244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Re: 244 turbo -75
Kan fixa en lite senare, sitter med mobilen nu. Men den är vänd med anslutningarna uppåt.
MVH
MVH
Re: 244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor
Försökte mig på den varianten också men den kändes ännu trängre..?
väntar tålmodigt på bild på din lösning
väntar tålmodigt på bild på din lösning
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... t=Manfreds
Där finns de bild. Anslutningarna uppåt och sen är det utkapat i plåtarna vid lyktorna.
Där finns de bild. Anslutningarna uppåt och sen är det utkapat i plåtarna vid lyktorna.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
- Ort: Uppsala
Re: 244 turbo -75
Blir aldrig tråkigt med b230 turbo
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.
Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Heter jag. Så var det med det.
Gas Grass or ass,
no one rides for free..
244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor
Flyttade om IC, sitter betydligt bättre där den är nu!
Alla tryckrör är färdigdragna, det blev fruktansvärt ont om plats för rören vid batterihållaren men det gick så jag slapp flytta batteriet till bagaget
Skarpa 90gr simons avgasböjar gjorde susen..!
Jonte gjorde en catchtank i rostfritt med vanliga slanganslutningar. Bränslet är färdigdraget, inga flashiga stålomspunna slangar samt AN kopplingar men det ska göra sitt jobb! Biltema sugpump & 044 samt 8mm slang både som matning och retur.
Trycktestning av catchtank, äkta bonnmek bestående av pluggande anslutningar, såpvatten samt tryckluft
Oscar Berggren och Wille rönnberg hjälpte till med startmapp samt kalibrering av diverse givare då jag aldrig gjort det förr.
Dock uppstod ett problem när vi skulle provstarta.
Får inte bränslepumpsstyrningen att fungera. Kopplade Fuelpump output från härvan till jord på pump och när jag ger den spänning via kabel direkt från +12v går pumparna igång direkt utan att stanna. Tänkte pröva ge pumparna jord från kontakten via en separat kabel men dem går oavsett om boxen är i eller ej.
Output i vemstune verkar vara rätt och är ställda enligt kopplingsschemat på channel P259 & 5 inverted.
Jag vet inte varför men tanken är väl att pumparna ska vara kopplade på konstant +12v spänning samt boxen ger jord när dessa ska starta..? Vad kan vara fel?
Alla tryckrör är färdigdragna, det blev fruktansvärt ont om plats för rören vid batterihållaren men det gick så jag slapp flytta batteriet till bagaget
Skarpa 90gr simons avgasböjar gjorde susen..!
Jonte gjorde en catchtank i rostfritt med vanliga slanganslutningar. Bränslet är färdigdraget, inga flashiga stålomspunna slangar samt AN kopplingar men det ska göra sitt jobb! Biltema sugpump & 044 samt 8mm slang både som matning och retur.
Trycktestning av catchtank, äkta bonnmek bestående av pluggande anslutningar, såpvatten samt tryckluft
Oscar Berggren och Wille rönnberg hjälpte till med startmapp samt kalibrering av diverse givare då jag aldrig gjort det förr.
Dock uppstod ett problem när vi skulle provstarta.
Får inte bränslepumpsstyrningen att fungera. Kopplade Fuelpump output från härvan till jord på pump och när jag ger den spänning via kabel direkt från +12v går pumparna igång direkt utan att stanna. Tänkte pröva ge pumparna jord från kontakten via en separat kabel men dem går oavsett om boxen är i eller ej.
Output i vemstune verkar vara rätt och är ställda enligt kopplingsschemat på channel P259 & 5 inverted.
Jag vet inte varför men tanken är väl att pumparna ska vara kopplade på konstant +12v spänning samt boxen ger jord när dessa ska starta..? Vad kan vara fel?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: 244 turbo -75
Har du pump utgången (jord) från sprutet går direkt till minus på pumparna? du ska nog ha den utgången till ett relä som trigger, så att reläet skickar plus till pumparna. och sen att pumparnas minus sitter direkt i karossen.
går säkert lika bra att ha plus direkt på pumparna sen att reläet bryter jorden.
går säkert lika bra att ha plus direkt på pumparna sen att reläet bryter jorden.
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Re: 244 turbo -75
Det är kopplat enligt detta schema: http://vems.hu/download/harness/V3Harne ... rev2_2.png
Det är väl så det är tänkt, att man kan ha konstant spänning till pumparna sen säger boxen till när dem ska starta, och ger jord?
Nu kopplade jag fuelpump out till minus på pumparna (passerar både relä och säkring) samt 12v direkt till pumparna och då går dem konstant oavsett om boxen är ikopplad eller urdragen. Enligt mig är det rätt kopplat och jag ska bara behöva koppla i boxen och berätta för den vilken kanal pumparna är på så slår den av och på enligt vad man ställer in den på. Men uppenbarligen har jag gjort något fel, frågan är bara vad ?
Det är väl så det är tänkt, att man kan ha konstant spänning till pumparna sen säger boxen till när dem ska starta, och ger jord?
Nu kopplade jag fuelpump out till minus på pumparna (passerar både relä och säkring) samt 12v direkt till pumparna och då går dem konstant oavsett om boxen är ikopplad eller urdragen. Enligt mig är det rätt kopplat och jag ska bara behöva koppla i boxen och berätta för den vilken kanal pumparna är på så slår den av och på enligt vad man ställer in den på. Men uppenbarligen har jag gjort något fel, frågan är bara vad ?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75
Om man läser kopplingsschemat är ju Fuel Pump out(en blå kabel) + från relät, den kan du sätta direkt på pumpen och sen bara jorda minus på pumpen
Re: 244 turbo -75
Vad är det gröna strecket?
Re: 244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor
Det var precis så jag kopplade första gången jag prövade slå på tändningen och började undra varför inte pumparna startade. Fick inte ens ström till säkringen då trots rätta inställningar i Ecu.Steve skrev:Om man läser kopplingsschemat är ju Fuel Pump out(en blå kabel) + från relät, den kan du sätta direkt på pumpen och sen bara jorda minus på pumpen
Grymt kluven nu men boxens utgångar fungerar väl genom att ge jord..?
Vet ej vad den gröna är..?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75
Ja, boxens utgångar ger jord...men den jorden aktiverar ju bränslepumpsreläet i din härva. Ett tydligt tecken att du har kopplat fel är ju att du har en säkring på jorden nu
Du kanske inte ens har 12v till reläet? Mäta så det är 12v på 30 och 85 på ditt bränslepumpsrelä
Du kanske inte ens har 12v till reläet? Mäta så det är 12v på 30 och 85 på ditt bränslepumpsrelä
244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor
Då hade jag kopplat rätt första gången, fuelpump out till pump+ och bara jorda pumpar som vanligt. Jag har 12v till relä (30) men får ej ut ström till 87.Steve skrev:Ja, boxens utgångar ger jord...men den jorden aktiverar ju bränslepumpsreläet i din härva. Ett tydligt tecken att du har kopplat fel är ju att du har en säkring på jorden nu
Du kanske inte ens har 12v till reläet? Mäta så det är 12v på 30 och 85 på ditt bränslepumpsrelä
Inställningarna i Fan/Waterpump/Fuelpump stämmer enligt kopplingsschemat.
P259 & 5 inverted.
Enligt mitt öga är det ingen kontakt i just pin 15 i kontaktstycket. När jag följer kabeln från bränslepumpsrelät går den in i pin 6, när jag jordade den startade pumparna. Dem har alltså satt reläkabeln fel i härvan från fabrik..?!
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75
Verkar ju nästan så, bara flytta den eller så borde man kunna använda spridarutgången som pumpstyrning, dvs bara ändra utgång för bränslepump i Vemstune
Re: 244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor
Flyttade den till 15 och nu fungerar pumparna utmärkt.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor
Efter att ha läst på lite mer om utgångar så hade det varit bättre att driva pumparna på någon annan än p259 utgångarna, verkar vara känsliga.
Det är möjligt att den är placerad på pin 6 med avsikt för just detta.
Var tvungen ta lös turbo, grenrör, lossa motorfästen och lätta på motorn för att få lös grenröret och montera avgastemp, så går det när man gör först och tänker sen
Det är möjligt att den är placerad på pin 6 med avsikt för just detta.
Var tvungen ta lös turbo, grenrör, lossa motorfästen och lätta på motorn för att få lös grenröret och montera avgastemp, så går det när man gör först och tänker sen
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar