Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 10:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 459 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31
Författare Meddelande
InläggPostat: fre nov 10, 2017 10:33 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
Inlägg: 83
Ort: Årsunda
Det där med slät undersida blev ju bortglömt på Kadetten..
https://photos.app.goo.gl/ppO4J8tU64FXnqEv2

_________________
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
Holley blowthru E85
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 2:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 602
Ort: Påarp/Helsingborg
Hur bör en bra splitter vara utformad?

Kadetten har tom plats för neonrör :hihi:
Grymt bygge under skalet :thumbright:

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 2:29 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
Inlägg: 83
Ort: Årsunda
tack för komplimangen, neon hade vi när vi var på utställning då den var nybyggd:)

_________________
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
Holley blowthru E85
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 9:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 602
Ort: Påarp/Helsingborg
Hade ni inte bott så långt bort skulle jag gärna vilka komma på ett studiebesök för lite insperation :thumbright:

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 10:45 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Inlägg: 34
Ort: Rimforsa
Det som ger downforce på en splitter är det som sticker utanför bilen framåt, det är bra om den går in under motorn, gärna under växellådan oxå, slät undersida med kjolar ger också downforce.
Den ska vara lägst längst fram, 3-5grader lutning kan vara lämpligt bakåt, gör kraftiga fästen för det blir stora krafter, jag har ca 140kg i 240km/h

Vi har gjort våran i 18mm plywood, lätt, starkt o billigare än kolfiber

_________________
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo
http://www.msls.info
Seriesegrare 2011 2012 2013
Ascona B 2,3 16V RIP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 1:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 602
Ort: Påarp/Helsingborg
Med ovan i minnet kan man ju lätt inse att corsans org front snarare uppmuntrar till minskad downforce.

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 10:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Tänk att luften träffar fronten, en del vill upp och en del under.
Corsan har nog rätt bra aerodynamik men en standardbil undviker splitter av praktiska skäl.

Luften som åker under ger massa turbolens eftersom bilen är ojämnt under fast egentligen inte lift uppåt.
Får man in mindre med luft så minskar turbolens och luftmotstånd.

Framför bilen har du en högtryckszon och med en slitter så trycker den zonen nedåt.

Om splittern ökar i avstånd från marken under bilen så får du lite sug under med.

Jag tycker du kan nöja dig med att splittern passerar kylaren, tunnel är så bökigt att det inte är att tänka på för en dragracebil och dessutom måste all värme uppåt genom uttag.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 14, 2017 5:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 602
Ort: Påarp/Helsingborg
Tack till alla er ovan som svarar o ger tips.
Tänkte länge bara helt lägga av men har åter fått intresse för min bil :D

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 14, 2017 7:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 251
Ort: Halmstad
:hihi: :lol:

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 459 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johan Lindberg och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010