S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Tänkte lägga upp en byggtråd om min S10 -91 som nu håller på att få en 350+ TH400 monterad. Har kört hela sommaren med Megasquirt på originalsexan och det har fungerat perfekt. Det är en bakhjulsdriven enkelhytt med 5vxl manuell.
Tanken var att plocka i en Syclone-motor och automat men nu dök det upp en 350 till ett bra pris så Sy/Ty-motorn får ligga och vila ett tag. Motorn är en 89 TBI som skall få en annan kam. Har gjort adapterplåtar till motorfästena och skall även modifiera växellådsfästet för 400-lådan. Kardanen följde med lådan som kommer från en Olds -70 och passar perfekt, blev även en adapterplåt mellan motor och låda. Har 2 st turbosar att välja emellan, HX50 och KKK31. Behåller nog TBI-sprutet om jag inte snubblar över ett billigt TPI. Har ett TBI från en 454 liggandes och ihop med ökat bränsletryck klarar det av några extra hästar. Originaltopparna ger ju över 9 i komp så det går väl inte att ladda allt för mycket. Motorn ser fin ut under insuget så jag kommer inte att riva mer än nödvändigt.
Bild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av sabaton91 »

KOmmer följas :)
Älskar S10:or :)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Användarvisningsbild
svanke
Chevrolet owner
Inlägg: 134
Blev medlem: tor jan 13, 2005 10:55 am
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av svanke »

Ska bli roligt att följa, blir det någonting gjort åt bakvagnen?
Bild
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Sitter en standardaxel där nu men en 8.8 från en Explorer skulle sitta fint. Har monterat sänkblock och skall dit med lägre fjädrar, bara en bult som inte vill släppa taget. Har även gjort ett kit med Caltracs som skall monteras samtidigt. Sitter droppspindlar och fjädrar fram. Köpte knutkors idag och den yoke jag hittade på ebay var gjord för en extra grov knut, som tur fanns det kors med olika storlek så det löste sig. Nya motorfästen behövdes också då de gamla börjat separera. Har flyttat motorfästena ett steg bakåt, så att främre hålet på motorfästet sitter i bakre hålet på motorn, sedan är det en adapterplåt som gör att alla hål blir fyllda med skruv. Gjorde en slät plåt i 4mm men den sviktade bra så nu blir det en bockad 5mm plåt så då bör det hålla sig rakt. Nu hamnar motorn bra i längsled, fick knacka lite i torpedväggen men bara på ett begränsat område.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Bild
Så här ser det ut med motorn på plats.
Senast redigerad av thojo den ons maj 23, 2012 8:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av David Herbertsson »

Roligt projekt!
Lycka till!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Sådärja.. Nu åkte motorn fram någon cm igen... Det blev precis för trångt för kardanstången och att korta den så lite känndes inget vidare. Det dyker nog upp en Fordaxel snart och då kanske det behöver justeras någon igen. Kardan sitter dock på plats. Nu måste växellådsfästet justeras i höjdled och svetsas fast, 1-2 grader högre på lådan än på bakaxeln pratar man ju om, får sikta på något liknande. Fick flytta fästet till baksidan av växllådsbalken då en 400 är mycket längre än en 5vxl.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Har börjat måtta in turbo och intercooler. Funderar på att använda samma variant som Sy/Ty. Har en nedre kylare över och tänkte använda detta marknadsfynd mellan turbo och motor. Vad tror ni om det, räcker den till? Ca2" anslutning.
Bild
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Här syns nedre kylaren.
Bild
Senast redigerad av thojo den ons maj 23, 2012 8:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Så här har jag tänkt mig placera turbon. Blir att bygga grenrör själv. Rörböjar inhandlade, 42.4 utv bör väl räcka?
Bild
Senast redigerad av thojo den ons maj 23, 2012 8:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
lille-skutt
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Ort: ljungby

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av lille-skutt »

Mer v8 turbo åt folket, jag byggde om orginalgrenrören på min 350 å drog ihop till en t6-fläns med samma turboplacering som du fast i min volvo 945a!
då mitt bygge är ett dyrare snikbygge så kommer ja att bygga om ett 4-portars gjutjärnsinsug med spridaranslutningar, hur skall du göra med ditt?
för TBI är ju inte direkt så mycket att hurra över med det löjligt låga soppatrycket, misstänker att det kommer skjuta ladd rätt in i spridarna så fort dom öppnar :?
learning by trail and error
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av Johan_P »

Hade en precis lika dan s10 som din. tyckte dom gick bra med v6:an men med v8 lär dom gå ännu bättre men jag förstår mig inte på alla som ska envisas med att montera turbo. Den motor har ju potential utan turbo. Men det är väl kanske ett enklare sätt att tjäna extra hästkrafter på. i viket fall så blir det fränt.och det är ju inte dyrt heller med att köpa delar till jänke bilar. ett stort plus.vet att det finns vissa astron som har v8. så det borde ju inte vara några problem med om reggning. jänkarna är ju snälla med att lämna i från sig alla uppgifter. till skillnad från tyska biltillverkare tex.
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Var inne på att bygga om originalrören men det får inte plats, måste bli helt nybyggda. Tänker använda TBI från en 454 och även köra med högre tryck. Räcker inte det så har jag planer på att sätta in vanliga spridare på något lämpligt ställe. Jagar ett TPI-sprut för lämpliga pengar under tiden.
Anledningen till att det blir turbo är delvis denna sida som inspirerat. Tanken att köra fort på låg budget lockar, dessutom är det ju bra att kunna använda pickisen som arbetsfordon vid behov. Denna går kanonfint och billigt med 6:a, på litern trots full last och raskt tempo. Dock satt det en 5vxl låda i från början, nu är det en preppad 400 så förbrukningen kommer ju klart att bli lidande.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av Johan_P »

hehe ja man känner ju igen det där. man ska inte sitta och läsa här för länge har jag märkt man får såna konstiga ider om alla möjliga byggen man skulle kunna bygga. soppa förbrukningen lär ju gå upp lite grann. 6:an var ju hyfsat snål. körde min på ca 0,8 lång körning. tpi sprutet ska vara bra enligt vad jag har hört så ska man även kunna "mapa" dom. ska bli kul och se hur detta slutar saknar min pickis.
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

S10 med V8, Turbo och Megasquirt

Inlägg av thojo »

Bild
Mätte in vinkeln på växellådan idag. Det blir nog att korta kardanstången ändå. 3cm bör fungera och då hamnar motorn lite längre bak.
Senast redigerad av thojo den ons maj 23, 2012 8:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar