Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 19, 2017 3:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 459 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön aug 13, 2017 2:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 600
Ort: Påarp/Helsingborg
Japp. Oerhört glad att jag inte voltade denna dag :-) skall man forsätta köra 402m med denna bil behöver den en rejäl vinge där bak o en sänkning fram. Men det kanske blir försäljning då jag kört i 7år och 800repor med bilen o känner mig lite färdig med bilen. Målet var 6.5 och mitt pb blev 6.52 på 201m så den bör prestera en låg 10a på 402m

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 13, 2017 11:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm
Inlägg: 92
Såg riktigt otäckt ut, tur att det inte blev värre än sådär!
Det kan inte varit så att det var halt av någon anledning efter saneringen precis innan?
Jag själv körde i samma line några bilar efter dig, och för mig så började det spinna runt 350m ut.
Blev lite chockad då det inte gjort det tidigare :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 14, 2017 7:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 600
Ort: Påarp/Helsingborg
Hade misstanke om detta också men tävlingsledningen slog detta helt i från sig. Därför hade jag önskat att någon lyckats fånga detta på film

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 15, 2017 2:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 600
Ort: Påarp/Helsingborg
Säljes. Se annons under säljes.
Mycket tid o pengar nerlagdt
Båda motorerna är otroligt driftsäkra

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 15, 2017 9:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 14, 2008 8:30 am
Inlägg: 41
Ort: karlskrona
Tråkigt att du lägger av vi som hade så kul! Men jag förstår dig efter en sån skräckrepa,har själv fått samma tankar efter detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 15, 2017 9:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 600
Ort: Påarp/Helsingborg
Vi kommer fortsätta ha kul om än utan corsan :-)
Jag kommer hålla mig i samma kretsar och dyka upp på race.
Kanske corsans nya ägare vill ha mig som teammedlem o mekaniker, vem vet ;-)

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 12, 2017 5:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 600
Ort: Påarp/Helsingborg
Skulle vilja ha tips o ideer på att förbättra aerodynmiken/downforce på min corsa. En rejäl vinge är väl en bra början, men skall den sitta i höjd med taket eller under bakrutan för bästa effekt?
Har sett att dragrace bubblor ibland har en front aluvinge också. Jag har samma hjulbas som en bubbla och nästan samma form när man funderar lite på varför jag gick av på mantorp i 215km/h

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 2:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1570
Ort: Sundsvall
Titta på hur time attack civicarna löst det med vingar etc. En sådan är väl i stil med din i karossen.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 5:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 251
Ort: Halmstad
Eller Wrc polo

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 16, 2017 2:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 600
Ort: Påarp/Helsingborg
Tänkte bygga något likt dragrace bubblorna i alu men från är om det är bästa att gå rakt ut från taket eller sätta den under bakruten. Sen måste nog hela bilen sänkas 5-10cm

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 04, 2017 9:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 600
Ort: Påarp/Helsingborg
Efter mycket funderande ligger nu valet i nytt bygge alt bygga bort så mycket pribem som möjligt i aerodynamik fel. Även ett annat gott uppslag som jag inte har koll på är min caster vinkel. Skall mäta upp denna o optimera. Någon som vet vad den skall vara för att vara mest lämpad för strippen. Är den beroende av hjulbasen?

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 04, 2017 4:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 828
Ort: Skellefteå trakten..
Caster beror inte på hjulbas. Caster handlar enbart om förskjutningen i bilens längsled mellan nedre och övre kulled, eller som i corsans fall nedre kulled och topplagringen.

Camber Kan ändras med hjulbas om bara ena infästningen flyttas in/ut.

Jag kan inte så mycket om framvagnsgeometri för strippen, men mer caster brukar betyda att bilen vill räta upp styrningen av sig själv mer. Mer caster Bör alltså göra den mer kursstabil (samtidigt som den blir mer trögstyrd). För banracing hade jag sagt någon grad mer caster än SAI men för strippen har jag ingen aning... :)

Aerodynamiskt skulle du kunna börja med en så kallat gurneyflap på bakluckan. Mycket enkelt, men skapar en del luftmotstånd. Alternativet om jag varit du hade varit att förlänga taket en aning och ha en mjuk radie som bryter av och blir skarpare längst bak. Bör i teorin generera minst luftmotstång i förhållande till ökad downforce. Har du en justerbar gurneyflap kan du höja/sänka den för att öka/sänka downforcen.

Fram skulle jag byggt en splitter som kombineras med en avskärmning av framhjulen framifrån, kanske räcker med att flytta ut de bakre kofångarfästena för att täcka av en ansluta skärmkanten mot kofångaren.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 04, 2017 5:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 600
Ort: Påarp/Helsingborg
Ang caster tänkte jag mer om tex kort hjulbas mer caster lång hjulbas mindre caster?
Skall fundera på både fronten o vinge

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 04, 2017 6:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2128
Ort: yttertavle/umeå
En vän tiil mig kör/körde bubbla med sluthastigheter över 250 och han använde mellanlägg för att få mer caster
typ sådana http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=384_2917
jag själv kör en volvo pv som blir knäpp vid ca 200 och andra som kört pv som jag känner
har monterat någon typ av front spoiler för att bilen ska kännas (gå :) )att styra över ca 200km/tim
pv:n vet jag sugs upp så bakhjulen tappar kontakten med marken OM man inte accar och viktförkjutningen
håller kvar markkontakten bak(släpper man gasen bara lite börjar den spinna)
vid ca 190 är allt lungt igen.
anledningen är ganska säkert det runda taket som skapar lyftkraft och frånvaro/brist av undertryck under bilen.
Själv har jag tänkt montera originalkofångare så långt ner det går utan att det ser knäppt ut och göra lufttätt
mellan kofångare och kaross.
då bör luften som nu "bryts" vid lysenas höjd sänkas ca 30cm!
caster har jag redan lite extra(höjt framvagnen ca 5 mm i framkant på ca 250mm bredd i "längstefterbredd"

//Fredde


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 04, 2017 7:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1364
Ort: Vällingby
MickeK skrev:
Ang caster tänkte jag mer om tex kort hjulbas mer caster lång hjulbas mindre caster?
Skall fundera på både fronten o vinge

Hjulbasen påverkar ju inte caster, men höjer du en bil bak med 1,30 i hjulbas 5cm förändras ju caster mkt mer än om den har 4m i hjulbas...
(Jaa, ett extremt exempel, och bara ett exempel!)

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 459 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Joakim Borg, John och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010