Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur kollar du olje nivån?

ska inte va nå problem med lite för hög nivå i en pg men den kan trycka ur sig i vent slangen ut på banan om man inte har en olje uppsamlare.
vad har du för ventil hus?
mvh jens
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Niklassandstrom »

kollar med motorn igång och lådan i park.
kom på vad jag har gjort för fel nu när du nämde hur jag skulle kolla nivån, vilken tanke vurpa man gjort....
bilen har inte stått rakt när jag mätt så stickan visar ju automatiskt fel då. :doh: stod på pallbockar baktill.
blir till att göra om göra rätt imorgon :thumbright:

de sitter ett jw pro-tree ventilhus med transbrake.

hur är det med knapparna egentligen? läste om att en knapp inte klarar av att hålla strömmen till transbraken och skulle brinna av. men de kanske är gammalt?

Mvh Niklas
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av PerAage »

Biondo switch! Tb tar nån plats mellan 5-15Amp! Relá gjör tidsdröjningen ostabil och lång. Vil du ha vettig och stabil reactionstid, eller Inte? :)
Tog mej en sesong å realisera reactionstiderna från träningsgranen.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av T-27 »

Jag har kört med OKs tutknapp och 2 olika halvdyra (40-50 $) Dedenbear/Biondo TB knappar och har ej märkt nån skillnad i reaktionstid
Jag har kört både med och utan relä och märkte ingen skillnad. Har ett vanligt enkelt boschrelä nu
Vet en racer som köpte nått supervärstingrelä och tycktes få bättre reaktion då
Pratade med min elguru om det och han skrattade bara och sa "Nu snackar vi millisekunder"
I syvende och sist så gäller det bara att släppa knappjäveln i tid om man vill ha bra reaktionstid :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Tjenare.
Skall du åka Competition, så får du inte använda både turbo och lustgas.
Jag kan inte något direkt om turbo, men jag vet att i dragracing, så brukar dom ställa om tändningen rejält på startlinjen, så det tänder ända ut i avgassystemet, och får snurr på turbon på det viset. Låter rätt elakt, och både turbon och motorn får rätt mycket stryk av det.
Jag tror inte det är något fel med Danielssons turbiner, för dom köper allt innehåll från USA (vad jag vet), sedan komponerar dom ihop innehållet så det skall passa stallspeed och motoreffekt/vridet. Köper man en turbin av dom, så ingår det dessutom att dom öppnar den och ändrar den 1 gång, om den inte skulle passa motorkombinationen perfekt. Inte helt fel.
Apropå transbreak, så stå inte för länge och stalla med transbreaken i, för det bygger enormt mycket värme i turbinen.

Just my 20 cents.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Niklassandstrom »

Äntligen litet framgång!
Hittade det som strulade med växellådan. :thumbright:
Det visade sig vara bandet som inte var justerat och ena slangen till oljekylaren var litet igensatt, så det blev till att plocka isär och göra rent. Men sedan fungerade lådan utmärkt!

Det har blivit lite provkörning i veckan. http://youtu.be/19osFwPfT8Y
Var riktigt fint och känna när motorn börja bygga laddtryck och det sköt på lite extra.
Kan knappt vänta till bilen blivit färdigmappad. Kommer bli så jäkla gott att få komma ut på strippen och gasa litet :thumbright:

Det blev två bilder på bilen när den fick titta ut ifrån garaget.

Bild
Bild
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Christofer »

Vad trevlig med en ny bil i 4to6, välkommen! Dom audifemmorna låter ju så råa :)

Nu får Åhlmans och hans amazon en hårig motståndare hoppas jag. Hinner du köra nått i år?
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Niklassandstrom »

Förhoppningen ligger på att köra på Kjula po3. Kan eventuellt bli lite test n tune/licensuppkörning innan om det finns möjligheter.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Tjernell »

Fränt stuk.

Kolla så du har 75mm frigång under ic så det inte blir strul med fotocellerna bara
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av wiell »

Ball bil.
Är det pastorns gamla?
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Niklassandstrom »

Tack för tipset. Ska ta och måtta det för säkerhetsskull. Vore tråkigt om det skulle strula när man äntligen kommer till banan. :D


Nej det är inte pastorns gamla. Har för mig att hans bil hamnade i Norge tillslut.
Denna bil har Henrik Olsson haft. De är även den bilen som gick 9,27 @ 257km/h på Tullinge med 4wd.

Mvh Niklas
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Niklassandstrom »

En liten update.
Var iväg och skulle köra min första repa på strippen på landracings final på Lunda.
Blev ren katastrof kan man säga :-)
Repa 1 fick avbrytas efter burnout då generatorremmen flög av.

Så blev byte av rem i uppliningskön.

I andra repan så blev det iallafall en burnout men när jag väl ska upp och aktivera lustgasen så kommer motorn aldrig upp på startvarv utan jag släpper av och åker iväg i tron bara om att det var lustgasen som inte blivit aktiverad. Tillbaka i depån så visar det sig att det är turbinen som gett upp.
Så blev att lasta och åka hem och riva.

Visade sig att låsringen till statorn släppt och löpt amok i turbinen.
Men som tur så gick det att laga turbinen. Blev att rikta bladen i turbinen och bygga en ny stator.
Så i nuläget så är det att göra rent innuti lådan då det blev lite spån i oljan. Och sedan skruva tillbaka allt. Så vi får se om det blir någon mer körning i år. Motivationen har fått sig en törn och de verkar inte finnas så många tillfällen att köra kvar. Så vi får se hur det blir.

Med vänlig hälsning, Niklas Sandström
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Christofer »

Svetsade byggaren statorn nu så du bara har en låsning? Jäkligt surt problem är det iaf, hände oss också när vi åkte converter byggd på 8" Opel ämne och oem stator.
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Niklassandstrom »

Yes, nu är den svetsad på ena sidan. Så får hoppas att det håller denna gång. Man undrar ju lite varför låsringen har hoppat ur spåret.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Christofer »

Statorn trycks bakåt med en väldigt stor kraft från turbin men varför låsringarna hoppar ur vet ja inte, men dom gör de. Eftermarknads statorer har bara låsring från ena hållet och en rejäl kant som dioden bottnar mot.
Skriv svar