Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
hur kollar du olje nivån?
ska inte va nå problem med lite för hög nivå i en pg men den kan trycka ur sig i vent slangen ut på banan om man inte har en olje uppsamlare.
vad har du för ventil hus?
mvh jens
ska inte va nå problem med lite för hög nivå i en pg men den kan trycka ur sig i vent slangen ut på banan om man inte har en olje uppsamlare.
vad har du för ventil hus?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Niklassandstrom
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
kollar med motorn igång och lådan i park.
kom på vad jag har gjort för fel nu när du nämde hur jag skulle kolla nivån, vilken tanke vurpa man gjort....
bilen har inte stått rakt när jag mätt så stickan visar ju automatiskt fel då. stod på pallbockar baktill.
blir till att göra om göra rätt imorgon
de sitter ett jw pro-tree ventilhus med transbrake.
hur är det med knapparna egentligen? läste om att en knapp inte klarar av att hålla strömmen till transbraken och skulle brinna av. men de kanske är gammalt?
Mvh Niklas
kom på vad jag har gjort för fel nu när du nämde hur jag skulle kolla nivån, vilken tanke vurpa man gjort....
bilen har inte stått rakt när jag mätt så stickan visar ju automatiskt fel då. stod på pallbockar baktill.
blir till att göra om göra rätt imorgon
de sitter ett jw pro-tree ventilhus med transbrake.
hur är det med knapparna egentligen? läste om att en knapp inte klarar av att hålla strömmen till transbraken och skulle brinna av. men de kanske är gammalt?
Mvh Niklas
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Biondo switch! Tb tar nån plats mellan 5-15Amp! Relá gjör tidsdröjningen ostabil och lång. Vil du ha vettig och stabil reactionstid, eller Inte?
Tog mej en sesong å realisera reactionstiderna från träningsgranen.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Tog mej en sesong å realisera reactionstiderna från träningsgranen.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Jag har kört med OKs tutknapp och 2 olika halvdyra (40-50 $) Dedenbear/Biondo TB knappar och har ej märkt nån skillnad i reaktionstid
Jag har kört både med och utan relä och märkte ingen skillnad. Har ett vanligt enkelt boschrelä nu
Vet en racer som köpte nått supervärstingrelä och tycktes få bättre reaktion då
Pratade med min elguru om det och han skrattade bara och sa "Nu snackar vi millisekunder"
I syvende och sist så gäller det bara att släppa knappjäveln i tid om man vill ha bra reaktionstid
Jag har kört både med och utan relä och märkte ingen skillnad. Har ett vanligt enkelt boschrelä nu
Vet en racer som köpte nått supervärstingrelä och tycktes få bättre reaktion då
Pratade med min elguru om det och han skrattade bara och sa "Nu snackar vi millisekunder"
I syvende och sist så gäller det bara att släppa knappjäveln i tid om man vill ha bra reaktionstid
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Tjenare.
Skall du åka Competition, så får du inte använda både turbo och lustgas.
Jag kan inte något direkt om turbo, men jag vet att i dragracing, så brukar dom ställa om tändningen rejält på startlinjen, så det tänder ända ut i avgassystemet, och får snurr på turbon på det viset. Låter rätt elakt, och både turbon och motorn får rätt mycket stryk av det.
Jag tror inte det är något fel med Danielssons turbiner, för dom köper allt innehåll från USA (vad jag vet), sedan komponerar dom ihop innehållet så det skall passa stallspeed och motoreffekt/vridet. Köper man en turbin av dom, så ingår det dessutom att dom öppnar den och ändrar den 1 gång, om den inte skulle passa motorkombinationen perfekt. Inte helt fel.
Apropå transbreak, så stå inte för länge och stalla med transbreaken i, för det bygger enormt mycket värme i turbinen.
Just my 20 cents.
Skall du åka Competition, så får du inte använda både turbo och lustgas.
Jag kan inte något direkt om turbo, men jag vet att i dragracing, så brukar dom ställa om tändningen rejält på startlinjen, så det tänder ända ut i avgassystemet, och får snurr på turbon på det viset. Låter rätt elakt, och både turbon och motorn får rätt mycket stryk av det.
Jag tror inte det är något fel med Danielssons turbiner, för dom köper allt innehåll från USA (vad jag vet), sedan komponerar dom ihop innehållet så det skall passa stallspeed och motoreffekt/vridet. Köper man en turbin av dom, så ingår det dessutom att dom öppnar den och ändrar den 1 gång, om den inte skulle passa motorkombinationen perfekt. Inte helt fel.
Apropå transbreak, så stå inte för länge och stalla med transbreaken i, för det bygger enormt mycket värme i turbinen.
Just my 20 cents.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
- Niklassandstrom
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Äntligen litet framgång!
Hittade det som strulade med växellådan.
Det visade sig vara bandet som inte var justerat och ena slangen till oljekylaren var litet igensatt, så det blev till att plocka isär och göra rent. Men sedan fungerade lådan utmärkt!
Det har blivit lite provkörning i veckan. http://youtu.be/19osFwPfT8Y
Var riktigt fint och känna när motorn börja bygga laddtryck och det sköt på lite extra.
Kan knappt vänta till bilen blivit färdigmappad. Kommer bli så jäkla gott att få komma ut på strippen och gasa litet
Det blev två bilder på bilen när den fick titta ut ifrån garaget.
Hittade det som strulade med växellådan.
Det visade sig vara bandet som inte var justerat och ena slangen till oljekylaren var litet igensatt, så det blev till att plocka isär och göra rent. Men sedan fungerade lådan utmärkt!
Det har blivit lite provkörning i veckan. http://youtu.be/19osFwPfT8Y
Var riktigt fint och känna när motorn börja bygga laddtryck och det sköt på lite extra.
Kan knappt vänta till bilen blivit färdigmappad. Kommer bli så jäkla gott att få komma ut på strippen och gasa litet
Det blev två bilder på bilen när den fick titta ut ifrån garaget.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Vad trevlig med en ny bil i 4to6, välkommen! Dom audifemmorna låter ju så råa
Nu får Åhlmans och hans amazon en hårig motståndare hoppas jag. Hinner du köra nått i år?
Nu får Åhlmans och hans amazon en hårig motståndare hoppas jag. Hinner du köra nått i år?
- Niklassandstrom
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Förhoppningen ligger på att köra på Kjula po3. Kan eventuellt bli lite test n tune/licensuppkörning innan om det finns möjligheter.
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Fränt stuk.
Kolla så du har 75mm frigång under ic så det inte blir strul med fotocellerna bara
Kolla så du har 75mm frigång under ic så det inte blir strul med fotocellerna bara
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Ball bil.
Är det pastorns gamla?
Är det pastorns gamla?
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niklassandstrom
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Tack för tipset. Ska ta och måtta det för säkerhetsskull. Vore tråkigt om det skulle strula när man äntligen kommer till banan.
Nej det är inte pastorns gamla. Har för mig att hans bil hamnade i Norge tillslut.
Denna bil har Henrik Olsson haft. De är även den bilen som gick 9,27 @ 257km/h på Tullinge med 4wd.
Mvh Niklas
Nej det är inte pastorns gamla. Har för mig att hans bil hamnade i Norge tillslut.
Denna bil har Henrik Olsson haft. De är även den bilen som gick 9,27 @ 257km/h på Tullinge med 4wd.
Mvh Niklas
- Niklassandstrom
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
En liten update.
Var iväg och skulle köra min första repa på strippen på landracings final på Lunda.
Blev ren katastrof kan man säga
Repa 1 fick avbrytas efter burnout då generatorremmen flög av.
Så blev byte av rem i uppliningskön.
I andra repan så blev det iallafall en burnout men när jag väl ska upp och aktivera lustgasen så kommer motorn aldrig upp på startvarv utan jag släpper av och åker iväg i tron bara om att det var lustgasen som inte blivit aktiverad. Tillbaka i depån så visar det sig att det är turbinen som gett upp.
Så blev att lasta och åka hem och riva.
Visade sig att låsringen till statorn släppt och löpt amok i turbinen.
Men som tur så gick det att laga turbinen. Blev att rikta bladen i turbinen och bygga en ny stator.
Så i nuläget så är det att göra rent innuti lådan då det blev lite spån i oljan. Och sedan skruva tillbaka allt. Så vi får se om det blir någon mer körning i år. Motivationen har fått sig en törn och de verkar inte finnas så många tillfällen att köra kvar. Så vi får se hur det blir.
Med vänlig hälsning, Niklas Sandström
Var iväg och skulle köra min första repa på strippen på landracings final på Lunda.
Blev ren katastrof kan man säga
Repa 1 fick avbrytas efter burnout då generatorremmen flög av.
Så blev byte av rem i uppliningskön.
I andra repan så blev det iallafall en burnout men när jag väl ska upp och aktivera lustgasen så kommer motorn aldrig upp på startvarv utan jag släpper av och åker iväg i tron bara om att det var lustgasen som inte blivit aktiverad. Tillbaka i depån så visar det sig att det är turbinen som gett upp.
Så blev att lasta och åka hem och riva.
Visade sig att låsringen till statorn släppt och löpt amok i turbinen.
Men som tur så gick det att laga turbinen. Blev att rikta bladen i turbinen och bygga en ny stator.
Så i nuläget så är det att göra rent innuti lådan då det blev lite spån i oljan. Och sedan skruva tillbaka allt. Så vi får se om det blir någon mer körning i år. Motivationen har fått sig en törn och de verkar inte finnas så många tillfällen att köra kvar. Så vi får se hur det blir.
Med vänlig hälsning, Niklas Sandström
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Svetsade byggaren statorn nu så du bara har en låsning? Jäkligt surt problem är det iaf, hände oss också när vi åkte converter byggd på 8" Opel ämne och oem stator.
- Niklassandstrom
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Yes, nu är den svetsad på ena sidan. Så får hoppas att det håller denna gång. Man undrar ju lite varför låsringen har hoppat ur spåret.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace
Statorn trycks bakåt med en väldigt stor kraft från turbin men varför låsringarna hoppar ur vet ja inte, men dom gör de. Eftermarknads statorer har bara låsring från ena hållet och en rejäl kant som dioden bottnar mot.