inte

Dessutom besiktad och skattad till nyår, fin pendlarbil och helt OK förbrukning.
Kadetten gjordes iordning och besiktades UA den 15 mars för att sen åka raka spåret hem och kapa ur torped och tunnel.
Motorpaketet från bimmern lyftes också ur där nån dag efter och efter ytterligare lite kapande började den ligga på rätt plats i motorrummet.

Eftersom sumpen sitter riktigt kasst till, i framkant på motorn och dessutom sticker ut framåt ca en decimeter fick vi lov
att trolla lite med framvagnsbalken för att sänka motorn lite grann, dock sitter motorpaketet ändå lite högt i karossen.
Ny bakaxel var lika bra att sätta dit, en 1031 från 240 på eklast möjliga vis. punktade ihop fjäderskålarna från en kadett-axel innan jag kapade lös dom och satte dom på volvoaxeln, hur smidigt som helst. Sen en enklare momentbrygga/stege på det.

Bygga ny torped och tunnel, en kylare modell störst och lite gulfärg där det var plåtrent + motorrummet och sen i med delarna igen och göra klart de sista.

Elen gick rätt bra, montera tändningslåset från BMW´n på rattstången så jag fick med immobilizern och hela de köret så var de inga bekymmer. Bmw har ju faktiskt så smidig motorel där allt som hör motorstyrningen till går direkt till boxen och det som sitter ihop med övriga elen, typ tändninglås, varningslampor och lite sånt är samlat till ett enda kontaktstycke.
Stoppa ner storbatteriet från BMW´n under skuff-golvet tillsammans med en 2,5 liters catchtank så man får lite extra volym och dessutom slapp svetsa om i originaltanken (på brutala 37 liter

Stoppa i lite matta och gjorde några enklare konsoller inne i bilen också, väldigt trivsamt och civilt.

De var lite kort om bygget av bilen i våras, så det kommer mera