Opel Ascona b 3.2 twin turbo
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Jo jag har provat att kränga axeln och den går fritt utan brytningar. Jag är medveten om att p änden är klen så den ska bytas mot något stöddigare men vet inte vad så den får sitta sålänge. Ang infästning mot axeln så är allt helsvetsat och inboxat med 2mm plåt så det borde hålla annars får jag bygga torn jag fäster momentaren i.
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
vad tror ni om en sån bussning med fästen i mellanbalken eller vad man ska kalla den. Istället för p änden jag tänkte ändå åka med ganska styv krängare både bak och fram så krängkrafterna borde vara ganska små.
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
bytte ut p änden mot lite stöddigare grejer efter lite påtryckningar, jag vill inte riskera att skrota allt!
Axeln är imot genomslagen åt båda håll och ingenting bottnar eller bryter konstigt. Tycker ni det ser bättre ut?
Axeln är imot genomslagen åt båda håll och ingenting bottnar eller bryter konstigt. Tycker ni det ser bättre ut?
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Du får prova gör några försiktiga starter och inbromsningar och ta det från där och bussningen va bättre än p-änden.
/ Peter
/ Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Så här byggde jag på min Kadett. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=91635
Den leden jag använder är ett väldigt bra alternativ.
/David
Den leden jag använder är ett väldigt bra alternativ.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Har du provat att hissa rakt upp och rakt ned då? Det är ju då jag anser att staget behöver kunna röra sig framåt/bakåt.
När det gäller infästningen i axeln så får du stort moment i infästningen när den sitter så nära axelns centrum. Om du dessutom har svetsat bara i ena sidans axelrör så är det det röret som får ta upp allt vridmoment från axeln. Det finns förmodligen en anledning till att de flesta momentarmar sitter infästa i banjon/klumpen...tänker jag.
Gustaf
När det gäller infästningen i axeln så får du stort moment i infästningen när den sitter så nära axelns centrum. Om du dessutom har svetsat bara i ena sidans axelrör så är det det röret som får ta upp allt vridmoment från axeln. Det finns förmodligen en anledning till att de flesta momentarmar sitter infästa i banjon/klumpen...tänker jag.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Jag har provat rakt upp o ner och då rör sig balken som momentarmen sitter i framåt och tillbaka så det är ingenting som bryter. Axelröret är svetsat i klumpen men det skulle nog gå att lägga lite plåtar mellan klumpen och momentarmen.therealpinto skrev:Har du provat att hissa rakt upp och rakt ned då? Det är ju då jag anser att staget behöver kunna röra sig framåt/bakåt.
När det gäller infästningen i axeln så får du stort moment i infästningen när den sitter så nära axelns centrum. Om du dessutom har svetsat bara i ena sidans axelrör så är det det röret som får ta upp allt vridmoment från axeln. Det finns förmodligen en anledning till att de flesta momentarmar sitter infästa i banjon/klumpen...tänker jag.
Gustaf
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Du menar att jag ska nita i låg hastighet och lägga långa lakritsar så jag ser om bråten hållerp.hedman skrev:Du får prova gör några försiktiga starter och inbromsningar och ta det från där och bussningen va bättre än p-änden.
/ Peter
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Tack det såg ut som en smidig lösning! Får bli att bygga så om det inte fungerar. Man har ju fördelen med volvo axel att man har fästen i huset att bulta momentarmen iDavid Herbertsson skrev:Så här byggde jag på min Kadett. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=91635
Den leden jag använder är ett väldigt bra alternativ.
/David
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Ja gör så , på mina första stag fick jag konstruera om lite.
Det är ganska mycket moment så nära centrum på banjo rören.
Du kan göra en 10mm plåt som du bultar på bakom bakaxelkåpan som du gör ögglor på och monterar momentarmen på.
Finns även att köpa i staterna för 10 och 12 bults axlar mm.
Kolla in denna länk och scrolla ner lite så förstår du vad jag menar.
http://www.superchevy.com/how-to/chassi ... m-install/
/ Peter
Det är ganska mycket moment så nära centrum på banjo rören.
Du kan göra en 10mm plåt som du bultar på bakom bakaxelkåpan som du gör ögglor på och monterar momentarmen på.
Finns även att köpa i staterna för 10 och 12 bults axlar mm.
Kolla in denna länk och scrolla ner lite så förstår du vad jag menar.
http://www.superchevy.com/how-to/chassi ... m-install/
/ Peter
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Okej, så då är det balkens gummibussningar som tar upp rörelsen.Emil Sundquist skrev:Jag har provat rakt upp o ner och då rör sig balken som momentarmen sitter i framåt och tillbaka så det är ingenting som bryter. Axelröret är svetsat i klumpen men det skulle nog gå att lägga lite plåtar mellan klumpen och momentarmen.therealpinto skrev:Har du provat att hissa rakt upp och rakt ned då? Det är ju då jag anser att staget behöver kunna röra sig framåt/bakåt.
När det gäller infästningen i axeln så får du stort moment i infästningen när den sitter så nära axelns centrum. Om du dessutom har svetsat bara i ena sidans axelrör så är det det röret som får ta upp allt vridmoment från axeln. Det finns förmodligen en anledning till att de flesta momentarmar sitter infästa i banjon/klumpen...tänker jag.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Dedär såg inte dumt ut så får det bli när jag viker ihop nuvarande arm jag kommer förmodlingen inte ha mycket mera än 350hk och förhoppningsvis så spinner det iställetp.hedman skrev:Ja gör så , på mina första stag fick jag konstruera om lite.
Det är ganska mycket moment så nära centrum på banjo rören.
Du kan göra en 10mm plåt som du bultar på bakom bakaxelkåpan som du gör ögglor på och monterar momentarmen på.
Finns även att köpa i staterna för 10 och 12 bults axlar mm.
Kolla in denna länk och scrolla ner lite så förstår du vad jag menar.
http://www.superchevy.com/how-to/chassi ... m-install/
/ Peter
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Ja den kan röra sig fritt ca 15mm innan den bottnar så det verkar fungeratherealpinto skrev:Okej, så då är det balkens gummibussningar som tar upp rörelsen.Emil Sundquist skrev: Jag har provat rakt upp o ner och då rör sig balken som momentarmen sitter i framåt och tillbaka så det är ingenting som bryter. Axelröret är svetsat i klumpen men det skulle nog gå att lägga lite plåtar mellan klumpen och momentarmen.
Gustaf
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Blaskade på lite färg på fronten och hjulhusen fram jag ska även köra trösklar och bakre hjulhus men dom måste skrapas först. Skar ut en fläns till oljetråget idag med så nu ska det byggas tråg oxå.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo
Följer tråden lite i smyg.
Nästan magstarka bilder på all rost, starkt jobbat !
Jag kan förnimma järn smaken i munnen av allt slipande, ser framför mig berget av slutkörda kap skivor...
Kul med Dubbel turbo också, det kan vi inte få för många av !
Nästan magstarka bilder på all rost, starkt jobbat !
Jag kan förnimma järn smaken i munnen av allt slipande, ser framför mig berget av slutkörda kap skivor...
Kul med Dubbel turbo också, det kan vi inte få för många av !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo