Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Har gått lös med polertrissan, bumpershine och slängt på lite bredare däck.
Före:
Efter:
Har börjat få in roligare delar. Svensk bilprovning verkar vara okej med coilovers så har bestält sådana.
Före:
Efter:
Har börjat få in roligare delar. Svensk bilprovning verkar vara okej med coilovers så har bestält sådana.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Går den här i Borlänge?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Den har. Hurså?Manfred skrev:Går den här i Borlänge?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
ainok skrev:Den har. Hurså?Manfred skrev:Går den här i Borlänge?
Jag såg en röd 740 i Borlänge igår med usafront så tänkte om det var samma bil
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Parkerade på Max i Borlänge i ett par timmar i går medans vi kikade på cruisingen i Falun, så om det var där du såg den så var det säkert min.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Delar som ligger på hyllan och ska dyka ner i helgen.
*Halvny Mitsubishi 16t
*Extraktor från KL Racing (det lilla)
*Stor intercooler, tror det är en sån här https://shop.klracing.se/sv/artiklar/68 ... slutn.html
*531-topp (köpt i blindo för kaffepengar, "ska ha" större ventiler och någon värre kam, återstår att se, sitter kvar på reservmotorn)
*Sinterlamell
*Hårdare tryckplatta
*Halvny Mitsubishi 16t
*Extraktor från KL Racing (det lilla)
*Stor intercooler, tror det är en sån här https://shop.klracing.se/sv/artiklar/68 ... slutn.html
*531-topp (köpt i blindo för kaffepengar, "ska ha" större ventiler och någon värre kam, återstår att se, sitter kvar på reservmotorn)
*Sinterlamell
*Hårdare tryckplatta
Senast redigerad av ainok den tis mar 05, 2019 10:27 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Jag kör PLX-lambda, den med 4.2-sensorn. Vet dock ej om den går att få tag på längre, tycks vara 4.9 som gäller nuförtiden men tyvärr finns det delade uppfattningar om hållbarheten på den nyare.
PLX har simulerad smalbandsutgång som torde lira med LH2.4. Jag har haft min några år är nöjd med den förutom att skärmen (DM-6) flippat några gånger så man fått reseta den. Kostar 229€ på futurez.fi just nu (med 4.9-sensor). Skulle jag köpa en BBL idag skulle det dock bli en VEMS. Lite dyrare men EGT-mätare ingår. Kolla med Jens eller Mattias om en sådan intresserar.
PLX har simulerad smalbandsutgång som torde lira med LH2.4. Jag har haft min några år är nöjd med den förutom att skärmen (DM-6) flippat några gånger så man fått reseta den. Kostar 229€ på futurez.fi just nu (med 4.9-sensor). Skulle jag köpa en BBL idag skulle det dock bli en VEMS. Lite dyrare men EGT-mätare ingår. Kolla med Jens eller Mattias om en sådan intresserar.
//MartinL
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Har börjat skruva ur delar från donatorbilen och pusslat ihop allt med nya och gamla delar.
Toppen hade standardventiler (tror jag mätte dessa till 35 respektive 44mm), men den såg ut att vara i bra skick. Ventilsäte och ventiler såg ut som dom ska, inga sprickor. La en stållinjal och kollade så att sen var rak och det var den. Slipade bort packningsrester med en fin smärgelduk och lite 556.
Den här toppen hade en V-kam, och V-kam är inte helt fel så den lät jag sitta kvar.
Bultade dit grenrör och turbo.
Spridare
Fördelare,
Stift
Fuelrail
Etc.
Bild på kreaturet:
Intercooler:
80x300x780.
Han jag köpte sen av hade haft den på en 940 med 400hk, vet inte om den här kanske blir lite stor.
Nåväl. Priset svårslaget. Fick med tryckrör som ska passa också.
Större kylare är väl inte fel. Måste läsa på lite om hur man får igång fläkten så att den styr sig själv. Det sitter ingen sensor på kylaren, styrs relält till fläkten av andra krafter?
Avgassystemet.
Ny katalysator.
Köptes som ett paket med grenrör/turbo så borde bara vara att smälla dit. Hoppas jag.
Nu blir det storstädning i garaget sen ger jag mig på stressmekandet. Längtar.
Toppen hade standardventiler (tror jag mätte dessa till 35 respektive 44mm), men den såg ut att vara i bra skick. Ventilsäte och ventiler såg ut som dom ska, inga sprickor. La en stållinjal och kollade så att sen var rak och det var den. Slipade bort packningsrester med en fin smärgelduk och lite 556.
Den här toppen hade en V-kam, och V-kam är inte helt fel så den lät jag sitta kvar.
Bultade dit grenrör och turbo.
Spridare
Fördelare,
Stift
Fuelrail
Etc.
Bild på kreaturet:
Intercooler:
80x300x780.
Han jag köpte sen av hade haft den på en 940 med 400hk, vet inte om den här kanske blir lite stor.
Nåväl. Priset svårslaget. Fick med tryckrör som ska passa också.
Större kylare är väl inte fel. Måste läsa på lite om hur man får igång fläkten så att den styr sig själv. Det sitter ingen sensor på kylaren, styrs relält till fläkten av andra krafter?
Avgassystemet.
Ny katalysator.
Köptes som ett paket med grenrör/turbo så borde bara vara att smälla dit. Hoppas jag.
Nu blir det storstädning i garaget sen ger jag mig på stressmekandet. Längtar.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Vänder mig till folk som säkert vet.
Vad är det här för slags bricka?
Verkar vara något mjukare material, men definitivt inte koppar.
Den har även någon slags gummiring på insidan, aldrig sett något liknande.
Den mäter 22mm utvändigt och jag vill minnas att den satt på en m16 banjobult.
1,5mm tjock, men jag antar att en ny bricka är tjockare.
Är till oljereturen.
Kan det vara en tredobricka?
Vad är det här för slags bricka?
Verkar vara något mjukare material, men definitivt inte koppar.
Den har även någon slags gummiring på insidan, aldrig sett något liknande.
Den mäter 22mm utvändigt och jag vill minnas att den satt på en m16 banjobult.
1,5mm tjock, men jag antar att en ny bricka är tjockare.
Är till oljereturen.
Kan det vara en tredobricka?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Ja, det är det. (Tredobricka alltså)
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Super. Fundersam på varför de inte har använt kopparbrickor men jag köper nya tredo. Funkade ju innan.David Herbertsson skrev:Ja, det är det. (Tredobricka alltså)
/David
Kopparbrickor kanske får fel tjocklek när man drar åt dem så banjon hamnar fel eller något.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Det börjar dra ihop sig för nästa trimsteg.
Vad tror ni jag kan förvänta mig för effekt?
Jag kommer köra med;
*Original bottendel
*16t aggregat
*Extraktorgrenrör
*V-kam
*531-topp original
*Röda saab spridare
*Chip
*Stor aluminium intercooler
*3'' avgasystem med racekatalysator
*Prick 1 bar laddtryck.
Det här är mest en temporär motor som jag bygger för skojs skull, men det hade ju vart trevligt att spräcka 200hk.
Förbereder mig lite inför helgens motorbyte och rensade reservdelsbilen på matnyttiga saker innan jag gjorde plats i garaget.
Tog ur lådan och möttes av en trevlig överraskning. Det satt en 763 platta där bakom!
Den har väl sett bättre dagar men det kanske är användbart ändå?
Den har konstiga fläckar, men inga gropar, sprickor eller blåfläckar som en sopslut tryckplatta kan ha.
Vad tror ni, kan man återanvända?
Vad tror ni jag kan förvänta mig för effekt?
Jag kommer köra med;
*Original bottendel
*16t aggregat
*Extraktorgrenrör
*V-kam
*531-topp original
*Röda saab spridare
*Chip
*Stor aluminium intercooler
*3'' avgasystem med racekatalysator
*Prick 1 bar laddtryck.
Det här är mest en temporär motor som jag bygger för skojs skull, men det hade ju vart trevligt att spräcka 200hk.
Förbereder mig lite inför helgens motorbyte och rensade reservdelsbilen på matnyttiga saker innan jag gjorde plats i garaget.
Tog ur lådan och möttes av en trevlig överraskning. Det satt en 763 platta där bakom!
Den har väl sett bättre dagar men det kanske är användbart ändå?
Den har konstiga fläckar, men inga gropar, sprickor eller blåfläckar som en sopslut tryckplatta kan ha.
Vad tror ni, kan man återanvända?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Helgen inleddes med planen att byta topp och avgassystem.
Den slutade med byte av både växellåda, block, svänghjul, koppling, topp och avgassystem.
Tanken var först att bara byta topp samt avgas, men jag bestämde mig för att byta till det nyare blocket med.
Passade på att bygga om till enkelmassesvänghjul också.
Det blev en lång helg med extrem stressmek för att kunna ta sig till jobbet, men jag fick ihop allting och bilen går som ett spjut.
Har mycket finlir kvar, men allt löser sig.
Måste bl.a fixa
*Styrservo (byta en slang som ligger för nära grenröret)
*Bygga någon slags värmesköld+avgasbandage för ett av rören på grenröret. Det hamnade bara någon centimeter från vattenpumpens anslutning och väldigt nära servon.. Slangarna smälter.
*Snygga till alla kablar.
*Koppla in relät till fläkten på kylaren
Lång helg som sagt. Tog två bilder.
Nya motorn påväg in. Justja jag köpte en motorlyft! Nu slipper jag lyfta allt för hand eller med domkraft. Slipper lyfta upp växellådorna för hand. Mycket najs.
Nya motorn på plats. Det mesta gick i på en gång, men jag fick banka in torpedväggen på ett ställe för att lambdasonden skulle få plats,
den sitter jättedumt. Vill svetsa igen hålet för den och sätta den närmare turbon. Finns det någon riktlinje för hur långt in på avgassystemet den bör sitta?
Fick även skära ut lite plåt för att gavlarna till intercoolern skulle få plats.
Passade på att slänga i nya motorfästen och ny växellådskudde också.
Allt går som det ska. Vid kraftiga accelerationer blinkar oljelampan till. Knappt så den hinner tändas. Vet inte vad det kan vara. Har inga läckage. Bra med olja.
Vet inte om det bara är för att oljan skvalpar(?)
För att sammanfatta återfinner vi följande delar i 740in;
Standard 531-topp
Standard bottendel
V-kam
Enkelmassesvänghjul från en F-motor med 763-tryckplatta och ny originallamell
M90 låda
16t Turbo
Stor intercooler
Extraktorgrenrör
3'' rostfritt avgasysstem med racekatalysator
431-spridare
Sportigt sportluftfilter
12.9 bultar till toppen
Tropikkylaren från 940 classic
Under veckan ska jag ge mig på byte av fjädrar och dämpare. Har köpt en sänksats 60/40 så man slipper kapade fjädrar.
Till helgen ska jag renovera framvagnen.
Allt är fortfarande budget och fruktansvärt kliche för volvoraggare, men jag börjar knappa in på Audin.
Den slutade med byte av både växellåda, block, svänghjul, koppling, topp och avgassystem.
Tanken var först att bara byta topp samt avgas, men jag bestämde mig för att byta till det nyare blocket med.
Passade på att bygga om till enkelmassesvänghjul också.
Det blev en lång helg med extrem stressmek för att kunna ta sig till jobbet, men jag fick ihop allting och bilen går som ett spjut.
Har mycket finlir kvar, men allt löser sig.
Måste bl.a fixa
*Styrservo (byta en slang som ligger för nära grenröret)
*Bygga någon slags värmesköld+avgasbandage för ett av rören på grenröret. Det hamnade bara någon centimeter från vattenpumpens anslutning och väldigt nära servon.. Slangarna smälter.
*Snygga till alla kablar.
*Koppla in relät till fläkten på kylaren
Lång helg som sagt. Tog två bilder.
Nya motorn påväg in. Justja jag köpte en motorlyft! Nu slipper jag lyfta allt för hand eller med domkraft. Slipper lyfta upp växellådorna för hand. Mycket najs.
Nya motorn på plats. Det mesta gick i på en gång, men jag fick banka in torpedväggen på ett ställe för att lambdasonden skulle få plats,
den sitter jättedumt. Vill svetsa igen hålet för den och sätta den närmare turbon. Finns det någon riktlinje för hur långt in på avgassystemet den bör sitta?
Fick även skära ut lite plåt för att gavlarna till intercoolern skulle få plats.
Passade på att slänga i nya motorfästen och ny växellådskudde också.
Allt går som det ska. Vid kraftiga accelerationer blinkar oljelampan till. Knappt så den hinner tändas. Vet inte vad det kan vara. Har inga läckage. Bra med olja.
Vet inte om det bara är för att oljan skvalpar(?)
För att sammanfatta återfinner vi följande delar i 740in;
Standard 531-topp
Standard bottendel
V-kam
Enkelmassesvänghjul från en F-motor med 763-tryckplatta och ny originallamell
M90 låda
16t Turbo
Stor intercooler
Extraktorgrenrör
3'' rostfritt avgasysstem med racekatalysator
431-spridare
Sportigt sportluftfilter
12.9 bultar till toppen
Tropikkylaren från 940 classic
Under veckan ska jag ge mig på byte av fjädrar och dämpare. Har köpt en sänksats 60/40 så man slipper kapade fjädrar.
Till helgen ska jag renovera framvagnen.
Allt är fortfarande budget och fruktansvärt kliche för volvoraggare, men jag börjar knappa in på Audin.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Topplockspackningen ville inte längre.
Hoppas er fredag är roligare än min
Hoppas er fredag är roligare än min