B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)
-
- Forumsberoende
Re: B20 turbo dragster (60-fot rekord och HAVERI)
ufatteli at "blomsterpottan" er død.... bra gjort!!!
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
En 4-sekunders-repa kräver en hel del
Målet i år är 8,5s på 402meter...
Här finns film på haveriet:
http://www.youtube.com/watch?v=ZQBZBSEo ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Målet i år är 8,5s på 402meter...
Här finns film på haveriet:
http://www.youtube.com/watch?v=ZQBZBSEo ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
grattis till de fina 60fot och 201m tiderna. tråkigt med motorn bara. klarade sig toppen skapligt?
hoppas ni hinner få ihop reserv motorn till piteå.
hoppas ni hinner få ihop reserv motorn till piteå.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
B20 turbo dragster (60-fot rekord och HAVERI)
Toppen skal planas nu i kväll. Ventilerna ser ok ut, men vet mer efter å ha demonterat dom.
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Dom går ofta bäst innan det smäller!
Cool motor.
Hur mycket borr var det?

Hur mycket borr var det?
92mm. Gick hårdast första hälgen i maj, test&tune, 2,55bar. Tyvärr Inget grepp då.. Var svår å varva upp nu... 25sek på transbraken är ingen höjdare...
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Toppen planat. Säten ser bra ut.
Skal rengjöra ventiler och putsa säten imårn, men dom verkar ha klarat sej.
Säten ser ut som nya nästan. Inget problem å kjöra e85 utan blyersätningsmedel...
Vi skal gjöra en provmätning på ventilfjädrarna imårn också.
Några avgasventiler hadde blivit lite större upptill (ohärdat tip) så det blev å putsa lite av dom för å få dom ur toppen..
Håller på å hona ventillyftar-hål. Alla nya Volvo original-lyftare går trögt, alltid. Är dom gjort större med hensikt, eller har verktyget på fabriken blivit sämre med åren?
Jag vil at lyftarna skal snurra mycket lätt..
Så blir det å epoxy-limma dit kork imellan ventillyftarhålen, enligt gamla Timo-trixet. Jag har aldrig hatt problemer med kamaxlarna och lyftarna sedan jag började med det. Någon andra erfarenheter?
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Skal rengjöra ventiler och putsa säten imårn, men dom verkar ha klarat sej.
Säten ser ut som nya nästan. Inget problem å kjöra e85 utan blyersätningsmedel...
Vi skal gjöra en provmätning på ventilfjädrarna imårn också.
Några avgasventiler hadde blivit lite större upptill (ohärdat tip) så det blev å putsa lite av dom för å få dom ur toppen..
Håller på å hona ventillyftar-hål. Alla nya Volvo original-lyftare går trögt, alltid. Är dom gjort större med hensikt, eller har verktyget på fabriken blivit sämre med åren?
Jag vil at lyftarna skal snurra mycket lätt..
Så blir det å epoxy-limma dit kork imellan ventillyftarhålen, enligt gamla Timo-trixet. Jag har aldrig hatt problemer med kamaxlarna och lyftarna sedan jag började med det. Någon andra erfarenheter?
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Bra att toppen klarade sig, bara slänga ihop en botten, köra in lite o sedan ladda mer än någonsin nu! 
Jag tog någon slags avfallsplast pluggar, vet ej var jag fick tag i materialet, skulle haft nylonpluggar men av någon anledning kom jag över grå återvunnen plast, ungefär samma sak iaf. Svarvade en hatt uppåt så de inte ska ramla igenom.
Tror mer på plast än på kork iaf!
Ang lyftarna så går dom trögt ja, om man inte smörjer in dom med MASSOR med olja när du monterar, får då brukar de gå hur lätt som hellst sedan (det behövs olja så det rinner om dom), och jag körde med gevärsborstar i alla hål först för att få bort smuts. Även genomgående oljekanaler (finns små o stora borstar att köpa på vapenaffärer samt långa skaft).
Jag snålade oxå med olja först på några, drog på lite på sidorna men det räcker inte utan smeta på i block och doppa tryckarna i olja så tror jag det går, det var konstigt nog stor skillnad.

Jag tog någon slags avfallsplast pluggar, vet ej var jag fick tag i materialet, skulle haft nylonpluggar men av någon anledning kom jag över grå återvunnen plast, ungefär samma sak iaf. Svarvade en hatt uppåt så de inte ska ramla igenom.
Tror mer på plast än på kork iaf!
Ang lyftarna så går dom trögt ja, om man inte smörjer in dom med MASSOR med olja när du monterar, får då brukar de gå hur lätt som hellst sedan (det behövs olja så det rinner om dom), och jag körde med gevärsborstar i alla hål först för att få bort smuts. Även genomgående oljekanaler (finns små o stora borstar att köpa på vapenaffärer samt långa skaft).
Jag snålade oxå med olja först på några, drog på lite på sidorna men det räcker inte utan smeta på i block och doppa tryckarna i olja så tror jag det går, det var konstigt nog stor skillnad.
18 timmars garagepass över.
Resultat havari:
Block, en kolv, topplockspackning, betong i oljan=betong i turbons lager som gick trögt. ( Blev fixat
)
Avgasventil sylinder 1 var sned och hadde blivit det efter kontakt med kolven=ventilflyt. Tryck på öppen ventil: 109kg....
Fjädrar tappat trycket?
Annars har man blivit förtalt at det var 47kg på stängd ventil och 128-130 på öppen..
Vi hittade 54-67kg på stängd ventil, knappast årsakat av fjädrar som har tappat trycket. På öppen: 109-126...
Konklution: vi har lika mycket tryck som Jens hadde på stängd ventil, ergo kam-ramperna är årsaken till knäckta kamaxlar hos Jens...
Nu kvarstår å svarva knastspor i en ny ventil, rengjöra motor, innsug och starta montering. Så måste gamla blocket ur dragsteren.
Marius i lilla svarven:

Toppenjobb:

Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Resultat havari:
Block, en kolv, topplockspackning, betong i oljan=betong i turbons lager som gick trögt. ( Blev fixat

Avgasventil sylinder 1 var sned och hadde blivit det efter kontakt med kolven=ventilflyt. Tryck på öppen ventil: 109kg....
Fjädrar tappat trycket?
Annars har man blivit förtalt at det var 47kg på stängd ventil och 128-130 på öppen..
Vi hittade 54-67kg på stängd ventil, knappast årsakat av fjädrar som har tappat trycket. På öppen: 109-126...
Konklution: vi har lika mycket tryck som Jens hadde på stängd ventil, ergo kam-ramperna är årsaken till knäckta kamaxlar hos Jens...
Nu kvarstår å svarva knastspor i en ny ventil, rengjöra motor, innsug och starta montering. Så måste gamla blocket ur dragsteren.
Marius i lilla svarven:

Toppenjobb:

Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Förstår jag Norskan rätt?
Höga sätestryck dödar kamaxlar med branta ramper?
Är väl ungefär det jag påstått hela tiden isåfall.
Högt avgastryck ger juh bara högt motstånd de första tiondelarna av lyftet, där kammen har en 'spelutjämningsramp' ändå.
Och har då väldigt stark 'utväxling' att öppna då högt tryck råder.
Högt sätestryck ger juh högt motstånd en betydligt längre del av öppningsrampen upp mot maxlyft, iallafall tills där eventuellt tryck möter fjädrar som är hårdare i fullt lyft, och som då blir lite 'mjukare' att öppna pga kamnocken avtar i lyfthastighet nära maxlyftet.
Och kamaxelprat....
Var och bevittnade en Audimaskin som bromsade 1005hk på hjulen i lördags.(Dahlbäck racing)
Och ni anar inte kamaxelvärdena, många har på tok för vassa kammar kan jag säga.
Får inte säga kamvärderna på audimotorn tyvärr.
Roliga var att det fanns lite mera att hämta i maskin, mapsensorn och ägaren hängde inte med längre.
Höga sätestryck dödar kamaxlar med branta ramper?
Är väl ungefär det jag påstått hela tiden isåfall.
Högt avgastryck ger juh bara högt motstånd de första tiondelarna av lyftet, där kammen har en 'spelutjämningsramp' ändå.
Och har då väldigt stark 'utväxling' att öppna då högt tryck råder.
Högt sätestryck ger juh högt motstånd en betydligt längre del av öppningsrampen upp mot maxlyft, iallafall tills där eventuellt tryck möter fjädrar som är hårdare i fullt lyft, och som då blir lite 'mjukare' att öppna pga kamnocken avtar i lyfthastighet nära maxlyftet.
Och kamaxelprat....
Var och bevittnade en Audimaskin som bromsade 1005hk på hjulen i lördags.(Dahlbäck racing)
Och ni anar inte kamaxelvärdena, många har på tok för vassa kammar kan jag säga.
Får inte säga kamvärderna på audimotorn tyvärr.
Roliga var att det fanns lite mera att hämta i maskin, mapsensorn och ägaren hängde inte med längre.

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Nytt natt-pass i garaget.
Etter en hel del bearbetning av stakarna, passade dom i Venolia-kolvarna. Så svarvade vi knastspår i utbytta ventilen. Demonterade havererade motoren:

Kvalitetskolv. Hadde inte gått i bitar!!

Bevis på at sylindrena var slitna och at det rostiga ringspåret från när det stod blomster i blocket finns kvar.
Så här har sylindrarna sett ut hela tiden. ;

Resultat efter dagen i dag, mycket maskinering och småstrul:

Pluss toplock klart för montering.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Etter en hel del bearbetning av stakarna, passade dom i Venolia-kolvarna. Så svarvade vi knastspår i utbytta ventilen. Demonterade havererade motoren:

Kvalitetskolv. Hadde inte gått i bitar!!

Bevis på at sylindrena var slitna och at det rostiga ringspåret från när det stod blomster i blocket finns kvar.
Så här har sylindrarna sett ut hela tiden. ;

Resultat efter dagen i dag, mycket maskinering och småstrul:

Pluss toplock klart för montering.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Senast redigerad av PerAage den ons jul 04, 2012 2:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Bra jobbat! Lycka till med att få ihop grejerna o tävlandet

mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Nattpass över:D
Motor i, varmkjörd, efterfragen etter mycket strul med å få upp en avdragen ARP-stud från blocket, utan å demontera toppen.

Kamaxel innkjörd, motoren går fortfarande lite trögt rundt, troligen kolvringar som går trögt.
Nu skal det sovas.
Motor i, varmkjörd, efterfragen etter mycket strul med å få upp en avdragen ARP-stud från blocket, utan å demontera toppen.

Kamaxel innkjörd, motoren går fortfarande lite trögt rundt, troligen kolvringar som går trögt.
Nu skal det sovas.
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Hej du tror inte blocket skulle hålla bättre on du mont, längre vevstakar,
för om man ser på kolven så verkar kolvbulten att flytta ganska mycket,med längre
vevstakar blir det mindre sidotryck,Har du 145mm stake med 80 eller 86 i slag,
Kanske en 158mm stake då blir det en helt annan utväxling vad tror DU ?
Häls Lacke
för om man ser på kolven så verkar kolvbulten att flytta ganska mycket,med längre
vevstakar blir det mindre sidotryck,Har du 145mm stake med 80 eller 86 i slag,
Kanske en 158mm stake då blir det en helt annan utväxling vad tror DU ?
Häls Lacke