Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Det tenderar att bli väldigt fina bitar i denna tråden, Bonnabillet eller inte !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Satt mig här i tråden & bläddrar efter momentet till ARP toppbulatarna. Så
jag kan väl medela att motorn nu sitter i bilen, nytt insug byggt & nya pinnar
hydraulprofil NH240 ligger i garaget & åker strax ner i bilen.
har glömt köpa olja av allt så det blir ingen uppstart idag. Förvirrad.se
//Robban
jag kan väl medela att motorn nu sitter i bilen, nytt insug byggt & nya pinnar
hydraulprofil NH240 ligger i garaget & åker strax ner i bilen.
har glömt köpa olja av allt så det blir ingen uppstart idag. Förvirrad.se
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Är väl 130nm på arp med fett vill ja minnas ?:)
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
120 vad jag hittade i tråden. Dragit 110 & låtit den stå några dagar sen drog jag 110
igen. Ska starta upp den ikv/natt & varmköra sen dra den 120nm.
//Robban
igen. Ska starta upp den ikv/natt & varmköra sen dra den 120nm.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Vad kör du för topp packning o några modifikationer på motorblock typ o-ring?
M12 12.9 går dra 136Nm, men brukar bara sabba packningen att dra hårdare än original 110.
M12 12.9 går dra 136Nm, men brukar bara sabba packningen att dra hårdare än original 110.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Nu sitter det en Elring packning. Kvalitetsmässigt motsvarar dem väl volvos original Goetze. Fick tyvärr
inte tag i Goetze där jag handlar & jag går inte på volvo & betalar 4ggr pengarna för samma
Toppen & även blocket är planat. Ingen oringning. håller det inte får det bli en skärrings.
Bilen är iaf startad. Så nu håller jag på dona med lite annat småskit, Kommer en
klump med bilder senare idag!
//Robban
inte tag i Goetze där jag handlar & jag går inte på volvo & betalar 4ggr pengarna för samma
Toppen & även blocket är planat. Ingen oringning. håller det inte får det bli en skärrings.
Bilen är iaf startad. Så nu håller jag på dona med lite annat småskit, Kommer en
klump med bilder senare idag!
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Då ska vi se!
Lägger upp dem i ordningen som det skedde i.
Tråget som jag gjorde skvalpplåt i med lucka. Funkade finfint. Hade
problem förut med att oljetrycket försvann när jag kugga i 2an.
motorn i. Gjorde om lite småskit & byggde nytt fäste för servopumpen.
Förlängning av trådar till TPS & IAT.
Jo nog blir det stökigt här åxå efter några timmars skruvande
Wastegutten iordninggjord med putsat säte & borrat i styrningar för flänslen.
Spjällhuset. Slangdragning inte 100% klar.
Motorn "Färdig". Knäckte till en kåpa mellan 2 balkbitar jag hade i garaget. blev samma
borstade rostfria som sitter framför kylarn & ovanför tändstiften.
& så riva igen för omdragning
Nu blire inställning av kammarna (Gör om gör rätt) & sen få lite mil på den & en bromsning sen
så får vi hoppas på 600+. Ser ju ut som om det är 950+ iaf
//Robban
Lägger upp dem i ordningen som det skedde i.
Tråget som jag gjorde skvalpplåt i med lucka. Funkade finfint. Hade
problem förut med att oljetrycket försvann när jag kugga i 2an.
motorn i. Gjorde om lite småskit & byggde nytt fäste för servopumpen.
Förlängning av trådar till TPS & IAT.
Jo nog blir det stökigt här åxå efter några timmars skruvande
Wastegutten iordninggjord med putsat säte & borrat i styrningar för flänslen.
Spjällhuset. Slangdragning inte 100% klar.
Motorn "Färdig". Knäckte till en kåpa mellan 2 balkbitar jag hade i garaget. blev samma
borstade rostfria som sitter framför kylarn & ovanför tändstiften.
& så riva igen för omdragning
Nu blire inställning av kammarna (Gör om gör rätt) & sen få lite mil på den & en bromsning sen
så får vi hoppas på 600+. Ser ju ut som om det är 950+ iaf
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
Tack för orden Gabbe!
Nu är den körd lite mer, fått ihop runt 15-16 mil på den. Enda "Strulet" hittills är att jag måste nog göra om utväxlingen
till spjället lite. Blev jätte lätt på pedalen + att den öppnar ca 10% på 7-8mm pedalrörelse. Det tillsammans med
större plenum (drygt 6L) som gör att jag får lite lagg när jag släpper gasen när jag tomvarvar gör det väldigt lätt
få ladyquit
Så ska göra om i gasmekanismen lite men annars känns allt ok.
Kammarna som hamnade i motorn nu är NH240 profiler som
är inställda med lite högre nockvinkel. Har 1.9 TDC lyft in
& just nu 1.3 TDC lyft ut, ska ge 110 grader vid 1.89 TDC L.
Jag är ganska grön på detta med kammar & inställningar så
ser det tokigt ut säg till!
Lung & schysst i gången & hyffsat stabil lambda efter att jag
pillat lite i voltkompenseringar mm.
60kpa insugstryck på tomgång 950rpm, ca 65 kpa vid 2400rpm
landsväg.
Mappad i ca 5 minuter på landsväg så den skulle bli körbar så jag har inte
spöat den något ännu. mappad upp till 150kpa & 4500varv.
Återkommer när jag nött in den lite mer & bytt olja, så ska det mappas på lite
mer tryck
//Robban
Nu är den körd lite mer, fått ihop runt 15-16 mil på den. Enda "Strulet" hittills är att jag måste nog göra om utväxlingen
till spjället lite. Blev jätte lätt på pedalen + att den öppnar ca 10% på 7-8mm pedalrörelse. Det tillsammans med
större plenum (drygt 6L) som gör att jag får lite lagg när jag släpper gasen när jag tomvarvar gör det väldigt lätt
få ladyquit
Så ska göra om i gasmekanismen lite men annars känns allt ok.
Kammarna som hamnade i motorn nu är NH240 profiler som
är inställda med lite högre nockvinkel. Har 1.9 TDC lyft in
& just nu 1.3 TDC lyft ut, ska ge 110 grader vid 1.89 TDC L.
Jag är ganska grön på detta med kammar & inställningar så
ser det tokigt ut säg till!
Lung & schysst i gången & hyffsat stabil lambda efter att jag
pillat lite i voltkompenseringar mm.
60kpa insugstryck på tomgång 950rpm, ca 65 kpa vid 2400rpm
landsväg.
Mappad i ca 5 minuter på landsväg så den skulle bli körbar så jag har inte
spöat den något ännu. mappad upp till 150kpa & 4500varv.
Återkommer när jag nött in den lite mer & bytt olja, så ska det mappas på lite
mer tryck
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
Fin "fabriks känsla" men med en egen touch på motorrummet!
Blir det Vallåkra i år?
Blir det Vallåkra i år?
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
Oj, vet inte. Har ingen ännu som vill/kan åka med & sponsra soppapengar. Har åkt 1 år ensam & tankat 350mil själv. Det blev
hål i plånboken Så som det ser ut nu blir jag nog hemma tyvärr :/
//Robban
hål i plånboken Så som det ser ut nu blir jag nog hemma tyvärr :/
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
snyggt jobbat! blir kul att höra hur den kommer gå
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
Dra å bada va fint de blir! kalas snyggt!
Jesper Andersson
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
Blev inge vallåkra alls i år tyvärr men de kommer fler år
Bilen har fått smaka lite laddtryck nu. På 1.3bar använder jag 56-57% av 1200cc (98okt)
spridarna, går lite fett mellan 6500-7000rpm så det måst justeras ned men batteriet
i datorn ville inge mer för stunden.
Känns bra mycket kryare nu mot för tidigare på så pass moderat laddtryck.
blir intressant med 2bar sen!
//Robban
Bilen har fått smaka lite laddtryck nu. På 1.3bar använder jag 56-57% av 1200cc (98okt)
spridarna, går lite fett mellan 6500-7000rpm så det måst justeras ned men batteriet
i datorn ville inge mer för stunden.
Känns bra mycket kryare nu mot för tidigare på så pass moderat laddtryck.
blir intressant med 2bar sen!
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
Vilken jäkla finish i motorutrymmet! Skitsnyggt!
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!