Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 8:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Författare Meddelande
InläggPostat: lör sep 09, 2017 12:10 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Inlägg: 332
Ort: Sundsvall
Kul att se dig och bilen in action på Mittsverigebanan!
Fortsätt köra så det (inte) ryker! :) :wink:

_________________
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 10, 2017 9:03 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 253
Ort: Bollnäs
Om du testar att byta plats på cylindrarna,om det funkar,så kanske det är en lösning?

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 12, 2017 6:52 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 98
Ort: Umeå
Galant turbo skrev:
Kul att se dig och bilen in action på Mittsverigebanan!
Fortsätt köra så det (inte) ryker! :) :wink:


Detsamma! :)
Ja det är min plan, ska försöka hålla bilen hel så jag får så mycket körtid som möjligt :)

Love skrev:
Om du testar att byta plats på cylindrarna,om det funkar,så kanske det är en lösning?

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Det var ingen dum idé! Ska läsa på cylindrarna och se om det går att avgöra storlek så de inte är samma storlek.
Går det så tror jag att jag byter plats på bromsledningarna ut ur cylindrarna, slipper jag byta plats på sjävla cylindern :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 7:04 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 98
Ort: Umeå
Hej!

Kort uppdatering, fick tag i lite bilder från banan, tänkte jag skulle dela med mig!
Kommer förhoppningsvis fler bilder så småningom :)

Tack till Vincent Berglund för bilderna!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 7:48 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 98
Ort: Umeå
Hej igen!

Några fler bilder, denna gång från Ante, tack så mycket!

Tycker färgerna på bilen gör sig bra på bild, kul att Biltema-presenningen matchar färgen så bra ;)

Jo, det är lite smutsigt under huven men det blir lätt så på en rallybil!
Kommer lacka om där under i framtiden, är så tråkigt när det är svart, svårt att hålla rent :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 8:13 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 98
Ort: Umeå
Hej!

Nu har det varit tyst här alldeles för länge :)

Rallybilen är äntligen inne i garaget igen efter kopplingsbyte på min andra Legacy.
Igår monterade vi även in en luftvärmepump i garaget så nu ska vi väl slippa frysa också :D

Det som står på agendan som är akut är att plocka ut mittdiffen och skicka spolen på omlindning samt att byta den främre huvudbromscylindern till en mindre i hopp om att skjuta bromsbalansen mer framåt :)

Hann hissa upp bilen och börja skruva bort lite delar undertill för att komma åt lådan. Ska köpa ett uppsamlingskärl att använda till växellådsolja så den kan återanvändas, den nuvarande oljan har gått ca 6 ss-mil och totalt 15 mil så tänker inte kasta bort den än :)

Demonterade även en del under huven för att komma åt att kolla storleken på bromscylindrarna :) Sitter girling 0.7 både fram och bak, kommer beställa en 0.625 för att montera fram för att få mer bromskraft fram :)

Hann inte mer då det dök upp många bekanta på besök under kvällen så blev mycket pratat och mindre skruvat :D

Kommer förhoppningsvis bli mer uppdaterat här framöver, nästa tävling är den 13 januari, tiden går alltid fortare än man tror :D

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 07, 2017 8:49 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 98
Ort: Umeå
Hejsan!

Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga :)

Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas :)

Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! :D
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning :)
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen :)

Bild

Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret :)

Bild

Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

Bild

Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall :)

Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 09, 2017 8:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 370
Ort: Borås
Det är inte så lätt att överföra bromsbalansen från asfalt till grus.

Eftersom greppet är så mycket bättre på asfalt så blir tyngdförskjutningen framåt när du bromsar betydligt större än den blir på grus. Det betyder att du lastar ned framhjulen och avlastar bakhjulen betydligt mer på asfalt än på grus. Därför behöver du betydligt mer broms i fram, och mindre broms bak, på en bil uppsatt för asfalt jämfört med en bil uppsatt för grus.

Blir det sen snö och is så kan du behöva ytterligare förskjuta balansen mot mer broms i bak.

Jag tycker du skulle ut och bromstesta på grus innan du ändrar något. Alternativt installera en bromsvåg så du kan justera balansen när du behöver.

Eller lås den där mittdiffen igen så behöver du inte bry dig. Då har du alltid perfekt balans mellan fram och bak... :hihi:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 10:29 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 98
Ort: Umeå
quattro skrev:
Det är inte så lätt att överföra bromsbalansen från asfalt till grus.

Eftersom greppet är så mycket bättre på asfalt så blir tyngdförskjutningen framåt när du bromsar betydligt större än den blir på grus. Det betyder att du lastar ned framhjulen och avlastar bakhjulen betydligt mer på asfalt än på grus. Därför behöver du betydligt mer broms i fram, och mindre broms bak, på en bil uppsatt för asfalt jämfört med en bil uppsatt för grus.

Blir det sen snö och is så kan du behöva ytterligare förskjuta balansen mot mer broms i bak.

Jag tycker du skulle ut och bromstesta på grus innan du ändrar något. Alternativt installera en bromsvåg så du kan justera balansen när du behöver.

Eller lås den där mittdiffen igen så behöver du inte bry dig. Då har du alltid perfekt balans mellan fram och bak... :hihi:

Nej men med tanke på hur den betedde sig så bromsar den obefintligt fram jämfört med bak :) På banan låste den bakhjulen ungefär som om jag ryckte handbromsen :)
Ska även kontrollera bromsledningarna fram noga innan jag börjar byta delar så de inte blivit täta och att det är anledningen till att den bromsar dåligt :)

Absolut, upplevde den även otrevlig när jag körde senaste grustävlingen med öppen diff så är väldigt säker att det är för mycket bakbroms för min smak :) Vill åka förhållandevis lite bakbroms då jag gärna åker lite understyrt!

Har en bromsvåg som är justerad max framåt, även det en av anledningarna till att jag vill prova att byta cylinder :)
Måste ut och testa efter bytet för att se om det blivit bättre, tänkte försöka hinna testa några gånger så man har en chans att ställa in bilen!

Tack för input, bra med andras synpunkter! :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 11:56 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1351
Ort: Umeå
FAH skrev:
Måste ut och testa efter bytet för att se om det blivit bättre, tänkte försöka hinna testa några gånger så man har en chans att ställa in bilen!

Har du nån bra test sträcka?

//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 11:58 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 98
Ort: Umeå
super7 skrev:
FAH skrev:
Måste ut och testa efter bytet för att se om det blivit bättre, tänkte försöka hinna testa några gånger så man har en chans att ställa in bilen!

Har du nån bra test sträcka?

//Nisse

Förhoppningsvis isbana i stugan men utöver den så har jag inte någon solklar kandidat :)
Har eventuellt några vägar kring stugan som går att stänga av men är inte överdrivet bra :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nosliwe, Stefan Lindh, swerobin91 och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010