244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av F-Son »

Tagit ur kolvarna, inga trasiga ringar och jag ser inga uppenbara fel på någon av dem.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kan fixa bättre bilder, hade ingen kamera med mig. Vad tycker ni?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av Kadett4wd »

Lurigt, ringgap?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för ringar?inte Mhale iallafall ser jag. som kadetten säger kola gapet. ser ut som om reporna går hela vägen upp så det värkar va på översta ringarna. ska va ca 0.55-0.8mm
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75

Inlägg av F-Son »

Kolvringarna är köpta från folkraceshop och ska vara till standard B230 borr. (Dessa http://folkraceshop.se/kolvringar-volvo-b230)

Ser inga sprickor i ringlandet mellan första & andra kolvringen. Dessa mått fick jag fram när jag mätte med
Bladmått:

Cyl1:
Glapp i ringland översta kolvring:0,10-0,15
Andra kolvring: 0,4mm
Kolvringsgap översta kolvring: 1.0mm
Andra kolvring: 1.15mm

Cyl2:
Glapp i ringland översta kolvring:0,10-0.15
Andra kolvring: 0,4mm
Kolvringsgap översta kolvring: 1.0mm
Andra kolvring: 1.10mm

Cyl3:
Glapp i ringland översta kolvring:0,10mm
Andra kolvring: 0,4mm
Kolvringsgap översta kolvring: 0,85mm
Andra kolvring: 1.2mm

Cyl4:
Glapp i ringland översta kolvring:0,15
Andra kolvring: 0,45mm
Kolvringsgap översta kolvring: 1.1mm
Andra kolvring: 1.2mm

Notera att dessa "repor" ej finns i cylinderlopp 4.

Komplett bottendel gick runt med 15nm som
Lättast vid montering.
Senast redigerad av F-Son den sön dec 14, 2014 12:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej 0.45mm i ring glapp på andra ringen!! ?? :shock: eller skrev du fel? ska ca 0.05-0.1mm max

du skulle inte ha bytkolvringar! gapen är ju sjukt stora också. över 1mm!!!! katastrof.

jag har Mhale orginal ringar nästa gång du ska byta. skicka i en ny bottendel bara från skroten från en sugmotor B230 nyare än 91 och ut och mappa in bilen så den fungerar till nästa år. bra att få se så allt fungerar i höst sen kan du bygga en ny finare bottendel i vinter till den i lugn och ro.

tändningen är också för hög på låga varv där du har fullt laddtryck.

den kommer att gå mycket bättre med en frisk underdel och rätt tänd/bränsle map. (du är välkommen till sävar dynon om du behöver hjälp så klart)

bränsle mappen är helt fel också med 0.70 och värre. du sköljer cylinderväggarna med flytande E85 men det är ringarna som skrotat bottendelen skulle jag tro om måtten du skrivit stämmer? du ska ligga på 0.82 ungefär grovt sett på 1.5bar ladd

mvh jens
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av F-Son »

Jag blev lika förvånad som du, då det stod som det stod på infon om ringarna antog jag det skulle vara rätt mått till orginalkolvar. Sjukt att man kan skriva att dessa ska passa orginal på volvo b230.

Kom ett paket med bussgods idag iallafall som gjorde en lite gladare i allt elände.
Bild

Bild
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75

Inlägg av F-Son »

Blocket lämnat till Micke Persson på piteå motorslip för borrning+toppdeckning.

Han ska även kolla så veven är rak & polera den samt kontrollera att lagerspelen på vevlagren stämmer precis.
Parners smidda kolvar blir det också.

Bild
Senast redigerad av F-Son den fre feb 27, 2015 12:18 am, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
chrille
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: sön feb 21, 2010 7:07 pm
Ort: kumla

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av chrille »

jag hade också såna repor i mina cylindrar när mina ventilsäten tryckte in sig i toppen och sprang läck.
ja kollade ringlandet och mina var i 4 delar varje ring. Tur i oturen att man märkte det. hoppas du tar nya tag nu så du får köra lite.
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av F-Son »

Block, stakar och kolvar hämtat från Motorslipen.
Borrat till 96.28, toppdeckat, lagerspelen på vevlagren var inte helt exakta så det är honat någon hundring i stakarna. Ringgapet ligger på tydliga 0,55 nu, enligt rekomendationer från parner (lappen som sitter på 1 av kolvarna)

Vi började sätta ihop bottendelen igår, bilderna får tala :)

Nu med lopp utan repor
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Passade även på att borra upp och gänga orginalreturen i blocket.

Bild
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av F-Son »

Blev av med garageplatsen idag, så kommer förmodligen stå still här ett tag framöver. Får vi inte tag i garageplats blir det svårt att få den reggad och klar för åkning till 2015 :(

Nya motorn är i stort sett klar, ska dit ett nytt insug från KL bara så ska den på tuning till Jens efter jul någon gång är det tänkt. Såhär står motorn nu.


Bild

Bild
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu sitter motorn i sävar bänken för utvärdering!

jag gjorde en ny dyno tråd här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 71#p617571

Bild
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av F-Son »

Hej igen! Som Jens skrev var vi och monterade motorn i bänken i fredags, ska bli spännande att se hur det går i slutet av veckan!

Vi har fått tag i ett nytt garage med smörjgrobba där vi nu är 2 bilar, ännu en grön 244a Bild:) I den håller han på med förgasarturbo med 2x fajs45.

Annars har det inte hänt så mycket, håller på att skrapa och sätta ny underredsmassa under bilen och montera ventilerade bromsar fram med några värre racebelägg, tips på vilka?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Startad*

Inlägg av Nicke H »

Snyggt bygge! Gillar färgvalet skarpt :thumbright:
När får man se den på fälgarna då :D
Volvo 244 - B6304
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Dynotime*

Inlägg av F-Son »

Kul med respons! :thumbright:

Köpt en 1031 bakaxel nu, så den nya ska få sig en ordentlig renovering samt bärarmar och diverse stag i bakvagnen en blästring och ny färg. Sen antingen bilstein och sänkfjädrar eller coilovers, extrem beslutsångest över detta då coilovers är i stort sett dubbla priset. När detta sitter åker ny fälgarna på så man äntligen får sig en helhetsbild :)

Ni som har koll på chassiförbättringar, vad kan vara värt att göra med fram + bakvagn, alla dessa bärarmar och justerbara momentstag man ser överallt, blir det stor skillnad med dessa i allt vad väghållning heter eller räcker orginal och pollybussningar? Finns blandannat rör bärarmar fram till resonabelt
pris typ dessa: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bar ... l-240.html Alla svar uppskattas enormt :D
Senast redigerad av F-Son den fre feb 27, 2015 12:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Dynotime*

Inlägg av Erik N »

http://www.myranesracing.com/store/sv/3-volvo-special

Kolla här dom har mycket chassie godis till 240 till rätt pengar.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Skriv svar